Logo
   ODKRYWCA - Strona główna
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  
Forum: Pojazdy/Artyleria
 
[*] Powrót do głównej strony tego forum

- ikonki przy nicku oznaczają ilość ostrzeżeń które otrzymał użytkownik (czerwona oznacza blokadę logowania w serwisie)
Temat: Kto napisał: Dodano: 
BT 1000
2016-12-09 12:45:13

W dniu 9 grudnia 2016 w okolicy lotniska wojskowego w Babich Dołach, w ramach współpracy Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni z producentem programu „Poszukiwacze historii” oraz Fundacji Na Rzecz Zaginionych Dzieł Sztuki LATEBRA, zostaną podniesione głowice unikatowych bombotorped.
Śmiało można je zaliczyć do grona „cudownej broni Hitlera”, lecz pod koniec II wojny światowej projekt nie wyszedł poza fazę testów. Obecność tych głowic pod Gdynią daje świadectwo, że także tutaj w ośrodku badawczym, w torpedowni robiono badania nad tymi bombami. Unikatowa konstrukcja z solidną głowicą, silnik rakietowy dawały razem groźne połączenie przeciw okrętom.
Z całej rodziny bombotorped BT, BT 1000 była jedyną, która posiadała napęd rakietowy. Koniec II wojny światowej zatrzymał prace nad rozwojem tego typu broni, w której wykorzystywano zjawisko superkawitacji, czyli lotu torpedy pod wodą, jakby w gazowej otulinie. Na bazie tych rozwiązań opracowano w ZSRR, około 1970 roku, rakieto-torpedę WA-111 „Szkwał”.
Miejmy nadzieję, że podniesione głowice będą pasować do silnika rakietowego, który znajduje się w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej.

 Linki sponsorowane
RE: BT 1000
2016-12-09 12:45:34

a

RE: BT 1000
2016-12-09 12:45:48

s

RE: BT 1000
2016-12-09 12:46:06

w

RE: BT 1000
2016-12-09 20:50:04

1

RE: BT 1000
2016-12-09 20:50:16

2

RE: BT 1000
2016-12-09 20:50:33

3

RE: BT 1000
2016-12-09 20:51:03

4

RE: BT 1000
2016-12-09 20:51:18

5

RE: BT 1000
2016-12-09 20:51:30

6

RE: BT 1000
2016-12-09 20:51:56

7

RE: BT 1000
2016-12-09 21:39:21

uchowalo sie przed złomiarzami ?

RE: BT 1000
2016-12-09 21:49:24

Jak się człowiek modli do właściwego świętego (każdy odpowiada a co innego) to cuda się zdarzają ;)

RE: BT 1000
2016-12-10 11:56:11

http://trojmiasto.wyborcza.pl/...6,21097872,znalezli-jedna-z-planowanych-cudownych-broni-hitlera.html#MTstream

RE: BT 1000
2016-12-10 18:20:32

Mówiąc ściślej BT nie miały napędu, były to bomby spadające swobodnie. Jedynie dla BT 1000 rozważano wersję BT 1000RS z pomocniczym silnikiem rakietowym. Ale wyszło że nie warto, zasięg lotu wzrósł nieznacznie, a pojawiła się obawa o celność, która przy niekierowanych rakietach zawsze jest pewnym problemem.

RE: BT 1000
2016-12-10 19:39:07

˛˛

RE: BT 1000
2016-12-10 19:39:23

˛˛˛˛

RE: BT 1000
2016-12-10 21:07:01

@Speedy
poza tym wchodziły odrzutowe nosiciele nie trzeba było BT tak rozpędzać.

RE: BT 1000
2016-12-10 22:33:02

zachował sie jakis schamat ...jak to wyglądało ?

RE: BT 1000
2016-12-10 22:46:18

Wariant seryjny BT (bez silnika rakietowego) mniej więcej tak.

RE: BT 1000
2016-12-11 02:24:17

q

RE: BT 1000
2016-12-11 17:16:17

˛˛˛˛

RE: BT 1000
2016-12-11 17:16:59

˛˛

RE: BT 1000
2016-12-11 17:17:42

˛˛

RE: BT 1000
2016-12-11 17:18:39

˛˛

RE: BT 1000
2016-12-11 17:20:17

˛˛

RE: BT 1000
2016-12-11 17:21:13

˛˛

RE: BT 1000
2016-12-12 13:03:13

k

RE: BT 1000
2016-12-15 06:07:53

Bombentorpedos BT1000 RS

RE: BT 1000
2016-12-15 06:08:11

`

RE: BT 1000
2016-12-15 06:08:23

`

RE: BT 1000
2016-12-15 06:08:36

`

RE: BT 1000
2016-12-15 06:08:48

`

RE: BT 1000
2016-12-15 06:09:02

`

RE: BT 1000
2016-12-16 08:48:25

Swoja droga korpus wyglada na bardzo gruby, jaki byl cel takiej ilosci metalu (i masy) w tej konstrukcji?

RE: BT 1000
2016-12-16 15:00:42

Ścianka ma ok. 3 cm grubości, z tego co wiem.

Masa głowicy przekładsała się na zasięg podwodny, wynoszący tutaj około 100 m.
Możliwe też, że w tym przypadku, pocisków doświadczalnych, głowice były po prostu puste w środku, a brakującą masę wypełnienia zastąpiono odpowiednim pogrubieniem ścianek...?

RE: BT 1000
2017-12-08 12:20:05

Ten zabytek to prawdziwy unikat na światową skalę. Idea skonstruowania tej ofensywnej lotniczej broni wywodzi się z próby połączenia zalet bomb i torped lotniczych. Zaletą tych ostatnich było trafianie i w efekcie ciężkie uszkodzenia najbardziej wrażliwych, podwodnych partii kadłuba statku czy okrętu. Torpedy były niestety bronią o skomplikowanej konstrukcji, w efekcie bardzo praco i kosztochłonną. Atak torpedowy wymagał także od pilotów lotu na małej wysokości, z ograniczoną prędkością, tym samym w warunkach wielkiego zagrożenia na ogień małokalibrowej broni przeciwlotniczej.
Aby razić bombą kadłub atakowanej jednostki w rejonie linii wodnej (optymalnie poniżej) wypracowano taktykę tzw. ataku topowego. Samolot zbliżał się do celu wprawdzie na niewielkiej wysokości (umownie na poziomie topów masztów), ale z dużą prędkością. Zwalniał bombę stosunkowo blisko celu, dzięki czemu uderzała ona w kadłub jeszcze w locie poziomym (lub już po wejściu do wody), dzięki prędkości postępowej nadanej w momencie zrzutu. Niestety klasyczne bomby lotnicze w kontakcie z powierzchnią wody zachowywały się nieobliczalnie – zmieniały kierunek, koziołkowały….
W koncepcji bombotorped chodziło zatem o to, by wyeliminować tę wadę, dzięki czemu pocisk wchodziłby w wodę „czysto”, nie zmieniając kierunku pod wodą, na możliwie długim odcinku. Po długotrwałych próbach i testach różnych rozwiązań, powstała konstrukcja o kształcie wydłużonego stożka (na dziobie pierścień o większej od korpusu średnicy eliminujący zakłócenia kierunku) , przechodzącego w krótki, cylindryczny (lub zbliżony) kadłub, zakończony stożkiem ze statecznikami (element oddzielający się w kontakcie z wodą). Przy odpowiednio dobranych warunkach zrzutu (wysokość, prędkość, kąt), zapalnik (uderzeniowy ze zwłoką lub ciśnieniowy) miał gwarantować wybuch pod dnem atakowanego okrętu.
Bombotorpedy serii BT (Bomben-Torpedo) zasadniczo nie miały napędu. Jedyną znaną ich wersją wspomaganą silnikiem rakietowym, mającym zwiększyć zasięg, była właśnie BT 1000 RS. Próby wykazały jednak, że zysk był tu stosunkowo niewielki (wzrost zasięgu do ok. 3,2 km), kosztem natomiast pogorszenia celności. Problemu nie zdołano ostatecznie rozwiązać i prototypy rakietowych bombotorped odesłano do lamusa.
W typoszeregu bombotorped klasy BT najmniejsze miały wagę 220 kg, najcięższe 1923 kg. Parametry bombotorpedy BT 1000 – długość 4,24 m, masa 1180 kg ( tym 710 kg materiału wybuchowego).
Jedyne na świecie zachowane egzemplarze tej eksperymentalnej broni, odnaleziono w rejonie wojskowego lotniska w Gdyni-Babich Dołach. Przypuszczalnie były testowane poligonowo w oparciu o gdyńskie torpedownie. Na ślad wykopanej przez złomiarzy „bombotorpedy” natrafili eksploratorzy z Fundacji Na Rzecz Zaginionych Dzieł Sztuki Latebra. We współpracy z pracownikami Muzeum Marynarki Wojennej podniesiono skorupę głowicy bombotorpedy (fot. poniżej). Po scaleniu z silnikiem rakietowym, znajdującym się w zasobach MMW i zakonserwowaniu całości, trafiła na muzealną ekspozycję.

RE: BT 1000
2017-12-08 12:20:19

.

RE: BT 1000
2017-12-08 12:20:30

.

RE: BT 1000
2017-12-08 12:20:41

.

RE: BT 1000
2017-12-08 12:21:41

http://www.muzeummw.pl/...rymentalna-bombotorpeda-bt-1000-rs-%E2%80%93-wunderwaffe-cudowna-bron-hitlera%2C280#

RE: BT 1000
2018-06-13 11:41:55

Wczoraj do zbiorów Muzeum II Wojny trafiła po konserwacji bombotorpeda BT1000. Ze względu na wagę i wymiary, akcja wyładunkowa okazała się nie lada wyzwaniem.

RE: BT 1000
2018-06-13 11:42:19

,

RE: BT 1000
2018-06-13 11:42:43

,

Aby odpowiedzieć musisz się zalogować.








0.009
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.