Skocz do zawartości

Palmiry - magazyny


Widd39

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Zainteresowałem się tematem budowy pewnej linii wąskotorowej.Batalion silnikowy mobilizował II rzut, w skład którego wchodziły plutony silnikowe wąskotorowe 13., 14., 15., 16., 17., 18.. Oddziały po utworzeniu wysyłano do Szczypiorna. Wieczorem 3 września wszystkie plutony rozpoczęły budowę linii wąskotorowej relacji Modlin - rejon Kazunia, którą miano transportować amunicję ze składów w Palmiracj do Modlina. W dniach 4-5 wrzesnia udało się podłączyć już do wewnętrznej sieci wąskotorowej w składnicy w Palmirach. Dalsze losy są nieznane, ale przypuszcza się, że plutony pozostały w Palmirach wraz ze sprzętem wąskotorowym, a potem ewakuowały się.

A teraz moje pytanie. Włączyłem mapę satelitarną i odszukałem Palmiry. Poczytałem dalej i wychodzi na to, że w tym lesie pomiędzy wsią Palmiry, a Cmentarzem Mauzoleum Palmiry powinny być magazyny amunicji.

http://wikimapia.org/#lat=52.344254&lon=20.754504&z=15&l=28&m=h

Czy te linie w lesie idące z kierunku modlina łukami (niezaznaczone przez system jako drogi) to nie sa właśnie linie normalnotorowe prowadzące do składnicy? Czy ktoś potrafi dokładnie wskazać teren wysadzonych magazynów? Czy kolejka wąskotorowa z września 1939 roku relacji Modlin - Palmiry wciąż istnieje?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, te lukowate linie w Puszczy Kampinoskiej w okolicach Pamlmiry-Kaliszki to własnie nasypy kolejowe. Była to tylko i wylacznie kolej waskotorowa. Amunicja byla skladowana w rozproszonych na calym terenie a usytuowanych przy torach naziemnych budynkach magazynowych - o scianach murowanych z czerwonej cegly lub o konstrukcji ceglano- drewnianej - swiadcza o tym zachowane fragmenty murów i spora ilosc cegiel w poblizu miejsc gdzie staly obiekty. W kazdym widzianym przeze mnie przypadku w poblizu budynku znajdowal sie duzy dol- prawdopodobne zbiornik p poz?
Skladnica była połaczona koleja waskotorowa takze z Warszawa, gdzie miejscami do dzis dnia zachowane sa fragmenty nasypu kolejowego, do dzis dnia jedna z ulic w podwarszawskich Lomiankach nosi nazwe ul.Kolejowa.
podr,
ASz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to nic innego jak wewnętrzna sieć wąskotorowa składnicy. A czy ktoś się orientuje, czy linia budowana przez 13. - 18. plutony silnikowe Modlin - Plmiry jeszcze stoi? :) Ciekawe :)

ArtusSz czy Wojsko Polskie wysadzało każdy budynek? Czy może reszty dokonali Niemcy?

Gdzie znajdowały się te wielkie składy paliwa lotniczego? Też w Palmirach?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w Stawach. Pamiętam, że Piekałkiewicz podawał, że nasi nie wysadzili wszystkich zbiorników i na tym paliwie potem Niemiaszki latały. A Palmiry będę musiał odwiedzić w wakacje.

A może ktoś ma coś więcej na temat tych składów w Palmiarach?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnosnie Twojego pytania o odcinek kolei łaczacy Palmiry z Modlinem - być może waska gospodarcza asfaltowa droga biegnąca równolegle do drogi E71 jest reliktem torowiska?

Sklady byly w roku 1939 bronione, byl to takze punkt zborny oraz miejsce odpoczynku i porzadkowania dla m innymi odziałow naszej 15DP podazajacych znad Bzury w dalszej drodze ku Warszawie.
Z zasobów skladnicy regularnie korzystały załogi Warszawy i Modlina tak długo jak to było mozliwe - np ostatni transport kolejowy amunicji do Warszawy odbyl sie dnia 18 wrzesnia 1939. W tym dniu Niemcy obsadzili juz rejon torów.
Waskotrowy pociag, który owczesnie kursowal na potrzeby zalaogi warszawy mial 2 lory obłozone workami z piaskiem i uzbrojone w aramty 75 mm.

pozdr,
ASz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie