Logo
   ODKRYWCA - Artykuły
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  

Artykuły

(*)„Żołnierze wyklęci”, czyli rzecz o mjr. „Łupaszce” i innych…
(*)Pancerny rydwan stalina
(*)Biuro rzecznika praw obywatelskich
zespół prawa konstytucyjnego i międzynarodowego

(*)Kodeks poszukiwacza - etyka a eksploracja
(*)Prof. andrzej zoll
rzecznik praw obywatelskich

(*)Komiks "westerplatte". rekonstrukcja z pietyzmem
(*)Rajd dla niezwyciężonych
(*)16 kwietnia 1945 r., o godz. 23.56, transportowiec "goya" został trafiony dwoma torpedami. w ciągu kilku minut bałtyk pochłonął ponad 6 tys. niemieckich uchodźców i żołnierzy.
(*)"gryf pomorski" - schron szóstaka
(*)Znaleziono archiwum "gryfa pomorskiego"!
(*)Stary wilk miaŁ racjĘ
(*)I zlot członków klubu sensacje xx wieku
(*)Odnaleziono w biskupinie grób skrzynkowy
(*)Najpotężniejsza twierdza w europie czeka na kupca
(*)Wyjdźmy z podziemia!!!
(*)Czy istnieje podziemny tunel łączący zamek dybowski z bazyliką Św. jana, poprowadzony pod korytem wisły ?
(*)Co kryją podziemia toruńskiej starówki ?
(*)Opowieść jak to nie należy zabierać na "bunkrowanie" turystów.
(*)Opowieść jak to nie należy zabierać na "bunkrowanie" turystów.
(*)Opowieść jak to nie należy zabierać na "bunkrowanie" turystów.
(*)Skarb przeoryszy
(*)Wyspa sobieszewska
(*)Grupa poszukiwawcza orzeŁ chce zlokalizowaĆ wrak orp orzeŁ
(*)Wyniki badaŃ archeologicznych na terenie bielskiego rynku w latach 1995-1996
(*)Poszukiwacz to nie przestępca !!!-projekt zmiany prawa
(*)Nowinki z m.r.u. - polemizować, czy współczuć odkrywcom
(*)Tajemniczy kabel z rzeczki
(*)"westerplatte. załoga Śmierci"
(*)Kołobrzeskie kasyno
(*)Czyszczenie i konserwacja metali
(*)Wykrywacz metali - jaki wybrać?
(*)Bunkier umierającego słońca
(*)Desant na panienki
(*)Badania klasztornej studni
(*)Zamieszczamy historię opublikowaną w książce pt. twierdza przemyśl jana różańskiego

legendy i tajemnice fortów

(*)Senackie tablice
(*)Zagadka rycerzy Świątyni
(*)Dolny Śląsk upomina się o dzieła sztuki
(*)Odkrywca wydobywa u-boota
(*)Numer 7 (1) lipiec 2001
(*)Jak zostałem grzebiuszką ziemną
(*)Ostatni lot mojego samolotu...
(*)Pismo pg - luty 1999

opowieŚci kreŚlarniane (5)

(*)Szanowni czytelnicy
(*)Raport ma temat wydobywania u-boota
(*)Zastał biskupin drewniany, a zostawia malowany
(*)Kurozwęki
(*)Poszukiwania w zamku czocha
(*)Podziemia
(*)Xv zlot borne sulinowo 2002
(*)W piątek we wrocławiu rozpoczynają się poszukiwania kielicha lutra. prace sponsoruje m.in. "odkrywca"
(*)Wykopany motocykl
(*)Tunele pod parkiem
(*)"dawno odkryte tajemnice ii wojny Światowej..."
(*)"lisia sztolnia" zinwentaryzowana
(*)Wojna w odolanowie
(*)Stug 40 w drzonowie
(*)Złotoryja 2003
(*)Kosmopolici są wśród nas
(*)Bagicz pod kołobrzegiem - zakazana strefa, magnes dla odkrywców
(*)Nieznany lot - Śladem katastrofy sprzed 60 lat
(*)Tropem lotniskowca
(*)Litzmannstadt - getto
(*)11 listopada 1918 roku - szkic o początku niepodległości
(*)Rakiety na litwie
(*)Góra mieczysława...

Tropem lotniskowca
W sierpniu 1947 roku dowódca radzieckiego niszczyciela "Sawnyj" otrzyma rozkaz storpedowania unoszącego się na falach, mocno uszkodzonego okrętu. Z niewiadomych przyczyn pozycja zatopionej jednostki nie została dokładnie zanotowana. Bałtyk do dzisiaj skrywa tajemnice wraku.


28 grudnia 1936 r. w kilońskiej stoczni rozpoczęto budowę pierwszego niemieckiego lotniskowca. Szeroko zakrojone plany Kriegsmarine przewidywały powstaniedo 1948 roku czterech okrętów tego typu. Do wybuchu wojny zdołano zwodować tylko jeden. Nazwano go "Graf Zeppelin", na cześć twórcy monstrualnych sterowców. W chwili wybuchu wojny prace wykończeniowe zostały przerwane. W 1942 roku próbowano je kontynuować, ale brak środków i nacisk na rozbudowę innych klas okrętów, przede wszystkim U-bottów, spowodowały, że zrezygnowano z koncepcji wielkich jednostek. Część wyposażenia, w tym dwie katapulty służące do szybkiego startu samolotów zdemontowano i przesłano włoskiej marynarce. Sam okręt z obawy przed bombardowaniami kilkakrotnie przenoszono pomiędzy portami na Bałtyku, Kilonią, Gdynią i Szczecinem, gdzie pozostał do zajęcia miasta przez Rosjan. W ostatniej chwili Niemcy zniszczyli maszynownię i 24 kwietnia 1945 roku zatopili okręt, używając zaworów dennych.

Marynarka radziecka była bardzo zainteresowana zaadoptowaniem lotniskowca do własnych potrzeb. Kilka miesięcy później podniesiono kadłub i przeholowano do Leningradu. Wcielono go do Floty Bałtyckiej jako pływającą bazę pod nową nazwą PB-10. Nie na długo jednak, bowiem pod naciskiem przedstawicieli Stanów Zjednoczonych i Anglii w Komisji Trójstronnej, dzielącej pozostałości niemieckich sił zbrojnych, zdecydowano się zatopić okręt.
16 sierpnia 1947 roku po otrzymaniu 24 trafień bombami i pociskami oraz uderzeniu kilku torped "Graf Zeppelin" zatonął. Jednak z nieznanych przyczyn miejsce spoczynku lotniskowca okryte jest tajemnicą. W dodatku badacze historii morskiej podają zupełnie różne teorie dotyczące ostatniego rejsu. W wątpliwość jest poddawana data 16 sierpnia i to, że "Graf Zeppelin" przed zatopieniem został kompletnie rozładowany.

Międzynarodowa grupa badaczy, pod egidą Jerzego Janczukowicza, postanowiła przerwać te spekulacje. Być może w czerwcu 2004 roku lokalizacja wraku zostanie poznana. "Odkrywca" będzie uczestniczył w rozwikłaniu kolejnej zagadki, którą kryje morze.
Łukasz Orlicki
Wersja do wydruku



Komentarze



Ilość tematów: 2 na 1 stronach


Temat:  lotniskowiec   
the observer      e-mail    2005-08-25   
Pozycja statku :

Position


von 55° 48°/ 18° 30´0



   
   
Temat:  Graf Zeppelin - miejsce spoczynku   
Soda      e-mail    2004-11-10   
Zerknijcie na poniższą stronę, jest tam podana pozycja (domniemana?) zatopienia lotniskowca

http://www.mars.slupsk.pl/fort/sterowce/zep0lotn.htm   
   

Ilość tematów: 2 na 1 stronach

Redakcja ODKRYWCY nie bierze odpowiedzialności za publikowane materiały oraz komentarze użytkowników.
0.005
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.