Skocz do zawartości
  • 0

Smarownica do motocykla


Cromwell

Pytanie

Witam!

Przedstawiam kolejny przedmiot znaleziony w rzece Drawicy koło Kalisza Pomorskiego, podczas mojego urlopu. Jest to stara smarownica. Sygnowanie: D.R.G.M. - Krama". Czy może ktoś mógłby mi napisać coś więcej na temat tego przedmiotu?

Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Cromwell

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

„…Czy to jest w ogóle smarownica do motocykla, czy do jakiejś innej maszyny?...”

Jednoznacznie na tak sformułowane pytanie nie można odpowiedzieć. Praktycznie każda smarownica ciśnieniowa nadaje się do smarowania motocykla, natomiast jej końcówka jako część wymienna umożliwia dostosowanie do konkretnego typu pojazdu w zależności od zainstalowanych w nim typów smarowniczek. Zresztą smarowniczki też można wymienić na inny typ – jeśli mamy taką potrzebę. Wielkość smarownicy ma znaczenie szczególnie w przypadku wyposażenia motocykla, lecz warto pamiętać, że zestaw narzędzi podręcznych kierowcy służy do drobnych doraźnych prac niezbędnych do wykonania w warunkach poza garażem, czy w oddaleniu od warsztatu. Tak więc i smarownica w zestawie narzędzi w samochodzie nie musi być duża. Od lat 30-tych do chwili obecnej najczęściej stosowane są w pojazdach trzy typy kulkowych smarowniczek ciśnieniowych: z główką stożkową, z główką zaokrągloną i z główką płaską. W motocyklach częściej stosowane były dwa pierwsze typy, zaś trzeci typ częściej w samochodach i innych większych pojazdach. Tak więc skłaniał bym się ku stwierdzeniu, że przedstawiona smarownica stanowiła wyposażenie raczej samochodu niż motocykla. Oczywiście mogła znajdować się w pojeżdzie używanym przez wojsko.
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście moja odpowiedż dotyczyła pytania kolegi Cromwell, a nie kol.Catadero. Za ten błąd przepraszam obu Kolegów, a w ramach rekompensaty wklejam fot. smarownicy stanowiącej fabryczne wyposażenie motocykli BMW i Zundapp dostarczanych dla Wehrmachtu. Dodam jeszcze, że na pokrywach (zakrętkach)znajdowały się najczęściej skróty kodowe firm dostarczających je: LBH, DUZ lub 501.
Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serdecznie dziękuję Koledze lupo55 za tak szczegółowe zajęcie się tematem. O Kalisz Pomorski toczyły się ciężkie boje w lutym 1945 r., także po cichu liczyłem na to, że to smarownica wojskowa. Wiem, że takich smarownic używano w cywilu" do różnych maszyn (jednak końcówki do nich były większe). Czy to jest w ogóle smarownica do motocykla, czy do jakiejś innej maszyny?

Pozdrawiam
Cromwell
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Przedstawiam kolejny przedmiot znaleziony w rzece Drawicy koło Kalisza Pomorskiego, podczas mojego urlopu. Jest to stara smarownica. Sygnowanie: D.R.G.M. - Krama". Czy może ktoś mógłby mi napisać coś więcej na temat tego przedmiotu?

Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Cromwell

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obie wersje są poprawne, Niemcy na swoich stronach używają zarówno z s" na końcu Reich jak i łącznie Gebrauchs Muster a różnica może wynikać z okresu w jakim jest używany zwrot. Niemcy mają wielkie upodobanie do łączenia wyrazów wystarczą ich liczebniki (neunzehnhundert fünfundvierzig)
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno. Smarownica jest oczywiście mosiężna. Po wydobyciu z rzeczki była oczywiście w o wiele gorszym stanie. Przed trafieniem do rzeczki musiała być poddana wysokiej temperaturze (przebarwienia i pęknięcia), ale mogę się mylić.

Pozdrawiam i dziękuję za odzew.
Cromwell

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.
Odpowiadając na pytanie kol.Catadero wyrażę wątpliwość, czy takie smarownice stanowiły fabryczne wyposażenie pojazdów Wehrmachtu. Oczywiście niczego nie staram się przesądzać, lecz wydaje mi się mało prawdopodobnym, aby Wehrmacht zamawiał drogie smarownice z mosiądzu. Smarownice stanowiące fabryczne wyposażenie motocykli i innych pojazdów dostarczanych dla Wehrmachtu były wykonywane ze stopu aluminiowego i miały konstrukcję teleskopowej pompki pchanej".
Smarownice takiego rodzaju jak omawiana - jak mi się wydaje - mogły znależć się w pojazdach zmobilizowanych lub zarekwirowanych na potrzeby wojska.
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie