Skocz do zawartości

Fiat 508


[1920]przemo

Rekomendowane odpowiedzi

Po mojemu:
-Fiat i Polski Fiat 508/I i spider militaire", rama własna"
-PF 508/III - nowa rama, dłuższa i szersza niż w 508/I. W łaziku- z hakiem na tylnej poprzecznicy.
-PF508/518 - nowa rama, przekonstruowana mocno rama 508/III
-PF 518 rama własna"
-PF 518 Łazik, jak 518 kareta, nieco skrócona
-PF 618 rama własna"(nawet nie bardzo przypomina ramę 518)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przymierzam się do modelu 508/518 lub 302
zmiany w ramie są dosyc istotne
mam proźbę dp p.Jońcy czy są oprucz opisów rysunki
2. czy mugłby Pan określic z jakigo modelu jest silnik w Muzeum Śląskim
przesyłąm zdjęcie (jesli się uda)
[pozdrawiam
ERWIN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Erwin, chyba mamy dużą ciekawostkę. Silnika to tu niewiele widac, a ja jestem ostrożny - i choć po mojemu to jest 108", czy jak kto woli PZInż 117,a z pewnością to skrzynia fiatowska, kopnij się do muzeum i porównaj ze skanem, co to masz obok. Na skanie ormalny" silnik od fiata, ze skrzynią i bez reduktora...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Erwin - ramy 508/518 nie znajdziesz bo takiej nie bylo. 508/518 byly samochody vel nadwozia. PZInz 302 to wlasnie podwozie (rowniez nie bylo samochodu/ciagnika '302' byl tylko 'ciagnik and podwoziu PzInz 302')

Niestety rysunkow podwozia nie mam, mam tylko kilka rysunkow nadwozi lacznosci do tego podwozia. Moga ciut pomoc jesli chodzi o rozstaw kol itp. Jezeli co, to daj znac na priva.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tak się mści niechlujstwo... Pewnie, ze rama samochodu 506/518 to część podwozia 302", ale jak już być tak precyzyjnym, to nie istnieje też coś takiego jak rama Polski Fiat 508/III skoro to samochód typu 117... A przy 518 mogłem sobie oszczędzić przecinków i napisać 1.jak 518 karaeta, 2. nieco skrócona (a w mojej swiadomości nie było dluższej ramy do samochodu 518 niz ta od karety, ale może się mylę....)Tak więc umówmy się, że termin ama PF508/III" znaczy tyle, że jest to rama od samochodu PF508/III, nie wnikając w fabryczne oznaczenie ramy (PZInż.117), a ama 508/518" to rama od samochodu 508/518, nie wnikając , że jest to podwozie PZInz.302....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnik na zdjeciu z muzeum to rzeczywiscie fiatowski 108 (czy też, jak kto woli PZInz107), z fiatowska skrzynią i reduktorem - bez filtra, aparatu zapłonowego, prądnicy, wentylatora itd. Zdjęcie jakie dałem dla celów porównawczych" nie jest współczesne,zrobione jest jeszcze przed narodzinami, tak moimi, jak i Janka Tarczyńskiego - to oryginalne zdjęcie fabryczne.
Wszystko na to wskazuje, że muzeum może się pochwalić - ma silnik z reduktorem od samochodu 508/518.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bijta panie Adamie :). Nie to ze chcialem sie wykazywac tylko po prostu sadze ze w tym wypadku to moze byc wazne. Podwozie PZInz 302 mialo ze tak powiem 'wlasne zycie' (podobnie jak np podwozie lacznosci wz 37 [do wozow konnych]) i szukajac w instrukcjach czy tez planach ramy czy innych elementow podwoziach pod haslem 508/18 mozna sie zawiezc. Przy warunkach technicznych nadwozi 508/18 lacznosci na przyklad, podwozie jest wziete jako dane i wogole nie jest uwzglednione w rysunkach technicznych i opisie. Jestem prawie pewien ze WT do tego podwozia nalezaly do Biura Badan Technicznych Broni Pancernej - jeszcze wieczorem to sprawdze i jest calkiem mozliwe ze sa podane numer warunkow i numer rysunkow. Niestety chyba poszly z dymem w 1939 ale moze gdzies sie cos zachowalo?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha co do dlugosci Lazika to sie logicznie zgadza - dlugosc powinna byc ta sama co w karecie 7-osobowej. Jednak przy robieniu rysunku tego cos nie calkiem klapuje i cala rzecz wydaje sie ciut dluzsza zeby to wszystko zmiescic. Moim zdaniem jest to 'within measuring/calculating error' wiec jestem z tym bardzo ostrozny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wracam do 508/518 lub 302
patrząc na znane rysunki i zdjęcia konstrukcja wygląda na krutszą niż 518
bardziej do szyby 508/III tył zabudowa

silnik w muzeum ma znaczek PZINŻ
jest niekompletny zakopany po zdjęciu całego osprzetu przez miejscowa ludność (informacja od kuratora wystawy)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedź. Jednakże chciałbym się dowiedziec czegoś więcej nt. tego silnika. Czy należał on do wersji wojskowej?? Element na zdjęciu pod silnikiem został wykopany w jego pobliżu, zresztą jak i znaczek pzinżu. Może ten element pomoże ustalic z jakiego samochodu pochodzi silnik? Do czego służył ten element ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, czy Łazik z muzeum motoryzacji w Fabryce Norblina w Warszawie to prawdziwy pojazd przedwojenny, czy jakas powojenna mutacja/przerobka samochodu cywilnego?
Jesli bylby to oryginal to ewentualne szczegoly techniczne moznaby zweryfikowac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

erwin -no pewnie, ze krotszy. Mam wrazenie, ze te fiaty skutecznie ci sie mieszaja. 508, 518 i 508/518 to 3, słownie Trzy, różne typy pojazdów!
- Fiat 508, osobowy sedan czy jak kto woli mała kareta dwu- i czterodrzwiowa, to samochód osobowy.Wczesna wersja, oznaczana jako 508/I była montowana z włoskich części (wojsko używało w niewielkich ilościach samochodów osobowych tej odmiany, kilku odkrytych kabrioletów i dwumiejscowych spider militaire", a tez kiku furgonów zamkniętych dla radiostacji). Z nową ramą i przekonstruowaną budą stał się Polskim Fiatem 508/III. Na jego bazie budowano też pick-upy (dla wojska), małe furgony zamknięte (sanitarki, furgony pocztowe) i furgony zamknięte dla radiostacji, a także odkryte samochody uterenowione, czyli łaziki.
- Fiat 518, kareta 7-miejscowa . Był pod tą postacią uzywany w wojsku, ale też budowano wersję odkrytą, z drzwiami i bez. Tę wersję nazywano łazikiem, z tym, że był to łazik 518, różny od łazika 508.
- i wreszcie PF 508/518, który był nowym pojazdem, Wprawdzie był krewnym samochodów 508 i 518, ale, podkreślmy, był całkiem nową konstrukcją. Na nowym podwoziu, z charakterystycznymi kołami podpierającymi, z silnikiem wprawdzie od Fiata 508, ale z przystawką redukcyjną posłużył do budowy ciągnika łaczności (niewiedziec czemu nazwano go ciągnikiem choć miał do ciągnięcia tylko mała dwukołową przyczepkę), samochodów sprzętowych dla art.plot, do przewozu radiostacji, jako tzw. taczankę pod ckm, czy wreszcie jako ciągnik artyleryjski do armaty ppanc 37 mm...
[1920]przemo - należał do wersji wojskowej, bo tylko wojsko kupowało od PZInż samochody 508/518, z reduktorem terenowym. A że jest to silnik od samochodu a nie np. czołgu dodatkowo świadczy dzwignia zmiany biegów, bardzo charakterystyczna dla fiatów z rodziny 508, z silnikami typu 108 (PZInz117) Co to za element , ten obok silnika na twoim zdjęciu, nie mam pojęcia - może to być chocby destrukt dyszla do jakiejś przyczepki....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie