Skocz do zawartości

Bf 110B 3.09.1939


Rekomendowane odpowiedzi

Tydzień temu zakończyły się ratownicze badania wykopaliskowe prowadzone w rejonie zabytków archeologicznych Nadma 10 i Nadma 12 w związku z realizacją budowy drogi ekspresowej S-8, na odcinku od węzła „Marki” (bez węzła) do węzła „Radzymin Płd.”.

Badania archeologiczne na zlecenie GDDKiA Oddział w Warszawie prowadziła firma ANWIT Antoni Smoliński, pod kierunkiem mgra Antoniego Smolińskiego i mgra Krzysztofa Karasiewicza. Prace terenowe pozwoliły na weryfikację zarówno danych historycznych, jak również danych LIDAR (ang. Light Detection and Ranging), wskazujących na obecność pozostałości struktur militarnych oraz starć z czasów tzw. bitwy warszawskiej 1920 r., walk wrześniowych związanych z wybuchem II wojny światowej oraz działań militarnych z 1944 r.

W trakcie badań odkryto relikty okopów, rowu łącznikowego, stanowisk bojowych, rowu przeciwczołgowego oraz pozostałości walk w postaci łusek, elementów granatów, części uzbrojenia i wyposażenia żołnierskiego.

Duże zainteresowanie wzbudza zarejestrowany przez archeologów obiekt, zawierający fragmenty wraku niemieckiego samolotu. Na podstawie kwerendy źródeł historycznych archeolodzy stwierdzili, iż są to szczątki Messerschmitta typu Bf 110 zestrzelonego 3 września 1939 r. przez polskiego pilota por. Wojciecha Januszewicza ze 111. Eskadry Myśliwskiej Brygady Pościgowej. Wykopaliska nie tylko pozwoliły na odkrycie ww. pozostałości, ale wykazały też, że miejsce zalegania rozbitego samolotu zostało przecięte w 1944 r. przez okop powstały podczas niemieckiej akcji umacniania linii obronnych przeciwko siłom radzieckim.

Większość umocnień polowych na tym obszarze została rozebrana przez ludność miejscową po przejściu frontu w 1944 r.

Archeolodzy podkreślają, że jest jeszcze za wcześnie, aby dokonać dokładnej interpretacji odkrytych pozostałości militarnych i przypisania im konkretnych lat powstania/użytkowania. Istotne jest przeprowadzenie analizy struktur i ich elementów charakterystycznych świadczących o dostosowaniu do pola walki z danego okresu.

http://www.mwkz.pl/archiwum-wiadomosci-archeologia-przeglad/50-archeologiapub/1024-pozostaoci-dziaa-wojennych-na-trasie-budowy-drogi-ekspresowej-s-8-wyniki-bada
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Po wyjściu w teren, na miejscu opisanym przez świadków zdarzenia (widzianego jednak ze znacznej odległości) poszukiwacze z MSH „Exploratorzy.pl” szybko zlokalizowali dziesiątki małych fragmentów samolotu, pocisk oraz osłonę działka Messerschmitta typu Bf-110. Później odnaleziono jeszcze rozstrzygające definitywnie zagadkę elementy zawierające tabliczki znamionowe. Pogłębiona kwerenda nie pozostawiała już wątpliwości, że odnaleziono miejsce upadku Messerschmitta typu Bf-110 zestrzelonego 3 września 1939 r. przez polskiego pilota kpt. Wojciecha Januszewicza ze 111. Eskadry Myśliwskiej Brygady Pościgowej, gdzie był zastępcą dowódcy od 1938 r. (później brał udział w Bitwie o Anglię jako pilot w Dywizjonie 303)." Całość artykułu we wrześniowym numerze miesięcznika Odkrywca".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie