Widd39 Napisano 27 Styczeń 2008 Autor Share Napisano 27 Styczeń 2008 Witam,Zainteresowałem się tematem budowy pewnej linii wąskotorowej.Batalion silnikowy mobilizował II rzut, w skład którego wchodziły plutony silnikowe wąskotorowe 13., 14., 15., 16., 17., 18.. Oddziały po utworzeniu wysyłano do Szczypiorna. Wieczorem 3 września wszystkie plutony rozpoczęły budowę linii wąskotorowej relacji Modlin - rejon Kazunia, którą miano transportować amunicję ze składów w Palmiracj do Modlina. W dniach 4-5 wrzesnia udało się podłączyć już do wewnętrznej sieci wąskotorowej w składnicy w Palmirach. Dalsze losy są nieznane, ale przypuszcza się, że plutony pozostały w Palmirach wraz ze sprzętem wąskotorowym, a potem ewakuowały się.A teraz moje pytanie. Włączyłem mapę satelitarną i odszukałem Palmiry. Poczytałem dalej i wychodzi na to, że w tym lesie pomiędzy wsią Palmiry, a Cmentarzem Mauzoleum Palmiry powinny być magazyny amunicji. http://wikimapia.org/#lat=52.344254&lon=20.754504&z=15&l=28&m=hCzy te linie w lesie idące z kierunku modlina łukami (niezaznaczone przez system jako drogi) to nie sa właśnie linie normalnotorowe prowadzące do składnicy? Czy ktoś potrafi dokładnie wskazać teren wysadzonych magazynów? Czy kolejka wąskotorowa z września 1939 roku relacji Modlin - Palmiry wciąż istnieje? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArturSz Napisano 28 Styczeń 2008 Share Napisano 28 Styczeń 2008 Tak, te lukowate linie w Puszczy Kampinoskiej w okolicach Pamlmiry-Kaliszki to własnie nasypy kolejowe. Była to tylko i wylacznie kolej waskotorowa. Amunicja byla skladowana w rozproszonych na calym terenie a usytuowanych przy torach naziemnych budynkach magazynowych - o scianach murowanych z czerwonej cegly lub o konstrukcji ceglano- drewnianej - swiadcza o tym zachowane fragmenty murów i spora ilosc cegiel w poblizu miejsc gdzie staly obiekty. W kazdym widzianym przeze mnie przypadku w poblizu budynku znajdowal sie duzy dol- prawdopodobne zbiornik p poz?Skladnica była połaczona koleja waskotorowa takze z Warszawa, gdzie miejscami do dzis dnia zachowane sa fragmenty nasypu kolejowego, do dzis dnia jedna z ulic w podwarszawskich Lomiankach nosi nazwe ul.Kolejowa. podr,ASz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Widd39 Napisano 28 Styczeń 2008 Autor Share Napisano 28 Styczeń 2008 Czyli to nic innego jak wewnętrzna sieć wąskotorowa składnicy. A czy ktoś się orientuje, czy linia budowana przez 13. - 18. plutony silnikowe Modlin - Plmiry jeszcze stoi? :) Ciekawe :) ArtusSz czy Wojsko Polskie wysadzało każdy budynek? Czy może reszty dokonali Niemcy? Gdzie znajdowały się te wielkie składy paliwa lotniczego? Też w Palmirach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArturSz Napisano 28 Styczeń 2008 Share Napisano 28 Styczeń 2008 Niestety nie znam szczegółow nt niszczenia obiektów.W Palmirach nie było składow paliwa lotniczego -znajdowały sie one niepodal Dęblina. Tylko nie pamiętam czy w Ułężu czy w Stawach...pozdrASZ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Widd39 Napisano 28 Styczeń 2008 Autor Share Napisano 28 Styczeń 2008 Chyba w Stawach. Pamiętam, że Piekałkiewicz podawał, że nasi nie wysadzili wszystkich zbiorników i na tym paliwie potem Niemiaszki latały. A Palmiry będę musiał odwiedzić w wakacje. A może ktoś ma coś więcej na temat tych składów w Palmiarach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArturSz Napisano 28 Styczeń 2008 Share Napisano 28 Styczeń 2008 odnosnie Twojego pytania o odcinek kolei łaczacy Palmiry z Modlinem - być może waska gospodarcza asfaltowa droga biegnąca równolegle do drogi E71 jest reliktem torowiska?Sklady byly w roku 1939 bronione, byl to takze punkt zborny oraz miejsce odpoczynku i porzadkowania dla m innymi odziałow naszej 15DP podazajacych znad Bzury w dalszej drodze ku Warszawie.Z zasobów skladnicy regularnie korzystały załogi Warszawy i Modlina tak długo jak to było mozliwe - np ostatni transport kolejowy amunicji do Warszawy odbyl sie dnia 18 wrzesnia 1939. W tym dniu Niemcy obsadzili juz rejon torów.Waskotrowy pociag, który owczesnie kursowal na potrzeby zalaogi warszawy mial 2 lory obłozone workami z piaskiem i uzbrojone w aramty 75 mm.pozdr,ASz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Widd39 Napisano 28 Styczeń 2008 Autor Share Napisano 28 Styczeń 2008 To duży kaliber, jak na wózki pociągu wąskotorowego. Może zaznaczyć na tej mapie Główną Składnicę Amunicji w Palmirach? :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.