Skocz do zawartości

Chevrolet Łazik?


coe

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ja coś wspominałem o kole zapasowym? Akurat miejsce jego zamocowania jest tu mało istotne.

Napisałem, że konstrukcja nadwozia (jego części pasażerskiej) przypomina tą jaką stosowano na PF518. Nie kojarzę podobnego nadwozia na samochodach niemieckich z tego okresu.

Na zdjęciu PF518 Łazik, dla porównania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.
O łazikach Chevroleta jest w książce Panów Tarczyńskiego, Barbarskiego i Jońcy „Pojazdy w Wojsku Polskim 1918-1939”.
Jest nawet fotka, niezbyt wyraźna wprawdzie ale moim zdaniem można zauważyć koło zapasowe na drugim i trzecim pojeździe (w sumie widać pięć łazików) w tym samym miejscu co na zdjęciu coe.
Na zdjęciu z książki widać wyraźnie, że są to Chevrolety z 1938 roku.
Szkoda, że na zdjęciu z forum nie widać „szantrapy” bo po tym można by dokładnie określić z którego rocznika jest ów pojazd. Sądząc z otworów wentylacyjnych na bocznej ściance pokrywy silnika to także jest łazik z 1938 – co ciekawe otwory te nie przypominają tych z samochodów osobowych a raczej z ciężarowych bądź też z pickupów.
Panowie w czapkach z daszkami mają orzełki państwowe a nie wojskowe czyli to PP więc wszystko by się zgadzało, bo te łaziki dostarczano głównie policji.

pzdr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

coe, nie wciskaj kitu-Nadwozie przypomina PF 518 Łazik."
Nic o tylnej części nie pisałeś.
A jeśli chodzi o niemieckie samochody typu kubelsitzwagen" to Wehrmacht używał m.in.: Opel Super 6 (bardzo podobny do przedmiotowego Chevroleta), Mercedes 320WK, Mercedes 260 Stuttgart.
Dodać tu można też samochody tego typu z czechosłowackich fabryk, które wcielono do niemieckiej armii. Tyle tylko, że ten typ nadwozia w wielu przypadkach wygląda podobnie, bo takie były założenia. Ale akurat do PF 518 jest to podobieństwo baaardzo słabe.

C.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzyhal, słuszna uwaga!

Faktycznie we wspomnianej książce, na stronie 355, jest zdjęcie pięciu policyjnych Chevroletów. Zdjęcie w książce jest jednak tak niewyraźne, że dotąd sądziłem iż samochody te mają nadwozia cywilne", podobne do tego jak na zdjęciu obok. Okazuje się jednak, że policyjne Chevrolety otrzymywały nadwozia typu wojskowego".

Zgadzam się, że otwory wentylacyjne wskazują na rocznik 1938. Pytaniem jednak jest w jakim stopniu w polskiej montowni przywiązywano wagę do takich dekoracyjnych detali. Zawracam uwagę na zdjęcie obok – ten kabriolet również ma otwory wentylacyjne typowe dla ciężarówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak ciekawszym pytaniem jest, na jakiej bazie karosowane były policyjne łaziki?

Chevrolety z sześciocylindrowym 85KM silnikiem, o rozstawie osi 112 cali wytwarzane były w trzech głównych seriach:
seria A – osobowe DELUXE MASTER
seria B – osobowa MASTER
seria C – ciężarowa 1/2 tony
Oczywiście w ramach tych serii istniały różne wersje nadwoziowe.

Jak widać na rysunku poszczególne serie różniły się typem ramy. Rama serii C wyróżniała się całkowicie odmienną konstrukcją. Różnice dotyczyły również innych elementów, jak: zawieszenie, umiejscowienie zbiornika paliwa… czy nawet typu tablicy z zegarami".

Przypuszczam, że ze względu na erenowy" charakter policyjnego łazika zbudowano go na podwoziu typu C. Otwory wentylacyjne silnika mogą być tu pewną wskazówką, choć przyznaję że dość słabą.

Jeżeli moje przypuszczenie jest słuszne to policyjne łaziki karosowane były na podwoziu oznaczanym CCH (na dolnym rysunku). Oznaczenie poszczególnych roczników były następujące:
1936 – FCCH
1937 – GCCH
1938 – HCCH
1939 – JCCH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pośrednią przesłanką wskazującą na stosowanie podwozia półciężarówki dla policyjnego łazika jest specyfikacja Chevroleta.

W klasie podwozi pod zabudowę, o rozstawie osi 112, podwozie osobowe (seria A i C) oferowane były wyłącznie z integralną, pochyłą szybą przednią. Podwozia ciężarowe (seria C) oferowane były w wariantach: bez szyby przedniej, z integralną szybą przednią lub z kompletną kabiną kierowcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie przypomniane przez posmol utwierdza mnie w przekonaniu, że do budowy łazików wykorzystywano podwozia półciężarówek!

Jak widać na zdjęciu maska silnika ciężarówki z 1939 w sposób radykalny różniła się od maski silnika samochodu osobowego z tego samego rocznika. Powozie na zdjęciu z września’39 to bez wątpienia półciężarówka model 1939.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla porównania modele z roku 1938.

Jak widać maski ciężarówki i samochodu osobowego są podobne. Różnią się jednak szczegółami: inne są otwory wentylacyjne na boku maski, inny jest kształt reflektorów.

Jak było wspomniane wcześniej, otwory wentylacyjne na masce policyjnego łazika są takie jak na ciężarówkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Witam,

Dodam, że wspomniany Chevrolet łazik to uterenowiona wersja 4 x 2( wzmocnione resory i większe koła )Master de Lux produkowanego od 1936 do 1939 w ilości ok.100 szt..
Silnik rzędowa, górna szóstka 3549cm3, 85KM, Vmaks.125 km/h, zużycie ok.14 l/100km.

Oprócz Policji, zarówno wersji cywilnych i łazików używał Korpus Ochrony Pogranicza ( podlegający, również MSW ).

Jako ciekawostka, łazik był tańszy, niż FP 518 Mazur.

Podaje info na podst.Tomasza Szczerbickiego Samochody osobowe i osob.-teren. WP 1918-1950"

Pzdr.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

witam
Chciałbym pociągnąć temat o łaziku Chevroleta i skorzystać z fachowych opinii. Wyszły ostatnio takie fajne blachy z pewnej stodoły i jako żywo przypominają w/w łazika, chyba że się mylę, to proszę o wyprowadzenie z błędu.
Standardowa kabina ciężarówki, w tym miejscu podszybia ma słupki do przedniej szyby, a na tej przegrodzie ( a jest kompletna i raczej nieoskalpowana ) nie widać śladów takowych słupków.
Jeżeli porównać zdjęcie tego policyjnego łazika, z przegrodą silnika ze zdjęcia obok, wniosek nasuwa się sam.
Nie znam się na autach, wiec może jednak jest to mylny trop.
Wygląd pozostałych blach sugeruje wyraźnie, że jest to jednak model 157, tylko czy łazik???
Będę wdzięczny za wszelkie konstruktywne opinie na temat.
pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie