Logo
   ODKRYWCA - Strona główna
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  
Forum: Główne
 
[*] Powrót do głównej strony tego forum

- ikonki przy nicku oznaczają ilość ostrzeżeń które otrzymał użytkownik (czerwona oznacza blokadę logowania w serwisie)
Temat: Kto napisał: Dodano: 
Hel 1939
2005-06-18 21:24:00

Witam
Czy ktoś mógłby pomóc w lokalizacji 34 baterii (armaty z ORP GRYF)na półwyspie helskim. W przybliżeniu wiem gdzie one stały ale jest to obszar ok. 2500 x 300 m. Do dziś powinny się ostać fundamenty 3x3 m z pozostałością śrubunku.

 Linki sponsorowane
RE: Hel 1939
2005-06-19 02:05:00

Też chciałbym wiedzieć gdzie była ta bateria. Informacja ta jak dotąd jest dość dobrze strzeżona :)

Czy masz może jakieś foto z 1939? Skąd wiesz jakie powinny być fundamenty???

W załączeniu pokazuję tajemniczą podstawę, którą odkopałem z kolegami podczas poszukiwań flaków i innych niemieckich bajerków. Znajdowała się zupełnie zasypana wewnątrz nieznacznie zarysowanego obwałowania ziemnego, które skusiło mnie do pogrzebania w jego środku. I oto co wyszło - betonowa wylewka, pośrodku płyta ze śrubunkiem. 24 śruby, średnica wieńca - 108 cm. Z flakiem nie ma to nic wspólnego, podstawa bardzo nietypowa. Aha, wyszła na terenie 3. BAS.

pozdr, M.

RE: Hel 1939
2005-06-19 02:06:00

na jednej ze śrub były nakrętki, walały się też luzem...

RE: Hel 1939
2005-06-19 02:08:00

miałem rzec, że na każdej ze śrub były nakrętki :)

dopomnę się raz jeszcze o ew. fotki z epoki i bliższe informacje co do kształtu podstawy? skąd znasz jej wymiary?

RE: Hel 1939
2005-06-19 13:11:00

Heh Iron Duke to powiem ci że wielkość obszaru troszkę ograniczyłem :)i w te wakacje znowu go ograniczę.
34 bateria to ciągle jedna z najwiekszych "tajemnic" półwyspu.
Jest kilka faktów które bierze się pod uwagę szukając pozostałości. Co do zdjęć to mam kilka - ale ze względu na kiepską jakość nic wartosciowego nie wnoszą - oprocz tego że to był naprawdę niezły punkt widokowy.
Co do tych zdjęć beaviso to zapewne grzebałeś razem z Alkalim :) - ale nie pamiętam dokładnie w którym miejscu na terenie "3" wam wyszły. Żeby wykluczyć te wasze podstawy - trzeba sie dowiedzieć o podstawy po 120 Gryfa :) - ale to dopiero zonk :)
Jeżeli interesuja was jakies pogaduchy czy informacje to zapraszam na maila gunship@poczta.fm lub gg: 1794449

PS: Beaviso masz kontakt z Alkalim? Bo na korespondencję mailową nie odpowiada od kwietnia :/

RE: Hel 1939
2005-06-19 17:18:00

Ta przedostatnia to chyba z Gryfa.A stoi w MWP w Wawie.Mysle ze z wymiarami podstawy tez nie bedzie problemu.

RE: Hel 1939
2005-06-19 21:56:00

Zgadza się, przedostatnia z "Gryfa".
Z tym że ja z Gdańska mam bliżej do skansenu MW w Gdyni gdzie jest dwulufowa wieża z "Gryfa". Trza się będzie rozejrzeć przy okazji, choć o tę okazję niełatwo :/ A poza tym nie wiem czy tam jest otwarte czy w remoncie...


Gunship,
Dzisiaj spędziłem ze wzmiankowanym osobnikiem "na literę A" jakieś 10 godzin :) Podstawa wyszła na lewym skrzydle 3. BAS. jakieś 300 m na N od ZPKO (dalmierz, który "już się nie kręci").

RE: Hel 1939
2005-06-19 22:39:00

Korekta. Wtedy miałem nadwereżoną nogę w kostce i tak naprawdę to jest ok. 100 m (nie 300) od zapasowego dalmierza. 100 m na NE od niego, kawałek za ścieżką.

RE: Hel 1939
2005-06-19 23:08:00

a można w Helu jeszcze cos ciekawego znaleść ??

RE: Hel 1939
2005-06-20 14:40:00

Przepraszam jeśli się myle ale na tym zdjęciu działa wyglądaja jakby wklejone :>?

RE: Hel 1939
2005-06-20 20:00:00

Szanowny DjOLO zapewniam Ciebie ze to orginalne zdjecie.
A "wklejone",nazwal bym to bardziej artystycznym zdjeciem.

Pozdrowienia Cancer

RE: Hel 1939
2005-06-21 01:35:00

Armaty stoją w takiej kolejnosci jak trzeba ale coś tu jest nie hallo... . Bawiłeś się kompem Cancer???? Musisz dopracować retusz.
Odnośnie śrubunku :
-armaty montowano w warunkach polowych
-możliwe, że wykorzystano gotowy śrubunek do którego doro- biono redukcję - Oksywie potwierdziło, że to jest możliwe
-trzeba by znaleźć w pobliżu drugą identyczną podstawę
-bat. 34 budowano w miejscu (w przybliżeniu)i
z materiałów przeznaczonych na drugą bat.152,4mm BOFORS
-w połowie lat 50 wybudowano BAS 3 4x152mm w miejscu
projektowanej baterii BOFORSÓW
-WNIOSKI ???
-z dokumentacji GRYFA wynika inna średnica śrubunku???
jeszce tego nie zweryfikowałem

RE: Hel 1939
2005-06-21 01:59:00

Chciałbym podzielić się moimi przemyśleniami odnośnie widocznej na fotkach podstawy. Intryguje mnie bowiem fakt umieszczenia śrubunku na kwadratowej płycie stalowej.

Wszelkie podstawy pochodzenia niemieckiego, które dotąd widziałem, posiadały zasadniczy śrubunek osadzony bezpośrednio w wylewce betonowej (w przypadku flaków są to długie szpilki zakończone kotwą i osadzone w wąskiej "tulei" z jakiegoś kruszywa, oddzielającej szpilkę od betonu). Widziałem zarówno flaki marynarki, jak i baterię p/okrętową - śrubunki o diametralnie różnych wymiarach, ale wykonane w tej samej technologii. Gdzieniegdzie zachowały się stalowe "przejściówki", ale one są przykręcone do zasadniczego śrubunku w betonie opisanego wyżej.

A tutaj mamy śrubki wyrastające z płyty, która to płyta jest w jakiś sposób przytwierdzona do betonu... Ki czort?

Teraz pomyślmy pod kątem "Gryfa" - w warunkach wrześniowych nikt chyba nie wykonałby od ręki takiej płyty. Nie było na to czasu i środków technicznych. Nie jest to chyba wycięty fragment pokładu, choć podobnie wygląda... i szczerze mówiąc łatwiej użyć palnika i pozyskać gotową płytę ze śrubunkiem niż osadzać 24 szpile w betonie. Ale - czy ta płyta (jej sposób osadzenia) wygląda wystarczająco solidnie na utrzymanie działa sporego kalibru? Jak jest mocowana do betonu, aby przy pierwszym strzale działo nie pofrunęło do tyłu? To mnie najbardziej nurtuje - gdzie tu jest zasadniczy punkt oparcia dla sił odrzutu?

RE: Hel 1939
2005-06-21 19:57:00

Szanowny Panie Iron Duke,zabawa z komputerem ?? A moze zabawa z programem. A to w celu uwypuklenia armat z tla.
Co by Acan nie pytal sie gdzie one sa.

Pozdrowienia Cancer®

RE: Hel 1939
2005-06-21 23:40:00

Nie wiem czy to była zabawa z komputerem czy z programem. Nie znam się na tym. Ale to wygladało bardzo nierealnie. Ja nadal używam lustrzanki typu ZENITH. Pozdrowienia CANCER.

RE: Hel 1939
2005-06-22 01:59:00

Witam - dobry "wakacyjny" temat ;)
Coraz bardziej skłaniam się do wersji, że to właśnie podstawa, którą znalazł Beaviso jest pod działa z Gryfa. Rozstrzygający byłby pomiar śrubunku w podstawie armaty i odnalezienie drugiej podstawy.
Zastanawia mnie też, że stanowiska powinny (o ile dobrze interpretuję źródła i zdjęcia) na wzgórzu, a omawiana podstawa warunku tego nie spełnia... Choć sektor ostrzału na morze ma przyzwoity.

No i proponuję nie zbaczać na tematy grafiki komputerowej :) Bo nieudolnie walnięty blur na tło jest niczym przy "tajemniczej" 34.baterii :P
Pozdrawiam
A

RE: Hel 1939
2005-06-22 02:07:00

Aha - jeszcze co do ostatniego postu beaviso:
Na pewno płyta ze śrubunkiem była zakotwiona w podstawie - nie wiemy jak, do czasu (odpukać) aż komuś nie przyjdzie do głowy pozyskać surowiec z tejże.
Przydałyby się rysunki techniczne z Gryfa tych fragmentów pokładu. Być może faktycznie odspawano fragment pokładu wraz ze śrubunkiem? Porównanie dałoby odpowiedź...

RE: Hel 1939
2005-06-23 12:12:00

Jak z dyskusji rozumiem znalezione podstawy na znajdują się na żadnym istotnym wzniesieniu? Ze zdjęć, które zrobiono jakoby w trakcie budowy baterii nr 34 wynikałoby, że musi to być na jakowejś solidnej górze-wydmie. Z drugiej jednak strony nurtuje mnie fakt, że te zdjęcia przedstawiają spory plac budowy, na jakimś raczej bezleśnym wzgórzu, konkretny sprzęt, tłumek ludzi i to wszystko w biały dzień bez widocznych śladów maskowania. Zdjęcie natomiast już posadowionego działa z kolei przywodzi na myśl jakieś nieźle ukryte miejsce, wręcz w lesie. Do tego trzeba wziąć pod uwagę, że lokując baterię na takiej górze trzebaby się liczyć z koniecznością "partyzanckiego" wciągnięcia na taką górę armat...No nie wiem, nie wiem... Regualrnie co tydzień jestem w Gdynie więc może postaram się zgwałcić rodzinę i zajrzę do muzeum celem podjęcia próby obejrzenia śrubunku wiadomej armaty.
AA

RE: Hel 1939
2005-06-23 18:52:00

beaviso, a te kwadratowe łby wystajace obok szpilek? Moze to sa łby od srub- prętów, które sa zatopione w betonie. Wtedy byłoby to logiczne: wyciety kawał pokładu ze śrubami, perzpalone palnikiem dziury i wetkniete w nie długie śruby tworzące kotwy. Szybko w miare mocno i bez komplikacji. Ale ja sie nie znam...:)

RE: Hel 1939
2005-06-23 23:58:00

Wstępny pomiar śrubunku armaty GRYFA wyliczony ze zdjęć to
ok. 180 cm. Armata w Gdyni ma zabetonowaną? podstawę i to
jest problem. Pomiar trzeba zrobić w Warszawie - tam wszystko widać. Tylko ochroniarze nie pozwalają wchodzić za opłotowanie - doświadczyłem tego na własnej skórze.
Fundament pod armatę na GRYFIE ma średnicę ok. 200 cm - tak wynika z planów modelarskich. Nadal czekam na wyniki pomiarów na BŁYSKAWICY.Pokładu z GRYFA raczej nie wycinano - na zdjęciach wraku bez armat nie ma śladów cięcia. Co do lokalizacji baterii - druga bateria 152,4 BOFORS miała być bliżniacza z baterią Laskowskiego i podobnie jak ona miała mieć działobitnie ulokowane na wydmach a nie na wzgórzu. Jedynym pagórkiem w tej okolicy jest wzgórze na którym stała latania Jastarnia-Bór. Wg mapy z 1936r. miał wysokość 21,7m.

RE: Hel 1939
2005-06-24 01:00:00

Jak rozumieć pojęcie "fundament pod armatę na GRYFIE"?

Czy chodzi o jakiś element pokładu, czy o fundament na lądzie pod działo zdjęte z "Gryfa"? Jeśli to drugie, to z wymiarami jest coś nie tak, bo szpile byłyby zbyt blisko krawędzi (10 cm) i przy pierwszym strzale beton poszedłby w diabły.

Tak więc proszę o wyjaśnienie - co to jest "fundament pod armatę na GRYFIE"?

RE: Hel 1939
2005-06-24 01:41:00

Fundament na GRYFIE tzn. coś w rodzaju barbety wpuszczonej w kadłub do której była przykręcona podstawa działa. O ile na okręcie tej wielkości można mówić o barbetach. Można to zobaczyć na BŁYSKAWICY wchodząc pod pokład przez rufową nadbudówkę.

RE: Hel 1939
2005-06-27 15:01:00

Witam

Wydaje mi się że działo z Gryfa odkręcono a nie odcięto palnikiem z kadłuba.

Tak jest w relacjach weteranów,wspominia sie min: o szczegółnych zasługach nurka który tego dokonał.Mówi się że działo było w wodzie.

Poza tym nie wiem czy palnik 'działałby' pod wodą-wiem że ma dostarczany tlen do spalania ale czy tak sie robi?

Pzdr.
@ndrew

RE: Hel 1939
2005-06-27 15:54:00

Wspomina się faktycznie coś o podwodnym odkręcaniu śrub fundamentowych. No właśnie... Jak w zasadzie było mocowane to działo? Jakby z tego wynikało nie do pokładu lub nie tylko do pokładu. Byłem nie dalej jak wczoraj w muzeum w Gdyni i chyba niestety ta część która służyła do mocowania działa do fundamentu (czy jak się to fachowo zwie) pod pokładem jest zabetonowana. Ciężko to zresztą jednoznacznie stwierdzić bo założyli tam jakąś taką blaszaną obudowę:) Widoczny jest jednak kołnierz średnicy circa 200cm tuż pod dużym kołem zębatym służącym do obrotu ustrojstwa. W kołnierzu tym są otwory - chyba na mocowanie do pokładu.
Zastanawiam się czy sadowiąc działo na lądzie nie powinno się niejako symulować mocowania jakie było oryginalnie tzn czy jednak na samym sczycie (powierzchi?) lądowej podstawy nie powinno być tego śrubunku średnicy ok 200cm.

RE: Hel 1939
2005-06-27 16:08:00

Tu fotka mocowania 'muzealnego'

RE: Hel 1939
2005-06-27 16:13:00

...tu inne działo ale zobaczcie na mocowanie:na dole płyta z otworami na śruby a wyżej zębatka-pewnie w muzeum tej własnie płyty z otworami nie ma lub jej nie widać.

Pzdr.
@ndrew

RE: Hel 1939
2005-06-27 16:18:00

Jakie dzialo przedstawia druga fotka

RE: Hel 1939
2005-06-27 16:35:00

Hmm..Chyba własnie w gdyni widać tę płytę z otworami, która jest pod zębatką. Nie widać natomiast tego co jest jeszcze niżej, a co chyba służyło do mocowania pod pokładem.

RE: Hel 1939
2005-06-27 16:48:00

Dla Kol.Malpy 100mmm Schnieder ze Żbika

RE: Hel 1939
2005-06-27 16:55:00

Zaznaczyłem ok. 16 otworów po śrubach i sięgają one prawie połowy średnicy działa (razem pewnie 32 otwory)
- to nie wyglada mi na to mocowanie z Helu z 24 sztukami
-albo była jeszcze inna płyta z otworami albo stanowisko na Helu to inna bajka-tyle moich dywagacji.

Pzdr.
@ndrew

RE: Hel 1939
2005-06-27 18:12:00

Cóż, ja sam uczciwie mówiąc mam bardzo nikłe nadzieje, że ten tajemniczy śrubunek ma coś wspólnego z Gryfem. Ku takim pesymistycznym myślom skłania mnie wygląd śrubunków pod armaty niemieckie - widziałem pod 10.5 cm, pod 12.8 cm, pod 15 cm. Nawet te pierwsze mają większą średnicę.

No to do pytania o 34. baterię dochodzi drugie - co to za dziwny śrubunek?

RE: Hel 1939
2005-06-27 18:57:00

"No to do pytania o 34. baterię dochodzi drugie - co to za dziwny śrubunek?"

..i to jest 'fundamentalne' pytanie ;)


Pozdrawiam
@ndrew

RE: Hel 1939
2005-06-27 20:16:00

skoro wyszła na terenie 3 Bas to mam taką myśl może coś pomoże :kolo brukownej drogi na cypel,(dojście na stanowisko bateri Laskowskiego z armatą 130 mm) tam gdzie teraz stoja toi-toi'ki,też jezst fundament,zamontowano na nim armate B-13 która służyła do szkolenia artylerzystów, może w pobliżu 3Bas zamontowano podobna i i to stanowisko po niej zostało ...???

RE: Hel 1939
2005-06-28 08:45:00

Witam,

- Nigdy nie zakupiono szkolnej armaty MU-2 kal. 152 mm, były tylko 4 bojowe. Na tak zwany „kozioł” czyli namiastkę armaty do ćwiczenia procedur ładowania podstawa jest za bardzo solidna no i zbyt oddalona od stanowisk ogniowych (znaleźliśmy tylko jedną więc nie używajcie liczby mnogiej).
- Ze wspomnień wynika, iż betonowe fundamenty pod armaty z Gryfa były prostokątne lub kwadratowe, ta jest okrągła.
- Stanowiska po 34. baterii, a przynajmniej jedno z nich, zostały odnalezione. Taką informację przekazał mi „człowiek z Helu”. Jednak dopóki Helenie sami nie przeprowadzą dokładnej eksploracji tego miejsca to lokalizacji nie ujawnią. Już tam wyszły podobno bardzo interesujące fanty i chcą by wszystko zostało w Helu czemu się zresztą wcale nie dziwię.

Pozdrawiam,
Alkali

RE: Hel 1939
2005-06-28 10:05:00

Ale cosmy sobie popisali to nasze:)Z chęcią obejrzałbym tę miejscówkę z przyczyn trochę sentymentalnych - mój dziadek był marynarzem na Gryfie we wrześniu '39. Z tego co wiem to był własnie jakimś pomagierem przy artylerii i chyba brał udział w demontażu i posadowieniu na lądzie tych dział. Przy okazji - dysponuje ktoś może zdjęciami załogi Gryfa z września?

RE: Hel 1939
2005-06-28 10:14:00

Przed 2 laty ktoś pisał na tym forum o trafieniu skrzyni z częściami zapasowymi do "Gryfich" Boforsów.

RE: Hel 1939
2005-06-28 11:26:00

Adam A.
Mam parę fotek załogi Gryfa ale głownie z 38 i bodajże ze dwie z 39.
Podaj maila to podeśłe.

Pzdr.
@ndrew

RE: Hel 1939
2005-11-02 15:22:00

Pomiar śrubunku na BŁYSKAWICY dał wynik ok. 175 cm

RE: Hel 1939
2005-11-04 17:35:00

Wracając do tematu.
Potrzebuję informacji, w którym roku wyłączono z użytku latarnię w Helu-Borze i kiedy dokładnie ją zniszczono (rozebrano)? Domyslam się że najprawdopodobniej w momencie uruchomienia latarni na Górze Szwedów - tą uruchomiono w roku 1931,a co do Hel-Boru słyszałem że działała do 1935.
Ta informacja może być pomocna przy ustalaniu stanowisk 34':D
Niektórzy z was wiedzą dlaczego :P

RE: Hel 1939
2005-11-08 21:15:00

Budowę latarni na Górce Szwedów ukończono w 1936 roku i do tego czasu latarnia Jastarnia-Bór świeciła. Wysadzono ją w powietrze ok. 20 września 1939. Jej współrzędne to 54st 39min 00s N 18st 47min 24s E .Być może czegoś nie wiem. Gunship - dlaczego niektórzy wiedzą??? Czy byłbyś tak miły i mnie oświecił?
Czy ktoś ma schemat kolejki wąskotorowej na Helu w 1939r?

RE: Hel 1939
2005-11-09 23:35:00

Iron - co do wąskotorówki już odesłałem na maila
Co do Góry Szwedów to słyszałem że od 1931 roku działała.
Dziwne...
Co do latarni to to trochę komplikuje sprawę bo myslałem że została wysadzona wcześniej a tu mniej więcej w tym samym czasie co latarnia w Helu.
Iron poprostu bateria znajdowała się (patrząc w kierunku na morze) na lewo od latarni (ale której - czy G.S czy Bórskiej) :)

RE: Hel 1939
2005-11-10 10:57:00

Przy torach, u podnóża wzgórza, na którym była latarnia "Borska" są pozostałości jakoweś: jakieś betonowe "wanny", ślady po jakiejś ziemnej działalności + okopy. Gdzieś do tego miejsca dochodziła (od drugiej strony torów normalnych) wąskotorówka. Może to więc jakieś pozostałości(no może poza okopami) po "placu budowy" baterii 34?

RE: Hel 1939
2005-11-10 22:11:00

Dane dotyczące latarni morskich pochodzą z książki LATARNIE MORSKIE POLSKIEGO WYBRZEŻA autorstwa Mariana Czernera.
Na lewo od latarni G.S. znajdowała się 32 bateria "grecka" ale te "na lewo" to było ok. 2200m.
Poza tym to rozważając na tzw. zdrowy rozum skoro terminem dostawy armat 152,4mm BOFORS był luty 1940r. to jakiekolwiek prace budowlane (zakładając, że wojny by nie było) związane z wylewaniem betonu powinny się zakończyć przed nadejściem przymrozków czyli powiedzmy początkiem listopada.
Skonsultowałem to ze specjalistą z branży budowlanej - przedstawiłem mu sytuację i warunki terenowe.
Stwierdził, że zacząłby budować najpóźniej na początku września. Nie wiem jakie były układy na Helu w tym okresie ale musiały (powinny) być zgromadzone WSZYSTKIE materiały budowlane o ile już by nie zaczęto budowy.
No i cały czas uważam, że bateria BOFORSÓW miała być ulokowana w pasie wydm podobnie jak bat. Laskowskiego a nie na jakiejś górce. To miała być bateria BLIŹNIACZA w każdym calu.

RE: Hel 1939
2005-11-12 18:49:00

Latarnia w Borze była jak najbardziej w pasie wydm. I to chyba tam (no, w tych okolicach) miała być usytuowana druga bateria boforsów. A 34 stanęła na miejscu wybranym na nowe boforsy.
Cały czas nurtuje mnie trochę fakt, ze zdjęcia z budowy 34 wyglądają jak robione w południe, plac budowy z jakimiś maszynami (duże betoniarki?) rozgrzebany, wszystko na jakiejś łysej górze a maskowania nie widać... Tymczasem prace były ponoć prowadzone z ogromnym wysiłkiem, tylko po zmroku i przed świtem, w totalnej konspirze. Co o tym myślicie?
Materiały jakie użyto do budowy 34 były chyba właśnie zgromadzone na potrzeby budowy nowych boforsów.

RE: Hel 1939
2005-11-12 22:57:00

Latarnia w Borze, owszem była w pasie wydm, ale nie zewnętrznym (pierwszym, tak jak automatyczna na GS) tylko w wewnętrznym. Zresztą jej ruiny można odnaleźć do tej pory, chociaż graniczy to z cudem :) Można chodzić i chodzić ruiny mieć pod nosem a i tak na nie nie trafć. To co z niej zostało
jest zarośnięte kępą krzaków (o ile dobrze pamiętam - jeżyn).
A i taka podpowiedź. Jeżeli ktoś się porusza w tamtym terenie wg. mapy topograficznej "dzięsiątki" z 1975 to niech uważa bo wiele szczegółów w tamtym rejonie jest już praktycznie niewidocznych - szczególnie ścieżek.
Co do fotek 34 to faktycznie. Musiały być robione w godzinach południowych i popołudniowych. Pomimo tego że pracowali w nocy - mogli sobie zrobić fotkę :D

RE: Hel 1939
2006-01-20 18:22:00

Bardzo ciekawa pozycja:
http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=82663605.
Do Gunship'a - schemat wąskotorówki na Helu do mnie nie dotarł. Na czym opierasz twierdzenie, że bat. 34 była na lewo od latarni???

RE: Hel 1939
2006-02-08 14:03:00

Mały off topic, ale dotyczący Helu
Kilka lat temu, żeby zobaczyć baterię na cyplu, musiałem się "przekreść" i wejść tam od strony plaży (wejście od strony miasta polnował żołnierz i nie wpuszczał). W zeszłym roku, korzystając z wakacji w Jastarni, pojechałem tam i... o zgrozo... miejsce to było ogólnie dostępne i przewijały się tam tabuny ludzi, włażąc gdzie tylko się da i siejąc ogólne spustoszenie...
Ciekawe kiedy pojawią się tam pierwsze grafiti, albo złomiarze zwęszą interes... :(

RE: Hel 1939
2006-02-09 17:54:00

Czesc wam

Przypadkowo zaczepilem o ten Thread.Moze bede mogl wam pomoc.
Ojciec mojego sasiada(mieszkam w niemczech) byl w czasie wojny stacjonowany na Helu.Moze uda mi sie wiecej od niego dowiedziec na temat tej baterii.Dziadek ma jeszcze dobra glowe i da sie z nim dobrze rozmawiac.

Pozdrowienia Kajton

RE: Hel 1939
2006-02-09 19:50:00

Mile widziane wszelakie materiały. Nie tylko na temat bat.34.

RE: Hel 1939
2006-04-12 13:31:00

W niedzięlę podeslę dodatkoą pozycję.

RE: Hel 1939
2006-04-13 06:06:00

To zpozycji którą podałem.

RE: Hel 1939
2006-04-13 06:07:00

Opis na części.

RE: Hel 1939
2006-04-15 22:31:00

Srednica fundamentu wynosi ok 6000cm,w fundament jest zamocowany pierscień stalowy o srednicy ok 236cm zewnetrzna srednica,wewnętrzna wynosi w przybliżeniu 200cm w którym są otwory do zamocowania armaty.Ilosc otworów nie znana ale mozna obliczyc w przyblizeniu, rozstaw miedzy srubami wynosi ok 14cm.Zdjecia i pozycja na której znajduje sie podstawa w nastepnym poscie.

RE: Hel 1939
2006-04-16 01:18:00

Zapowiada się bardzo ciekawie - czekam na fotki tej podstawy!

RE: Hel 1939
2006-04-16 10:33:00

Z tą pozycją to ostrożnie.Złomiarze zaczęli sezon.

RE: Hel 1939
2006-04-28 10:42:00

Dołczam jeszcze jedno zdjęcie.

RE: Hel 1939
2006-05-03 15:55:00

Czy ktoś zainteresowany jest na Helu?
Jakby co to 0-602 812 989.

RE: Hel 1939
2006-05-07 19:53:00

Pierwsze zdjęcie to Bofors 120mm w Gdyni. Rozstaw śrub 14 cm widać na zdjęciu. Średnica śrubunku na ile mogłem zmierzyć to ok. 215cm.

RE: Hel 1939
2006-05-07 19:56:00

Na drugiej fotce rozstaw śrub na podstawie odkrytej na Helu - 14 cm.

RE: Hel 1939
2006-05-07 20:01:00

Na trzeciej fotce fragment podstawy. Wyglada na to, że została odkręcona z Gryfa po zdjęciu armat.

RE: Hel 1939
2006-05-07 20:14:00

A tak to wygląda na rysynku. Znajduje się na NW od podstawy której foto ktoś wstawił na początku wątku. Bodajże Beaviso.

chciałbym w tym miejscu wyrazić podziękowanie dla Waldka z Helu bez którego pomocy nigdy bym tam nie dotarł.

Przy okazji natrafiłem na podstawę od chyba flaka ok. 300m na SE od Górki Szwedów. Zdjęcie poniżej.
Czy ktoś już tam był?

RE: Hel 1939
2006-05-07 20:16:00

Oto i podstawa. Tak coś mi się być może wydaje ale czy w tej okolicy nie stał nasz Bofors 40mm plot?

RE: Hel 1939
2006-05-07 22:52:00

mały off topic z wyprawy razem z moją dziewczyną na hel:} pare foto:]
!pomini w helu kop i sg

RE: Hel 1939
2006-05-07 22:53:00

1

RE: Hel 1939
2006-05-07 22:54:00

2umocnienia

RE: Hel 1939
2006-05-07 22:55:00

bateria

RE: Hel 1939
2006-05-07 22:56:00

działo z baterii ale pociete;/ tylko przez kogo???złomiarze???

RE: Hel 1939
2006-05-08 00:37:00

Duke,

Podstawa k/ Góry Szwedów to Flak. Dość nietypowe stanowiska, ale sam śrubunek już jak najbardziej "podręcznikowy". Aha, a znalazłeś może tam także krople potu moje, Alkalego i Arkadego, wyciśnięte przy odkopywaniu tegoż właśnie betonku przed 2 laty? ;-) Nota bene tego samego dnia, w którym znależliśmy i odkopaliśmy tę dziwną podstawę na 3.BAS, którą pokazałem na początku wątku.

pozdr, M.

RE: Hel 1939
2006-05-08 10:17:00

Heh - ja też się nadziałem na podstawy do flaka na GS, idąc za potrzebą :) U podstawy wydmy w krzakach obok utwardzonej drogi znajduje się zbiornik chyba p.poż (ale co ciekawe w dół od stanowisk biegła do niego rura kamionkowa :) - czyżby szambo??:)

RE: Hel 1939
2006-05-08 10:26:00

Do Kobierasa39: działo pocięto na zlecenie Marynarki Wojennej.

Beaviso; istotnie czymś zatrącało - dzięki za wyjaśnienie.

pozdrawiam
T

RE: Hel 1939
2006-05-08 10:40:00

Pocięte na złom w 1991-1992 .Nie wiem komu to przeszkadzało.

RE: Hel 1939
2006-05-08 10:45:00

Pocięte 2 setki 1 wywieziona do MWP w Warszawie.1 x100 pozostala w Helu.130 pociete w tym samym czasie 1 pozostawiona dla oglądania przez turtstów.To samo z trzecim basm 1 w MWP 3 pociete.

RE: Hel 1939
2006-05-09 15:19:00

Czy jest taka możliwość, że ta dziwna podstrawa z początku wątku to np. Bofors 40mm z Gryfa?
AA

RE: Hel 1939
2006-05-09 20:54:00

Wydaje mi się że te zdjęcia wyżej mówią że nie.

RE: Hel 1939
2006-05-09 20:55:00

Zdjęcia zopisem dz.nr.3.

RE: Hel 1939
2006-05-10 14:03:00

Chodziło mi o tę podstawę o średnicy ok. 1m.
Przy okazji - będę w Juracie 15-16 maja na szkoleniu.
Czy byłaby jakaś możliwość zobaczenia tej miejscówki z podstawą z Gryfa? Rozumiem, że jest to gdzieś na NW od ZPKO 3 BAS, ale jak wnioskuję z tego co napisał Iron Duke to bez dokładnego namiaru tudzież przewodnika nie da rady.
AA

RE: Hel 1939
2006-05-14 19:52:00

Myślę że nie bedzie problemów .Skontaktuj sie z I.D

RE: Hel 1939
2006-05-14 20:50:00

Do Adam A.- PODAJ MAJLA A NAJLEPIEJ NR KOMÓRKI. Inaczej nic z tego.

RE: Hel 1939
2006-05-17 13:35:00

Witam,
Uzbrojony w telefonicznie przekazane przed I.D. wskazówki udałem się w teren.
Odkopaną podstawę o średnicy ok. 1m znalazłem bez problemów. Jak zrozumiełem z tego co mówił I.D. to jest teoria, że to po prostu podstawa od pojedynczego boforsa. W okolicy jest sporo śladów pośpiesznej budowy: resztki betonu, jakieś żelastwo a la resztki zbrojeń, widziałem nawet szpadel... Czy ktoś mógłby spróbować w Warszawie obczaić śrubunek od pojedynczego Boforsa?
Natomiast domniemana podstawa pod podwójnego Boforsa została zamaskowana - znalazłem wprawdzie takie zamaskowane miejsce ze śladami wykopków, ale samej podstawy nie widiałem, więc pewnien element niedopowiedzenia i tajemnicy pozostaje:)) No i o to w końcu chodzi.
Tak czy siak chyba na chwilę obecną można powiedzieć, że 34 bateria była zlokalizowana własnie w tamtych okolicach - poniżej wydm, na których jest ZPKO i stanowisko reflektora 3 BAS.
AA

RE: Hel 1939
2006-05-17 15:10:00

Będe się sprzeczał własnie przy tej podstawie były znalezione rzeczy które są wyżej nz zdjęciach.Prawdopodobnie podstawa pojedyńczego Boforsa jest mniejsza niz podwójnego.No i nie wiadomo czy zdążyli odkrecić podstawe.Bo do podwójnego na pewno jest z okretu.Pozdrawiam.

RE: Hel 1939
2006-05-17 16:22:00

@ Adam A.:
Śrubunek od pojedynczego Boforsa jest w trakcie "obczajania".

pozdr, M.

RE: Hel 1939
2006-05-25 21:47:00

Wszystko ładnie ale jak to było tam dotransportowane skoro 2x120 ważyła 17 ton?.

RE: Hel 1939
2006-05-26 00:11:00

Najprawdopodobniej w częściach przewieźli wąskotorówką na północną bocznicę za 32 baterią (albo tą odnogą w stronę Boru) a następnie z tamtąd chyba podobną metodą co transport 152 ze stacji kolejowej na cypel - czyli rolki (albo sanie) i liny. Wąskotorówka miała w kilku miejscach rampy rozładowcze min. na końcu owej bocznicy biegnącej za 32 baterią.

RE: Hel 1939
2006-05-31 19:42:00

EPILOG


Gazeta Wyborcza - wyd. ogólnopolskie, 31.05.2006.

Odnalazła się bateria z ORP "Gryf"

Bartosz Gondek, Gdańsk 31-05-2006, ostatnia aktualizacja 31-05-2006 15:48

Miłośnicy historii Września 1939 r. odnaleźli na Helu legendarną baterię dział z największego przedwojennego okrętu polskiego.

- Pomiędzy Helem a Jastarnią natrafiliśmy na baterię numer 34 stworzoną przez obrońców Helu w 1939 r. - mówi Cezary Piotrowski ze stowarzyszenia miłośników fortyfikacji Reduta. - Pod wydmą zachowały się do dziś betonowe fundamenty i ręcznie robione metalowe podstawy, na których we Wrześniu ustawiono 120-milimetrowe "Boforsy" ściągnięte z wypalonego stawiacza min ORP "Gryf".

"Gryf" był największą jednostką przedwojennej floty RP. Oprócz swojej podstawowej roli, czyli stawiania min, pełnił też funkcje szkolne i reprezentacyjne. Na jego pokładzie znajdowały się nawet luksusowe kabiny i mesa dla VIP-ów.

W sierpniu 1939 r. "Gryf" wraz z niszczycielem "Wicher" pozostały na straży polskiego Wybrzeża. Pozostałe nowoczesne okręty "Błyskawica", "Grom" i "Burza" odpłynęły do Anglii.

1 września niemieckie samoloty zbombardowały stawiacz min w Zatoce Gdańskiej. Uszkodzony okręt schronił się wraz z "Wichrem" w porcie wojennym na Helu. Dwa dni później, po kolejnym bombardowaniu, zaczął się palić i osiadł na dnie basenu portowego.

5 września, gdy na okręcie wygasł ostatni pożar, obrońcy Helu postanowili zdemontować z niego dwie nieuszkodzone i wystające z wody wieże artylerii głównej. Wojskowi uznali, że mogą się one jeszcze przydać do obrony półwyspu.

Kilkudziesięciu ochotników ręcznie zdemontowało kilkunastotonowe armaty pod bombami niemieckich samolotów. Potem przetoczono je na drewnianych balach na wagoniki kolejki wąskotorowej i wywieziono do lasu.

Dalsze losy artylerii z "Gryfa" przez ponad 60 lat owiane były tajemnicą. Weterani z Helu opowiadali jedynie, że 30 września wieczorem jedno z dział oddało podobno ostatni strzał w obronie półwyspu. Nazajutrz Hel skapitulował.

Jak w ciągu kilkunastu dni w sypkim piasku udało się stworzyć stanowiska, które normalnie buduje się kilka miesięcy? W jaki sposób udało się zamaskować prace i same wieże przed panującym na niebie hitlerowskim lotnictwem? - Po pięciu latach żmudnej kwerendy w archiwach i sprawdzania relacji świadków znamy już większość odpowiedzi - mówi Piotrowski.

Baterię numer 34 wybudowano pomiędzy Helem a Jastarnią, 3 km na północny zachód od tak zwanej góry Szwedów. Technologicznie całą operację ograniczono do minimum, lejąc beton w głębokie wykopy w piasku na specjalną zbrojoną konstrukcję. Potem zamontowano na nim ręcznie wykonane metalowe podstawy pod działa.

Stanowiska umieszczono w takim miejscu, aby od strony morza zasłaniała je wydma, a z powietrza las. Pracowano pod siatką maskowniczą chroniącą budowę przed okiem pilotów. Pod nią też chowano działa, z których najprawdopodobniej zdjęto łatwe do zauważenia metalowe osłony.

Dziś nie wiemy już tylko jednego: co się stało z samymi działami? Badacze podejrzewają, że podczas okupacji zostały zdemontowane i wywiezione przez Niemców.


---------------------------------------------------------


Niniejszym dziękuję Waldkowi z Helu, Alkalemu, @ndrewowi, Arkademu, sobie samemu (hihi) i wszystkim wyciągającym pomocną dłoń do wyżej wymienionych za przywrócenie na światło dzienne pozostałości 34. baterii - symbolu bezprzykładnego poświęcenia i uporu Obrońców Helu.

Niezorientowanych informuję, że "duży" śrubunek ukazany na fotografii w Gazecie Wyborczej z dn. 31.05.2006. służył za podstawę dwudziałowej wieży Boforsa, natomiast "mały tajemniczy" śrubunek ukazany na zdjęciu u góry tego wątku służyła za podstawę wieży jednodziałowej. Tym samym jest komplet.


pozdr,
M.

RE: Hel 1939
2006-05-31 20:08:00

panowie pogratulowac odkrycia i calej akcji :] oby tak dalej ja z moja dziewczyna- marta bylismy raz na helu ale wrazenia super naprawde dobrze ze cos sie dzieje ze ruszylo cos sie w kierunku ratowania zabytkow z helu bo naprawde sa zadkością!pozdrowienia dla wszystkich i moze do zobaczenia latem na helu:}

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:39:00

Witam,

Taak, fajnie to wszystko wyszło. Modelowy przykład współpracy i wzajemnego zaufania osób z różnych rejonów kraju.
Od siebie chciałbym podziękować kolegom :
[b]Iron Duke[/b] – za bezinteresowne przekazanie informacji dzięki której nastąpił przełom w kilkuletnich poszukiwaniach,
[b]WERTTREW[/b] – za „robotę” wykonaną na moją prośbę w Warszawie.

34. bateria odnaleziona więc czas pomyśleć o kolejnych zagadkach półwyspu, a kryje on ich jeszcze sporo ;-)

Poniżej kilka zdjęć z „Operacji Bateria” ;-)

Tak to wszystko wyglądało nim w ruch poszły szpadle.

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:40:00

Po pewnym czasie, coś się już wyłania – z trawą, korzeniami i piachem walczą Waldek, @ndrew i beaviso.

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:41:00

A ten czego tu szuka, znacie tego faceta ;-)

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:43:00

-

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:43:00

"walka" trwa ;-)

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:44:00

No i po robocie, podstawa w całej okazałości.

Pzdr
Alkali

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:45:00

-

RE: Hel 1939
2006-06-01 10:45:00

-

RE: Hel 1939
2006-06-01 12:55:00

ALKALI pogratulowac wspanialego odkrycia.Zrobiliscie kawal solidnej roboty.Piekne fotki .Mam male pytanko .Czy mozesz zrobic odreczny rysunek z zaznaczonymi wymiarami tej podstawy?

RE: Hel 1939
2006-06-01 16:05:00

Gratulacje !, wczoraj moi kumple z pracy znając moje zainteresowania, od samego rana podtykali mi gazetę pod nos pytajac czy coś wiem o tym :)

RE: Hel 1939
2006-06-01 18:59:00

a czy mozecie mi powiedziec co to są za schrony na wzgorzach przy torach miedzy jastarnią a helem??jadąc od jastarni po lewej stronie... aha czy macie moze jakies informacje na temat działania wojsk sanitarnych na helu w 39 we wrzesniu????pozdrawiam:] hehe tez mam w domu wycinek z wyborczej:P

RE: Hel 1939
2006-06-01 23:07:00

Extra , tylko kto da gwarancje, ze tego złomiarze nie wywioza??? Bo ja nie .

pozdro pol

RE: Hel 1939
2006-06-01 23:10:00

Extra , tylko kto da gwarancje, ze tego złomiarze nie wywioza??? Bo ja nie .

pozdro pol

RE: Hel 1939
2006-06-02 01:14:00

Witam,

Kobieras39 ->
Napisałeś o schronach na wzgórzach przy torach miedzy Jastarnią a Helem. Hmm, zaraz za Jastarnią są pozostałości po niemieckiej baterii Flak ale z pociągu widać tylko schron dalmierza (po prawej stronie).
Chyba chodziło Ci raczej o odcinek pomiędzy Juratą, a Helem. Tam faktycznie po lewej stronie jest szereg obiektów. Najpierw mijasz dwa schrony polskiej 23. baterii plot, kawałek dalej jest kolejna poniemiecka bateria Flak, a potem to już obiekty powojennej 3. Baterii Artylerii Stałej – z pociągu widać schrony stanowisk ogniowych i centrali artyleryjskiej.
W sprawie działalności wojsk sanitarnych Ci nie pomogę. Sorry ale to nie moja działka ;-)

Alkali

RE: Hel 1939
2006-06-03 21:33:00

a mam pytanie czy na helu trafiaja sie polskie łuski od mozdzierzy najcieższych wyczytałem to w zeszytach o fortyfikacjach helski:] zresztą zakupionych w helu:]
czy to prawda???aha i taki OT czy zyja jeszcze jacys weterani z helu z 39 r?

RE: Hel 1939
2006-06-03 21:35:00

a dziekuje za info Alkali;]

RE: Hel 1939
2011-05-21 23:07:43

Fotka z Helu w czasach okupacji. Wieża raczej obserwacyjna ale może też na lekkiego Flaka.
Ktoś ja kupił? Była w serii z innymi.

Pzdr.
@ndrew

RE: Hel 1939
2016-10-12 23:55:51

Czy ktoś ma namiary na miejsce przerwania półwyspu głowicami torpedowymi? Ale dokładne miejsce...

RE: Hel 1939
2016-12-02 04:49:27

Miejsce, gdzie wysadzono głowice torped, oddzielając tym samym Hel.
To miejsce jest (jadąc mierzeją w kierunku miasta Hel) około 300-400 metrów za ostatnimi zabudowaniami miejscowości Kuźnica. Patrząc z drogi asfaltowej w kierunku torowiska/lasu (w kierunku pełnego morza) łatwo dostrzec w lesie nagłe (dziesięciometrowe) podniesienie terenu. Zapora była wykonana tuż przed tym wypiętrzeniem.

RE: Hel 1939
2016-12-03 09:50:20

eee, za Kuźnicą? Chyba przed Kuźnicą.

RE: Hel 1939
2016-12-03 10:17:16

Ok 1km z Kuźnicy w kierunku Władysławowa są, oddalone od siebie o ok 450m, dwie linie okopów. Ta bliżej Kuźnicy może być polska, a ta po lewej, niemiecka.
http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=2900417

RE: Hel 1939
2017-03-06 00:29:39

W jaki sposób można uzyskać taką mapę na Geoportalu? Jakoś mi nie wychodzi. Ktoś pomoże?

RE: Hel 1939
2017-03-06 13:42:05

LIDAR http://www.archeolot.pl/blog/?p=3830

RE: Hel 1939
2017-03-06 17:06:44

Dzięki bardzo!!!

Aby odpowiedzieć musisz się zalogować.








0.019
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.