Skocz do zawartości

Liberator EW 105 G" z 31 Dywizjonu Bombowego SAAF - na pomoc Warszawie.


Rekomendowane odpowiedzi

Pozwoliłem sobie założyć nowy wątek.
Na forum www.mysliwcy.pl jest dyskusja na temat „Pomoc w identyfikacji lotniska”
http://www.mysliwcy.pl/forum/watki.php?id=1612

Kolega D. Kościelny trafił w „dziesiątkę”.
Zdjęcie jest rewelacyjne i bardzo cenne.

Gratuluję i pozdrawiam!

Na zdjęciu:
ciężko uszkodzony „Liberator” EW 105 G" w tle zakłady (filia) Brandenbueger Werke und Frontrepeturbetrieb - dawniej PZL - Wytwórnia Płatowców nr 1 Okęcie - Paluch
Fot. via mysliwcy.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załoga Liberatora EW105 „G”

Siedzą od lewej:
Lt Alfred E. „Alf” Faull, pilot II, SAAF, Lt (porucznik) P. R. „Bob” Klette, dowódca, pilot, SAAF, Lt Brian Desmond Jones, nawigator bombardier, SAAF.
Stoją od lewej:
W/O Herbert James Brown, górny strzelec pokładowy, SAAF (zmarł w Warszawie 17/08/1944), W/O (chorąży) L. Eric D. Winchester, radiotelegrafista strzelec pokładowy, RAF (VR) [ochotnicza rezerwa RAF]; W/O Henry R. Upton, strzelec pokładowy, RAF (VR)
Na zdjęciu brakuje W/O T. G. Smilera" Davisa - strzelca pokładowego, RAF (VR)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tablica memoratywna na Okęciu http://powstanie44.um.warszawa.pl/miejsca-pamieci/lotnisko-okecie

Strzelec pokładowy Herbert James Brown SAAF ciężko ranny i zmarł w szpitalu dn. 17.08.1944 r. w Warszawie w wieku 19 lat...
Pochowany na cmentarzu Malta Memorial http://www.cwgc.org/find-war-dead/casualty/1081547/
Chyba, że grób jest symboliczny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, to nie jest cmentarz, pomnik RAF-u (Valetta) upamiętniający wszystkich poległych w ramach tego obszaru operacyjnego. Zrobiłem zdjęcia wszystkich tablic z nazwiskami, jeśli potrzebne, mogę podesłać.
Niesamowicie udokumentowana historia Liberatora z Okęcia i samego J.H. Browna. Gratulacje, świetne zdjęcia i opis.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Errata do biografii Herberta J. Browna:
http://lodz.naszemiasto.pl/archiwum/pamieci-poludniowoafrykanskiego-lotnika,7121,art,t,id,tm.html

P.S. Dzięki za informację, sprostowanie i wyjaśnienia koledze Skorodowanemu.
W pierwszej kolejności podziękowania należą się kol. Dominikowi Kościelnemu z Krakowa.
@Czy mógłbyś wrzucić" zdjęcie tablicy z nazwiskiem H.J. Browna na forum?
Pozdrawiam

Foto via en.wikipedia.org

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Witam,

historia zdjęć Liberatora EW105G jest o tyle ciekawa, że wyjaśniło się jednoznacznie jego miejsce przymusowego lądowania- lotnisko Okęcie. Tak zresztą w swoich wspomnieniach mówili o tym członkowie załogi Lt. Klette (pilot) i Lt. Jones (nawigator). Niemcy w swoich raportach podawali, że lądowanie miało miejsce w okolicach toru służewieckiego. Jones żyje do dzisiaj w Południowej Afryce i w tym roku odwiedził Polskę w ramach obchodów 70 Rocznicy Powstania. Jego samolot startował z Okęcia niemal z tego samego miejsca w którym 70 lat wcześniej przymusowo i w tragicznych okolicznościach wylądował. Mapka w załączeniu pokazuje prawopodobne położenie wraku.
Pozdrawiam,
Dominik Kościelny
PS. Trwają poszukiwania oryginałów zdjęć- a więc ktokolwiek widział- ktokolwiek wie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

co ciekawe zdjęcia znalazły się przypadkiem ale są niezwykle cennym dowodem na ostateczne potwierdzenie miejsca lądowania Liberatora EW105G. Lt. Klette (pilot) oraz Lt. Jones twierdzili, że lądowanie miało miejsce na Okęciu natomiast wg niemieckich raportów był to tor służewiecki. Zdjęcie rozwiewa wątpliwości. Jones, ostatni żyjący w RPA lotnik 31 Sqn, był w tym roku na obchodach 70 Rocznicy Powstania i odlatując z Polski jego samolot startował niemal z tego miejsca gdzie 70 lat wcześniej przymusowo w tragicznych okolicznościach lądował.

Pozdrawiam,

Dominik Kościelny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciu panorama Rakowca, Okęcia i Służewca - obserwator hauptmann Schutz {godz 11.00 / 28.09.1939}

1. kolor zielony - po lewej stronie widać PZL WS-1 (Wytwórnia Silników 1) - Dedale
2. kolor niebieski - PLL “LOT”
3. kolor czerwony - 1 Pułk Lotniczy
4. kolor fioletowy - pośrodku dół WS-1 (Wytwórnia Płatowców nr 1) - Paluch
5. kolor brązowy - po prawej tereny wyścigów konnych na Służewcu, na którym widać dwie bieżnie, główną (prawo) i treningową (lewo)
Czarny krzyżyk – miejsce lądowania Liberatora

Ta historia mogłaby stanowić kanwę nieprawdopodobnego, a przecież opartego na faktach, filmu sensacyjnego...

Jeszcze raz gratuluję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...
  • 1 year later...
Odchodzą ostatni bohaterowie lotów nad Warszawę. Ubiegły rok był szczególnie smutny, zmarło kilku lotników. Pozostali nieliczni... Bryan był postacią szczególną, kochał Polskę, przyjeżdżał na obchody kolejnych rocznic Powstania Warszawskiego. Ostatni raz był w 2014 roku z okazji 70 rocznicy. Cześć Jego Pamięci!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
  • 2 years later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie