Skocz do zawartości

Fiat, ale który?


jotes

Rekomendowane odpowiedzi

Wybaczcie, poprzednie zdjecie wyszlo parszywie - postaram sie dac lepsze na koncu. Pojazd obok to woz radiowy czyli samochod lacznosci N2S wz 39. Rozni sie nastepujacymi waznymi detalami.

1) Oponcza jest sztywno rozpieta i nie ma spadku do tylu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2) Nie ma galeryjki. Nadbudowka szoferki jest to zwykly schowek ktory wychoidzi z tego ze do dachu normalnej szoferki przytwierdzone sa ceowniki stalowe i boki z blachy umocowane do krawedzi dachu do ktorych przymocowana jest oponcza (widok od tylu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) Nie ma wyciecia w burcie jako drzwi dla obslugi. Jest tylko stpien ulatwiajacy zalodze wejscie do wewnatrz. W warunkach technicznych z 1939 siedzenie jest z tylu a z przodu jest skrzynia aparatowa ale ze zdjec wynika ze wczesniejsze pojazdy (prawdopodobnie wykonane wg innych warunkow technicznych) mialy te urzadzenia umocowane na odwrot. Widok z boku.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak na marginesie...
Z rysunku zaprezentowanego przez Gebhardta wynika, że radiostacja w wersji adio" znajdowała się bezpośrednio za kierowcą, a jej obsługa siedziała przodem do kierunku jazdy.
Ze zdjęcia zaś wynika coś zupełnie innego: obsługa siedziała bezpośrednio za kierowcą, tyłem do kierunku jazdy, a radiostacja ustawiona była z tyłu pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coe - pojazd na twoim zdjeciu (19:05) ma stopien rowniez sluzacy jak podnoze dla pasazera siedzacego na skrzyni nabojowej. W pojezdzie Jotesa takiego stopnia nie ma.

Odnosnie zdjecia z 19:09 to jest taki sam pojazd co moje zdjecie z 17:55 przedstawiajace pojazd modelowy z 1938. Cala zawartosc tego pojazdu jest odwrocona o 180 stopni wzgledem pozniejszych WT z marca 1939. Dlatego np maszt znajduje sie w WT z marca 1939 z przodu i po prawej stronie gdy w pojazdach znanych ze zdjec jest on z tylu i po lewej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O odwróceniu ustawienia na wozach radiowych nie wiedziałem...

Myślę, że rację może mieć też Jońca wskazując na wóz sprzętowy z baterii 40mm. Na zdjęciu trzeci samochód w kolumnie jest dość podobny do tego ze zdjęcia Jotesa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale skad wiesz ze to woz sprzetowy a nie zwiadowczy? W kazdym plutonie 40mm byl jeden taki i jeden taki. Jedyny woz sprzetowy gdzie mam wzgledna pewnosc ze to wlasnie to, to taki co na filmie z niego skikaja obserwatorzy i ustawiaja sprzet optyczny (znaczy dalmierz). A ten pojazd w filmie to wlasnie ze sztywna nadbudowa, zewnetrznie identyczny do wozu radiowego poza brakiem uchwytu do masztu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzac na poprzednie moje posty widze ze fatalnie sie wyslowilem. Piszac o samochodach w plutonie 40mm plot napisalem ze byl jeden woz sprzetowy i jeden woz zwiadowczy a mialem napisac jeden woz sprzetowy LUB jeden woz zwiadowczy. Posypuje glowe popiolem.

Przy okazji zrobilem weryfikacje tego co u mnie lezy i zrobil sie jeszcze wiekszy zamet. Otoz:

W literaturze przedwojennej/relacjach nie spotkalem sie z wozem sprzetowym. Mowa jest zawsze o wozie zwiadowczym. Bylo ich w baterii piec - po jednym w kazdym plutonie (jezdzil na nim kierowca, dowodca/dalmierca i 2 zwiadowcow + dalmierz) oraz jeden w druzynie dcy baterii na ktorym jezdzil patrol zwiadowczy ale (ponoc) bez dalmierza. Niestety nigdzie nie znalazlem opisow jakie to dokladnie byly pojazdy. Jednak masowo widac na zdjeciach rozbitych i calych plutonow oraz na przynajmniej jednym filmie (w ktorym do wozu wsiada akurat 3ch zolnierzy ktorzy prawie na amen w poprzedniej sekwencji bawili sie dalmierzem) pojazd ktory ja nazywam zwiadowczym.

W etatach baterii 4-dzialowej nie znalazlem nigdzie wzmianki o wozie sprzetowym. Typowe pojazdy w tej klasie to 6 lazikow PF 508/III (dla dowodcy baterii, zastepcy dcy baterii i dla dcow plutonow), 5 wozow zwiadowczych PF 508/18 (jak juz opisalem powyzej), 4 samochody pod ckm PF 508/18 i 3 samochody PF 508/18 radiowe.

Woz sprzetowy znalazlem tylko w literaturze powojennej i to wylacznie odnosnie wozu ze sztywna oponcza, zewnetrznie identycznego z wozem lacznosci N2S. Taki woz (bez widocznej anteny) widzialem przy baterii tylko raz i to na filmie pokazu dla publiki. Skadinnad, wylacznie w ilustracjach w ksiazkach powojennych. Do jednej z nich (Tarczynski et al, Wrzesien 1939 - Pojazdy Wojska Polskiego) mam duzy szacunek, i absolutnie sie nie upieram ze istnienie takiego pojazdu to fikcja. Po prostu nie spotkalem sie z weryfikacja oryginalna ze taki pojazd istnial.

Reasumujac, jezeli sie zalozy ze a) woz lacznosci nie byl pojazdem normalnie przewidzianym dla patroli zwiadu a raczej woz radiowy byl uzyty jako ersatz na potrzeby filmu z braku wlasciwego pojazdu i b) ze 'woz sprzetowy' i
'woz zwiadowczy' (w kazdym razie odnosnie do wozow w plutonach ktore przewozily dalmierze) to faktycznie to samo, to wszyscy mamy racje :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a żeby już w głowach zamotać ostatecznie jeszcze samochód z 11 daplot - czy on jest zwiadowczy z dalmierzem czy bez, a moze sprzętowy" jesli wozi sprzet w postaci dalmierza lub tez nie wozi, a moze wozi radiostacje, a moze jest telefoniczny ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest chyba na pewno woz telefoniczny artylerii motorowej - prosze zwrocic uwage na charakterystyczna sylwetke oponczy oraz przyczepke. Gzi mi sie ze mam jakies inne zdjecia tego zbiorowiska gdzie moze to widac lepiej. Postaram sie podrzucic jutro.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no pewnie, Krzysiu, ze telefoniczny - a zdjecie dałem, żeby pokazać, ze konfiguracji nadwozia i opończ było trochę więcej niż dwie. A związek samochodu z daplotem jest nieodgadniony - moze byl na stanie, moze zabrany po drodze", jakby nie brac,to dośc normalny samochód telefoniczny, niekoniecznie art.mot. ( nijak nie wiem, czy więcej było samochodów telef. z drzwiami, czy bez)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baterie artylerii plot 40mm mialy prawie na pewniaka jeden etatowy samochod telefoniczny o ktorym zapomnialem piszac zestaw wozow. Byl w poczcie dowodcy baterii. Sadze ze podobnie bylo w bateriach 75mm wiec najprawdopodobniej jest to wlasny, etatowy samochod 11 daplot.

Ze przeznaczeniem tego pojazdu byla artyleria motorowa swiadcza instrukcje i warunki techniczne. Zreszta, w brygadowych szwadronach lacznosci i dyonach ppanc brygad zmotoryzowanych oraz pulkach zmotoryzowanej kawalerii i piechoty, patrole telefoniczne jezdzily na samochodach polciezarowych np PF 618 w 10BK. Telefonisci dyonu rozp 10BK jezdzili na Sokolach 1000, w WBP-M nie wiem ale pewnie tak samo. Telefonisci kompanii i szwadronow czolgow oraz szwadronow sampancow nie mieli wlasnych srodkow lokomocji i byli zdani na laske kierowcow pocztu dcy! Tak samo rzecz sie miala w baonach saperow zmot. Poza dztwami dyonow i baonow pancernych to chyba niewiele pozostaje poza artyleria motorowa jako pole do popisu dla naszych pieknych samochodzikow telefonicznych PF508/18? Po co takie zroznicowanie zaprawde nie wiem, ale bylo to zjawisko nagminne. Kazdy departament musial miec 'swoje' pojazdy. Wozy telefoniczne konne byly inne w wojskach lacznosci, kawalerii i artylerii np. Przynajmniej lacznosciowcom udalo sie przeforsowac w kawalerii uzycie typowego podwozia lacznosci jako baze zamiast duzo gorszego podwozia taczankowego wz 36.....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie