Skocz do zawartości

Hasło Wojska Polskiego i sygnał Służba wartownicza


M-i

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...
Muzyka oddziałom wojskowym towarzyszyła od zawsze. Liczne instrumenty, ta-kie jak surmy, trąby, bębny, werble, piszczałki, pochodzą z armii rzymskiej. Według tzw. Kodeksu Sergiusza na każdy legion przypadało stu trębaczy piszczków, którzy grali niezbędne sygnały i zabawiali swą grą żołnierzy. Każda jednostka piechoty czy jazdy miała swoich sygnalistów. Głównym jednak ich zadaniem było przekazywanie sygnałów na polu walki, w trakcie marszu, w życiu koszarowym. Sygnały te zastępowały komendy ustne dowódców (zwłaszcza na polach bitewnych) wydawane podod-działom znacznie od siebie oddalonych, gdzie głos ludzki nie dochodził.
W Polsce największy rozkwit muzyki wojskowej nastąpił w okresie dwudziestole-cia międzywojennego. Każda z armii rozbiorowych posiadała bowiem swoje sygnały, odrodzone Wojsko Polskie takich nie miało. Do roku 1924 tworzono podstawy sygna-łów dźwiękowych, modyfikując z stosowane w armiach zaborczych i tworząc nowe z utworów, które korzeniami sięgały do okresu wojen napoleońskich, insurekcji ko-ściuszkowskiej.
W 1924 r. ujednolicono i zatwierdzono do użytku „Sygnały dźwiękowe WP” opracowane przez kapelmistrza kpt. Stefana Lidzkiego-Śledzińskiego. Podzielono je na cztery kategorie:
1 – zawołania,
2 – sygnały wspólne dla całego wojska,
3 – sygnały specjalne,
4 – marsze.
Po ich zatwierdzeniu, słowa do nich ułożył por. Adam Kowalski w celu szybszego zapamiętania tychże melodii przez żołnierzy.
Zawołania – to krótkie, kilkutaktowe utwory muzyczne przypisane poszczególnym pułkom i rodzajom broni, np. zawołanie 1 Pułku Piechoty Legionów, 1 Pułku Szwoleżerów, Artylerii Polowej czy też zawołania piechoty, kawalerii, artylerii, wojsk taborowych. Sygnał komendy poprzedzony przez sygnalistę zawołaniem pułkowym oznaczał, że komenda odnosi się tylko do wskazanego zawołaniem pułku. Ułatwiało to szczególnie zebranie oddziału przemieszanego wśród innych, np. podczas ćwiczeń lub walki.
Do zawołań należy również „Hasło Wojska Polskiego”, utwór muzyczny uznany za sygnał hymniczny Wojska Polskiego, oparty na motywach „Marsza obozowego” – „Bracia do bitwy nadszedł czas” Karola Kurpińskiego. Sygnał ten był grany już od 1914 r., lecz pod nazwą „parada” – najczęściej przez jednego lub kilku trębaczy.
Historia tej melodii sięga czasów powstania listopadowego. Karol Kurpiński cho-dził wówczas sypać wały obronne razem z innymi członkami grupy teatralnej. Wie-czorami wspólnie wystawiali narodowe opery: „Król Łokietek” Józefa Elsnera i „Cecylia Piaseczyńska” Kurpińskiego. Podczas takich spektakli, często zmieniających się w manifestację patriotyczną, grano i śpiewano sztandarową „Warszawiankę”, „Marsz Obozowy” do słów Rajmunda Suchodolskiego oraz inne utwory Kurpińskiego napisa-ne na tę okoliczność w 1831 r.
Do zawołań należy również sygnał „Służba wartownicza” – sygnał zaprzysiężenia pododdziałów wartowniczych. Jego historia sięga czasów rzymskich, gdy do ochrony obozów powoływano wartę. Sygnał ten oznaczał nie tylko objęcie służby przez nową wartę, ale także ostrzegał żołnierzy, iż zostało zmienione hasło umożliwiające wejście do obozu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć M-i
Znasz może słowa układane przez żołnierzy do sygnałów?
Ja pamiętam tylko słowa do dwóch sygnałów:
1. Pobudka - Pobudka wstać, koniom wody dać, ja już trąbię pół godziny, a wy jeszcze... fiu, fiu, fiu, fiu ;)
2. Posiłek - Bierz menażkę, leć po kaszkę...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Feeder - wydaje mi się, że cytowane przez Ciebie słowa były układane *przez* żołnierzy, a nie *dla* żołnierzy :-) Z rozmów z weteranami pamiętam zwłaszcza tę niecenzuralną pobudkę, zaś znając militarno-poetycką twórczość A. Kowalskiego, podejrzewałbym go o bardziej wysublimowany tekst... Z którym i sam z chęcią bym się zapoznał, bo nie znam. Myślałem, że właśnie żołnierze sami układali te teksty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do „Marsza Obozowego”, czyli Hasła Wojska Polskiego, to słowa są chyba takie („chyba”, bo piszę z pamięci i mogłem coś pominąć):

Bracia do bitwy nadszedł czas,
Trąbka do boju wzywa nas (wersja: trąbka na wroga …)
Do boju, do boju
Pośpieszmy wszyscy wraz!

Zdradny sąsiad myśl natężył
Jakby zniszczyć polskie plemię
Wziął w opiekę i ciemiężył
Rwał na części naszą ziemię.

W mściwą dłoń chwyćmy broń,
Zniknie moc tyrana!
Bij, śpiewaj o wolności,
A przy nas wygrana!

Ufność znikła między nami,
Nagradzano przeniewierstwa.
Otaczano nas szpiegami,
Uprawiano fałsz i ździerstwa!

W mściwą dłoń itd.

Roty najeźdźców trzeba zgnieść,
Litwie odzyskać wolność, cześć,
Na Litwę! Na Litwę!
Odzyskać Litwie cześć!

Litwa dotąd jarzmo dźwiga,
Wróg tam pastwi się bezkarnie.
Jakież serce się nie wzdryga,
Na bezprawia, na męczarnie!

W mściwą dłoń itd.

Było to również hasło LWP co zawsze, ze względu na tekst, szczerze mnie bawiło :-)

Pozdrawiam, Darda
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years later...
Panowie odkurzając troszkę temat czy za ktoś etymologie sygnału specjalnego granego podczas Mszy Świętej w czasie podniesienia Najświetniejszego Sakramentu ?
Albo chociaż jakiekolwiek informacje nuty, rok zatwierdzenia itp?

Schrek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie