Logo
   ODKRYWCA - Strona główna
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  
Forum: IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939
 
[*] Powrót do głównej strony tego forum

- ikonki przy nicku oznaczają ilość ostrzeżeń które otrzymał użytkownik (czerwona oznacza blokadę logowania w serwisie)
Temat: Kto napisał: Dodano: 
28 DP we wrześniu 1939
2008-08-20 22:37:48

Zwracam się z prośba do znawców tematu, chodzi o miejsce stacjonowania sztabu 28 DP w dniu 01.09.1939 r. W książce Juliusza Rómmla "Za honor i ojczyznę" autor publikuje w dosłownym brzmieniu "Ogólny Rozkaz Operacyjny NR 1" wydany w przededniu wybuchu wojny, w którym to rozkazie w rozdziale VIII. Łączność, M.P. dowództwa: Dowódca 28 DP - Wieluń. Na załączonych do książki szkicach miejsce stacjonowania dowództwa 28 DP 01.09.1939 to wieś Wielgie. Pytanie moje brzmi , gdzie faktycznie stacjonował sztab 28 DP, czy dowódca mógł zmienić miejsce postoju pokazane w rozkazie Dowodcy "Armii Łódź " z Wielunia na Wielgie.Być może zrobił to w porozumieniu z gen.Rómmlem ??
Wątpliwości moje co do stacjonowania sztabu 28 DP w Wieluniu, mają związek z nalotem na to miasto w dniu 01.09.1939

 Linki sponsorowane
RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-10-30 16:18:10

Wg relacji w IPiMGS

Mjr Wladyslaw Naprawa, oficer sztabu dcy PD
1/9 mp sztabu dywizji: Dwor Wielgie. Potwierdza to oleat Nr 1 - sytuacja dywizji 1/9. Ok polnocy 1-2/9, sztab dywizji znalazl sie w m Grabno gdzie mial swoj mp sztab dcy PD.

Plk Wlodzimierz L Debinski, dca AD
30/8 - mp dtwa dywizji: Dwor Wielgie

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-05 22:49:59

Dzięki Gebhardt za odpowiedź, wg przedstawionych przez Ciebie info znajdujących się w IPiMGS nie ulega wątpliwości, że mp dowódctwa był Dwór Wielgie. Potwierdzenie tego faktu znalazłem również w innych publikacjach mówiących o wrześniu i 28 DP.
Nurtuje mnie jednak pytanie, dlaczego mp było Wielgie, a nie jak zapisano w rozkazie Wieluń. Czy przypadkiem, nie było to działanie celowe mające wprowadzić Niemców w błąd, odnośnie stacjonowania sztabu i dowódcy 28 DP. Co o tym myślicie ???
Istnieje relacja Zygmunta Siekierko, który opisuje podobną sytuację dotyczącą stacjonowania sztabu 30-tej Dywizji Piechoty z Kobrynia.
Poniżej link do tej relacji :
http://www.dzialoszyn.com.pl/index.php?show=lit09

Pozdr.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-05 23:26:08

A może po prostu jest to zwykły błąd edytorski, skoro na mapie zaznaczono dwór Wielgie. Ktoś opracowujący tekst pisany przerobił to na Wieluń, umknęło w korekcie i tak zostało.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-06 19:21:55

Dudzin dokladnie to samo mi sie skojarzylo. Jermar - czy sa w tekscie namiary na ten rozkaz? Trzeba najpierw sprawdzic w oryginale.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-06 21:49:14

Witajcie, orginał rozkazu znajduje się w Centralnym Archiwum Wojskowym, Akta armii "Łódź",tecz. 5/3864, k. 67-72, nr aktu 23/30/Ł/39

Pozdr.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-07 18:55:55

OK postaram sie sprawdzic w nastepnych 2 tygodniach.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-09 19:58:37

Super wiadomość, z niecierpliwością czekamy na wynik kwerendy w CAW.

Pozdr.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-24 15:52:58

Niestety sygnatura okazala sie bezuzyteczna (tzn mozliwe ze jakas bardzo stara CAWowska a 'numer aktu' to nic innego jak sygnatura kancelaryjna jeszcze z 1939). Jednak zbiegiem okolicznosci dokument znalazlem (obecna sygnatura II/1/1 lub II/1/2). W mp faktycznie podane 'Wielun', Wielgie nie ma. Niestety dokument zniszczony i brakuje tego kto mial miec mp w Wieluniu, ale jezeli kopia w ksiazce Rommla jest wierna to wszystko zgadza sie.

Ergo niestety problem pozostaje - w rozkazie prawie na pewno mp dcy 28DP mialo byc Wielun a faktycznie bylo Dworek Wielgie.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-11-29 16:08:53

Dzięki Gebhardt za kwerendę w CAW. Niestety tak jak piszesz problem stacjonowania d-cy i sztabu 28 DP pozostaje nadal.
Spróbuję uderzyć jeszcze w tej sprawie do Grzegorza Bębnika z katowickiego IPN, gdyż wiem że napisał artykuł odnoszący się do nalotu na Wieluń w dniu 01.09.1939 r.

Pozdr.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2008-12-17 12:25:27

Sztab 28 DP 1 września 1939 roku stał w miejscowości Rychłocice.
Meldunek sytuacyjny dowódcy 28 dywizji piechoty o położeniu własnym o godz. 6.00 CAW, II/1/3, karta 46

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2009-01-14 15:13:32

Witam, obecnie piszę mgr na temat działań 28 DP w kampanii wrześniowej. Piszę co ustaliłem:
Po przybyciu do rejonu Widawy, mp d-ca było w majątku Pruszków (na drodze Łask - Rogoźno - Widawa)
Według ogolnego rozkazu operacyjnego nr 1 gen. Rómmla , mp d-cy 28 DP miało być przeniesione do Wielunia na czas walk granicznych (Juliusz Rómmel, Za honor i ojczyznę, s. 39-42)
Według kroniki znajdującej się w zbiorach specjalnych Centralnej Bibloteki Wojskowej (CBW 9/87, Zygmunt Żyłka - Żebracki, Działania 15 pułku piechotyw kampani wrześniowej 1939 roku, k. 4; CBW 9/87, Franciszek Polkowski, Kronika historyczno – wojenna 15 pp Wilków, k. 4;)oraz z meldunku znajdującego się w CAW II/1/23, Rozkaz dla 28 DP, k. 28.) wynika , że d-ca 28 Dp przeniósł mp do miejscowości Wielgie. W następnych dniach sztab został przeniesiony do Rychłocic, następnie do Grabna, a wczasie walk o główną pozycję obrony znajdował się w Sędziejowicach za rz. Widawką.

RE: 28 DP we wrześniu 1939
2009-01-14 15:42:42

Witam piszę obecnie pracę mgr na temat działań 28 DP w kampanii wrześniowej.Oto co ustaliłem na temat mp d-cy dywizji:
Po przybyciu do rejonu działań, mp rozmieściło się w majątku Pruszków ( przy drodze Łask - Rogoźno - Widawa). Następnie według rozkazy operacyjnego nr 1 Rómmla, dywizja miała przejść w rejon Wielunia, tam też miało być mp d-cy dyw. Jednakże na podstawie materiałow znajdujacych się w CBW i CAW ( meldunek, kroniki 15 pp Żyłki - Żebrackiego i Polkowskiego) ustaliłem, że d-ca dyw. przeniósł swoje mp do m. Wielgie, w następnych dniach do m. Rychłocice a następnie do Grabna i Sędziejowic, ( na czas walk nad Widawką).

Aby odpowiedzieć musisz się zalogować.








0.005
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.