Logo
   ODKRYWCA - Strona główna
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  
Forum: IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939
 
[*] Powrót do głównej strony tego forum

- ikonki przy nicku oznaczają ilość ostrzeżeń które otrzymał użytkownik (czerwona oznacza blokadę logowania w serwisie)
Temat: Kto napisał: Dodano: 
PZInz 202 i 222
2004-12-21 23:16:00

Jako ze jestem z natury zwierz ciekawski zabralem sie za przekopywanie zasobow sieciowych w poszukiwaniu informacji o tych dwu pojazdach.
Niestety za wiele nie znalazlem.
Wiec zwracam sie z prosba do szanownego grona - Moze ktos z Was ma jakies ciekawe fotografie tych pojazdow ?

 Linki sponsorowane
RE: PZInz 202 i 222
2004-12-21 23:31:00

moze bys wrzucił cos znalazl?

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 00:01:00

A.Jońca,R.Szubański,J.Tarczyński- "Wrzesień 1939- Pojazdy Wojska Polskiego"- WKŁ Warszawa 1990. Na sstronach 214-218 jest sporo informacji o tych pojazdach.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 08:12:00

Adam,
Znalazl n-te powielenie tego, co zes napisal;o)
Pozdrowienia
Grendel

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 10:03:00

Dokladnie to.
Zreszta te same zdjecia sa publikowane prawie wszedzie, innych jakos nie uswiadczy.
A mnie interesuja wszystkie.

Zwlaszcza PZInż 202 - bo z niego jest dostepny raptem rysunek boczny i kilka (3 bodajze) zdjecia.

Do PZInż 222 jest troszke wiecej zdjec i jest planik w 3-ch rzutach.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 10:33:00

202 - mam dwa zdjecia, kojarzy mi sie slabo trzecie, ale nie moge go znalezc i moze sie myle. Rysunek boczny zrobil kiedys Leszek Komuda.
222 - trzy zdjecia z pewnoscia, bo mam, rysunek barwny w trzech rzutach i jeszcze conieco, ale teraz tylko dla zaostrzenia apetytu,ale, prosze Cieciwy, zmolestowac tym razem sie nie dam...

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 10:52:00

Dlaczego zmolestowac sie nie dasz ???

I czy to co wkleiles, mozna prosic w wiekszej rozdzielczosci na adres:
cieciwa@dzp.ntt.com.pl ?
:)

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 10:59:00

202 - jedno zdjecie od strony przodu i prawej strony z dosc wysoka,
drugie, to tez przod/prawa strona ale z nizszej wysokosci i jedno z kol stoi na takim pienku.

Te mam

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-22 17:18:00

cieciwa, a niech cie, wysle.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 14:22:00

Pamiec niby szczatkowa, ale ciagle jeszcze ja mam, Bylo trzecie zdjecie "202"!

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 14:25:00

Spojrzalem na to com wkleil i mi klapka sie uchylila. Bylo czwarte zdjecie, od tylu....

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 22:53:00

Jest jeszcze zdjęcie które zamieścił Pan Jan Tarczyński w Młodym Techniku . Przedstawia ono lewą stronę pojazdu .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 23:16:00

Tomku, wklej je! Kompletnie nie pamietam tego artykulu.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 23:22:00

Panie Adamie , bardzo chętnie lecz nie wiem jak je zmiejszyć do odpowiedniego formatu .Próbuję , lecz nic z tego .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 23:55:00

Zamieszczam na próbę .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 23:56:00

jaki by nie byl program obslugujacy skaner - musi miec funkcje eksportu. Kaz mu eksportowac plik chocby na pulpit, on cie wtedy zapyta o rozdzielczosc i rozmiar. Jak to bylo w "MT", to przy 96DPI powinien zmiescic sie w Bocianowym formacie. Jak to bedzie eksport JPG to zapyta cie tez o kompresje. Nie sadze, zeby trzeba bylo przekroczyc jakies 20 i wtedy zmiescisz sie w Bocianowej objetosci.
ps. "tykanie" na tym forum jest chyba przyjeta norma.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 23:58:00

no tosmy sie mineli na tym samym torze. Zabardzo zmniejszyles i guzik widac.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-23 23:59:00

Trochę lepsze .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-24 00:07:00

no to teraz zeskanuj w szarosci na 300-400DPI z odrastrowaniem, zapisz najlepiej jako TIFF z kompresja LZW i uprzejmie prosze mailem, bo to zdjecie mi umknelo. Jak bedziesz musial jako JPG to daj kompresji aby troszke, ot, zeby wyszlo z 600 kilo.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-24 00:18:00

Może teraz .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-27 08:44:00

Zdjęcie z "Blitzkriegu" Zalogi.
Pzdr
Bodziu

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 15:46:00

Kolejne .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 16:38:00

Rysunek .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 16:47:00

Ostatni . Więcej zdjęć i rysunków PZInż 202 niestety nie posiadam .Jeżeli ktoś ma proszę o zamieszczenie .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 17:06:00

Teraz podwozie PZInż. 222 .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 17:24:00

Najbardziej znane zdjęcie PZInż. 222 .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 17:27:00

Jest jeszcze rzut boczny wykonany przez Pana Adama Jońcę .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-28 21:47:00

...no i oczywiście rysunek barwny w trzech rzutach .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-29 02:22:00

Czy ktoś wie jaki silnik zastosowano w PZInż. 202 ?

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-29 21:26:00

Oczywiście . Silnik PZInż. 135 [ Saurer CR1D ] , wysokoprężny , 4 - cylindrowy , rzędowy , czterosuwowy , górnozaworowy o pojemności skokowej 5320 cm , chłodzony cieczą o mocy 65 KM przy 1800 obr/min .

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-30 00:21:00

Czy zachowały sie do dziś elementy tych pojazdów?

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-30 14:17:00

Tak wlasnie wczytuje sie w to co mam, analizuje rysunki i jakos nie moge sie zorientowac jak sa resorowane tylne osie ...

Wyglada ze powinny byc na sztywno przymocowane do ramy, ale to jest bezsensu [bo ze zdjec tak wychodzi, ze srodki kol, wychodza tuz ponizej ramy]
W przypadku 202 to jest jeszcze problem z tymi malymi kolkami, gdzie one sa mocowane ..

Macie jakies pomysly jak to bylo rozwiazane?

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-30 20:50:00

Pomysl przez chwile o drazkach skretnych.

RE: PZInz 202 i 222
2004-12-31 09:13:00

Tak wlasnie myslalem, ale znalazlem informacje, ze tylne osie mialy resorowanie na pol-eliptycznych resorach. A jedyne co mi przyychodzi do glowy, to to, za albo resory byly jakos dziwnie mocowane, albo rysunki sa niedokladne, albo cos jeszcze innego.
Podobnie jest z rama podwozia, ze zdjec wynika, ze powinna byc dluzsza niz jest na rysunkach.

No nic, bede myslal dalej.

RE: PZInz 202 i 222
2006-09-29 10:54:00

Zeby nie smiecic w wielu miejscach "odnawiam" watek...

W wielu zrodlach doszukalem sie informacji, ze PZInż. 222 był zbudowany na zaadaptowanym podwoziu ciezarowki Polski Fiat 618, a ten z koleji mial unifikacje podwozia z osobowym Polskim Fiatem 518.

I tu zaczynam miec myslenice.
Na wielu zdjeciach i rysynkach widac, ze PF618 ma charakterystyczne "wyoblenine" ramy nad tylnym mostem, dzieki czemu obniza sie srodek ciezkosci pojazdu (- co predysponowalo ten pojazd do zabudowy autobusowej min.)
Czy owo "wyoblenie" zostalo zachowane w 222 ?
nie sadze, nie jest chyba potrzebne resorowanie kol napedzajacych - ta raz, a dwa zmniejszenie przeswitu w pojezdzie terenowym nie jest chyba najlepszym rozwiazaniem.

Prosze o poprawienie mnie jesli sie myle.

RE: PZInz 202 i 222
2007-01-19 13:15:00

Niestety, a moze "stety" PZInz 222 sie za mocno mnie przyczepił. :)

Czy są jakiekolwiek zdjęcia przedstawiające PZInż. 222 od tyłu ? [jak wyglądała "paka" i jej wnętrze?]

Czyżby rama nie była jednolita a posiadała "wcięcie" na most napędowy ? [moim zdaniem to dość dziwne rozwiązanie - mocno komplikuje konstrukcje ramy i znacząco ją osłabia - a tak wynika ze zdjeć]

Półeliptyczne resory piórowe i amortyzatowy hudrauliczne jako resorowanie przedniej osi - rozumiem, ze rozwiązanie podobne do stosowanego w samochaodach wz. 34 ? [połówka resora, do którego jest w części sprzężystej mocowana oś]

Zawieszenie tylne - resowy piórowe - to jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Na podstawia analizy nielicznych zdjęć nie jestem sobie w stanie wyobrazić jak mogły by byc mocowane resory do kół głownych.

RE: PZInz 202 i 222
2007-03-23 14:15:00

Tak patrząc na to nieszczęsne podwozie PZInż. 222 przyszło mi do głowy, (że zgodnie z tym, co wyczytałem na jednej ze stron na sieci) że tylne zawieszenie może mieć formę wózka (na rysunku kolor czerwony), wtedy większość informacji by nawet pasowała, resory pół-eliptyczne (kolor zielony), mocowanie do osi środkowej - zapewniające znaczną swobodę ruchu.
A ponieważ całość wózka i tak musiała by się znajdować poza ramą podwozia, niewielki prześwit między dolną krawędzią ramy (kolor niebieski) a wózkiem , nie miałby znaczenia.

Czy ma ta jakiekolwiek ręce i nogi - to moje rozumowanie ?

RE: PZInz 202 i 222
2007-04-14 15:22:00

Znowu temat wraca ...

Myślałem, myślałem i .. niewiele wymyśliłem.
W prywatnej korespondencji PATRON zasugerował, że koła tylne mogły by być na wahaczach. W pierwszej chwili kiedy tak to tłumaczył, wydawało sie to logiczne, jednak później znowu pojawiły sie wątpliwości ...

Zresztą - proszę porównajcie zdjęcie TomekSz'a 2004-12-28 17:06:00 i 2004-12-28 17:24:00 ze zdjęciem bodziu000000'a 2004-12-27 08:44:00
Niby ten sam pojazd a jakie różnice ...
na zdjęciu Bodzia widać, ze osie kół napędzających i ostatnich (napinających) sa na (mniej więcej) tej samej wysokości i znajduja sie _PONIŻEJ_ ramy, a na zdjęciach Tomka ?
Oś kół napędzających jest znacznie wyżej, jakby "wchodziły w ramę", a os kół napinających (ostatnia) jest znacznie niżej. Tak też są przedstawiane te pojazdy na rysunkach w literaturze.

Daje to sporo do myślenia - dwa różne pojazdy ?
Działalność cenzora ?
Zniekształcenia celowe/przypadkowe ??

Jpo w miarę dokładnej analizie tych zdjęć doszedłem jednak do wniosku, że to wzrok płata figle i jednak zdjęcie Bodzia jest poprawne.
A jeśli tak to i cała reszta zaczyna sie układać:
mamy zamocowane na sztywno koło napędzające, następnie mamy wózek z dwoma kołami, osadzony niesymetrycznie na osi, resorowanej resorem eliptycznym i na końcu mamy mocowane do ramy koło napinające.
Wszystko sie zgadza z istniejacymi opisami.

Zapytacie zapewne co daje niesymetryczne zamocowanie wózka ?
Wiekszą elastyczność przy jeździe do przodu i wystarczająca przy cofaniu.

Jedyne co mnie teraz zastanawia, to to, czy tylna oś była mocowana "na sztywno" (wątpię) czy poprzez jakiegoś rodzaju napinacze, tyle, że teraz nie bardzo mogę sobie wyobraźić jak by miały wyglądac te napinacze...

No i ostatnia wątpliwość jaką mam na chwile obecną:
czy wózki były ze sobą połączone tak jak w analogicznych konstrukcjach tamtego okresu (C4P, wz.34) czy kazdy był niezalezny, oraz czy koła napinające były niezależne czy połączone wspólną osią?

Może ktoś ma jakis pomysł ??

RE: PZInz 202 i 222
2007-04-15 10:46:00

Koła napinające z zasady są niezależne.
Inaczej nie dałoby się ich zastosować.

RE: PZInz 202 i 222
2007-04-27 13:47:00

Dzięki bardziej dokładnym zdjęciom otrzymanym od p. Adama mogłem zweryfikować część swoich spostrzeżeń.

Na dobrze znanym wszystkim zdjęciu przedstawiającym podwozie (samo, nie zabudowane) widać, że dwa środkowe koła są połączone ze sobą czymś w rodzaju wózka i przymocowane do półeliptycznego resora, który z kolei jest zamocowany do zewnętrznej powierzchni ramy.

Rama nadal jest dla mnie niewiadomą, ale skłaniam się ku stwierdzeniu, że była gięta, czyli niższy przód (silnik i kabina) po czym łukiem wychodziła wyżej aby podpierać bezpośrednio skrzynię ładunkową.
Nie wykluczam, że oś napędowa była mocowana "na sztywno" do owego "wygięcia".

Koło napinające było mocowane na wahaczu o ugięciu dolnym - czyli napięcie gąsienic powodowało, że wahacz (wraz z kołem) przemieszczał się po łuku w dół i do przodu.

RE: PZInz 202 i 222
2007-04-27 20:35:00

Panowie, na powaznie zabieram sie do zrobienia 'warunkow technicznych' na serie modeli metalowych PzInz 222. Przydalyby sie zdjecia w dobrej rozdzielczosci i ewentualnie rysunki czarno-biale jezeli takie sa (oczywiscie mam piekne kolorowe p Adama z ksiazki ale te nie zawsze sa najlatwiejsze dla wykonawcy - neofity w sprawach pojazdow polskich).

Z nieco innej beczki mam zanotowane ze PInz 222 mial miec nastepujace odmiany:

osobowa (czy ludzka jak sie to wowczas nazywalo)
pod ckm
pod mozdzierz
ciagnik do dzial 37mm (i 47mm?)ppanc i nkm.
ciagnik do nasluchownikow
zwiadowcza
telefoniczna
warsztatowa
amunicyjna (do jakiej amunicji?)
samobiezny nkm

Czy cos przeoczylem? I czy cos wiadomo o tym jak te warianty (poza osobowym oczywiscie) mialy wygladac.

Wreszcie ostatnie pytanie - gdzies czytalem ze przynajmniej myslano nad opancerzeniem tego pojazdu. Czy sadzicie koledzy ze siegnieto-by po wzory niemieckie czy francuzkie? - ja raczej obstawiam za niemieckim ale....

RE: PZInz 202 i 222
2007-04-27 20:36:00

Oczywiscie prosilbym o ewnetualna pomoc na priva zeby nie zasmiecac watku. Z gory dziekuje:)

RE: PZInz 202 i 222
2008-10-16 22:47:20

To zdjęcie (mniejsze) chyba już było opisywane gdzieś na forum. Mnie pojazd(y) w kole kojażą się z PZInż.222(?).
Pod adresem http://www.exclusive-models.yoyo.pl/exclusive%20models_halftrucks.html jest kartonówka z próbą rekonstrukcji `222`.

RE: PZInz 202 i 222
2008-10-16 23:38:15

Leszku S - to się nazywa :projekcja marzeń na rzeczywistość. Niestety, też żałuję, ale toto w kółku to nie 222...

RE: PZInz 202 i 222
2008-10-17 09:39:19

Niestety ... Otwiarta pszyba siała wątpliwość, a nie pomyślałem, o innym pojeździe.

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-20 23:56:49

Nie jest to co prawda idealny model, odbiega też nieco od oryginału ale jest:) Co sądzicie ?

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-21 00:26:53

za krótki.
Koło napędowe pod siedzeniem , a powinno byc pod krypą. Tym samym pojazd się wydłuża.
Ale próbuj.

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-21 20:36:31

Jako "202" nie najgorsze ...
"222" - za bardzo do przodu oś napędowa.

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-21 23:10:11

Oś napędowa to najmocniejszy fake tego modelu. Kiedy się zorientowałem, było już za późno. Na 202 jest za mały :)
Jest za to doświadczenie do następnych 202 i 222, są formy do lania kół, jest duużo różnych doświadczeń. Czy oprócz tego koła coś jeszcze rzuca się w oczy ?

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-22 00:19:46

Można prosić więcej zdjęć na adres: sas@agh.edu.pl ?

Zwłaszcza tylnego zawieszenia.

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-26 21:58:24

Cieciwa to do mnie było ? rozumiem, że chcesz te koła od gąsieci ? W razie czego mogę Ci odlać trochę :)
WAŻNE
Czy ktoś mierzył PZInża 202 ? Bo mi wyszło 530cm długości, to nie za dużo trochę?

RE: PZInz 202 i 222
2008-12-27 00:24:55

Tak, do Ciebie.
Interesuje mnie jak rozwiązałeś tylne zawieszenie.

RE: PZInz 202 i 222
2011-10-15 19:06:35

Allegro - już było, ale..

RE: PZInz 202 i 222
2013-11-21 18:30:14

Żeby nie zakładać kolejnych wątków....

Skąd - z jakiego źródła - pochodzi informacja o rozstawie osi w PZInż 222?

I drugie związane z tym samym...
Rozstaw osi w Polskim Fiacie 618 wynosi 3050mm, i podobno tyle samo wynosi rozstaw osi PZInż 222.
Zbieg okoliczności?

Aby odpowiedzieć musisz się zalogować.








0.011
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.