Cronos Napisano 6 Grudzień 2017 Autor Share Napisano 6 Grudzień 2017 http://www.ottawa.msz.gov.pl/pl/aktualnosci/wizyta_ambasadora_kurnickiego_w_manitobieCiekawe czy stanie kiedyś w Krakowie:)PozdrawiamCronos Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 Tyle tylko, że to fake.Wystarczy porównać napis na drugowojennym oryginale. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cronos Napisano 6 Grudzień 2017 Autor Share Napisano 6 Grudzień 2017 WOW! To że po wojnie samolot latał cywilnie, następnie po biciach zidentyfikowano że to ten a nie ten, i do wizyty ambasadora domalowano co nieco do zdjęć, to znaczy że to fake:)PozdrawiamCronos Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 Samolot generała Kazimierza Sosnkowskiego zidentyfikowany niedawno w Winnipeg , w KanadzieDakota C-47-A1-DK / 11906 wyprodukowany 1943 r przez Douglasa w Oklahoma City. Służył w 511 Squadron RAF jako FL547, następnie w USAF z nr 42-92139. 13 kwietnia 1963 r. został sprzedany firmie Transair jako CF-TES, następnie w czerwcu 1967 r. do Lambair. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 Winnipeg, Manitoba. 10.1998. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Grudzień 2017 Share Napisano 6 Grudzień 2017 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fala Napisano 7 Grudzień 2017 Share Napisano 7 Grudzień 2017 Nareszcie jakiś wrak odzyskamy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 7 Grudzień 2017 Share Napisano 7 Grudzień 2017 @ Cronos - Ciekawe czy stanie kiedyś w Krakowie:)"Trzeba by do tego podejść tak, jak to robi Kermit Weeks, ale w polskim muzealnictwie nie ma pieniędzy na takie projekty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cronos Napisano 7 Grudzień 2017 Autor Share Napisano 7 Grudzień 2017 Skrzydła już obok leżą, coś się może rusza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
husky1 Napisano 8 Grudzień 2017 Share Napisano 8 Grudzień 2017 Sprawa toczy sie od jakiegos czasu-na zdjeciu z Marca 2017 - jest Attache wojskowy Polski z malzonka i Plk Cook - dowodca CFB Winnipeg -17 Wing.Wtedy byl tylko kadlub- od tego czasu znalazly sie skrzydelka i kanadyjscy koledzy szukaja po krzakach reszty- nie koniecznie od tego egzemplarza .Dostaniemy puzzle ale raczej kompletne.Gdzie stanie? Zapewne w Deblinie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woytas Napisano 8 Grudzień 2017 Share Napisano 8 Grudzień 2017 Oby losy potoczyły się tak jak z Dakotą SNAFU Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 8 Grudzień 2017 Share Napisano 8 Grudzień 2017 Projekt pozyskania tego samolotu projektem pozyskania, ale to nie wszystko, jeśli faktycznie ma z tego samolotu być coś sensownego dla polskiego muzealnictwa.W samolocie dokonano ingerencji w płatowiec i żeby go doprowadzić do stanu zgodnego z C-47-A1 to trzeba mieć zespół mechaników płatowcowych, którzy przywrócą oryginalny wygląd. I jeszcze trzeba mieć trochę oryginalnego szpeju. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 8 Grudzień 2017 Share Napisano 8 Grudzień 2017 Jedburgh_Ops (125 / 0) 2017-12-08 11:11:44...I jeszcze trzeba mieć trochę oryginalnego szpeju"I wszystko gratis tudzież w formie wolontariatu?Pfffffffffffff..... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 8 Grudzień 2017 Share Napisano 8 Grudzień 2017 Po lotniczemu - czyli na sępa :-) :-) :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 8 Grudzień 2017 Share Napisano 8 Grudzień 2017 @ husky1 - Gdzie stanie? Zapewne w Dęblinie"Czyli na schrocie. Oby nigdy. Kultura techniczna tego muzeum to nieporozumienie, mówiąc najdelikatniej. Nie różni się to od ekspozycji samolotów w MWP z lat PRL. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 5 Marzec 2019 Share Napisano 5 Marzec 2019 "Spirit of Ostra Brama" – historia prawdziwa W Lotniczym Magazynie Historycznym „Gapa” nr 7 z sierpnia 2013 r. opublikowaliśmy artykuł poświęcony odnalezieniu i identyfikacji wraku samolotu związanego nie tyle z historią polskiego lotnictwa na Zachodzie, co z podróżami Naczelnego Wodza do jednostek 2 Korpusu Polskiego we Włoszech wiosną 1944 r. Z 2 Korpusem ściśle wiążą się osobiste samoloty gen. Władysława Andersa, takie jak DH 89 Dragon Rapide, Bristol Blenheim, czy Avro Anson, ale również samoloty do przewozu VIP-ów należące do dywizjonów transportowych RAF. Na szczególną uwagę zasługuje jedna z Dakot, nosząca na dziobie napis „Spirit of Ostra Brama”. W wyniku poszukiwań dokonanych przez Fundację Historyczną Lotnictwa Polskiego i odnalezienia na terenie Kanady wraku samolotu będącego dla Polaków bezcenną pamiątką historyczną zwrócono się z prośbą do Ministerstwa Obrony Kanady o przekazanie do zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie kadłuba samolotu Douglas C-47A-1-DK Dakota nr fabr. 11906, nr USAAF 42-92139 oraz numer ewidencyjny RAF FL547. Wrak samolotu, związanego z historią Armii Polskiej we Włoszech w okresie II wojny światowej, znajdował się w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej Kanady i przechowywany był na terenie muzeum RCAF w Winnipeg. Już w grudniu 2013 r. Kanadyjczycy podjęli decyzję, że wrak będący w posiadaniu 14 Skrzydła RCAF w Winnipeg zostanie przekazany Polakom, by w ten sposób uczcić 70. rocznicę Bitwy pod Monte Cassino. Zarówno dla Kanadyjczyków, jak i dla Polaków postać gen. Sosnkowskiego, który podróżował tym samolotem wizytując jednostki 2 Korpusu przed tą bitwą, ma ogromne znaczenie historyczne i sentymentalne. Wszak jeden z synów generała związał swą karierę lotniczą właśnie z lotnictwem kanadyjskim. Niestety wrak samolotu nie dotarł do Polski na 70. rocznicę Bitwy, a przybywa dopiero teraz, na jej 75-lecie. Rzec można, że lepiej późno niż wcale. Grupa kanadyjskich wolontariuszy wykonała niezbędne prace i nawet spróbowała spolonizować wrak nadając mu nieco historycznego wyglądu. Dziób samolotu znów wyglądał jak w 1944 r. choć… nie do końca. Sensacja jaką wzbudziła informacja o tym, że „Spirit of Ostra Brama” na początku marca 2019 r. przybędzie do Polski zrodziła dalsze pytania. Jaki będzie status tego samolotu? Jak będzie wyglądać? Czy uda się odtworzyć go w całości? Więcej o historycznym samolocie w LMH "Gapa" nr 29. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 10 Marzec 2019 Share Napisano 10 Marzec 2019 Dzisiaj z Winnipeg do Wrocławia na pokładzie transportowego An-124 ma przylecieć historyczny samolot Douglas C-47A-1-DK Dakota nr fabr. 11906 "Spirit of Ostra Brama”. Jest to dar ministerstwa obrony Kanady dla Polski. Egzemplarz ten służył w 511. Dywizjonie RAF jako FL547, gdzie był wykorzystywany w roli samolotu dyspozycyjnego do przewozów VIP, między innymi przez Wodza Naczelnego gen. Kazimierza Sosnkowskiego podczas jego wizyty wśród oddziałów 2. Korpusu Polskiego w 1944 r. Dakotę pilotowała wtedy polska załoga pod dowództwem por. pil. Józefa Tyszko. Lądowanie Antonowa UR-82073 we Wrocławiu zaplanowane jest na 15.39. Obecnie samolot zbliża się do Irlandii. W linku można śledzić jego lot. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ur-82073?fbclid=iwar0pcu5bq8k19c0w9o2r-xeransd1dg6qilgvuizxdocq-239ojsxzdlxf0#1fc0d21b https://winnipeg.ctvnews.ca/dc-3-plane-restored-for-special-mission-1.4328923?fbclid=IwAR33QwNtFTtj5IReYT3VY-bJoVNawTEgSe5_gsTu2PUiHY8qy5-dLUOV4qw#_gus&_gucid=&_gup=Facebook&_gsc=GrW9ncK Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 10 Marzec 2019 Share Napisano 10 Marzec 2019 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 10 Marzec 2019 Share Napisano 10 Marzec 2019 Aż się prosi, żeby zrobić z niego całego składaka. Części raczej nie powinno zabraknąć. Sam tylko DC-3 z maja 1944 r. rozbity 21 stycznia br. w Ohio aż się prosi, żeby go kupić na części. On ma wprawdzie silniki turbo, więc są do wyrzucenia, ale reszta jest z WWII i „do wyklepania” na wystawę statyczną. Można by go kupić i czekać na oryginalne gondole silnikowe i silniki oraz śmigła nawet poresursowe, aby tylko to wyglądało przyzwoicie. Tylko że w Polsce to i tak chyba marzenie ściętej głowy, bo nikt nie da na to pieniędzy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.