Logo
   ODKRYWCA - Strona główna
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  
Forum: Lotnictwo i okolice
 
[*] Powrót do głównej strony tego forum

- ikonki przy nicku oznaczają ilość ostrzeżeń które otrzymał użytkownik (czerwona oznacza blokadę logowania w serwisie)
Temat: Kto napisał: Dodano: 
Replika RWD-8
2013-07-01 04:19:06

Jeden samolot buduje MLP (RWD-8R), drugi Fundacja Fligry (RWD-8M)...

 Linki sponsorowane
RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:20:17

`

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:20:34

`

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:22:35

Zestawienie samolotu ze skrzydłami złożonemi z "Opis płatowca R.W.D.8" wyd. Ministerstwo Spraw Wojskowych, Warszawa 1935

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:24:36

Od jakiegoś miesiąca, jesteśmy na FB. Proces rejestracyjny Fundacji Fligry zakończony
Czas pokazać, że nie jesteśmy wirtualną facebookową inicjatywą. Na dobry początek kratownice kadłuba RWD-8R i RWD-8M

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:25:17

Widok od tyłu na dwie kratownice RWD-8R (lewa) i RWD-8M (prawa).

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:26:06

Zbliżenie na kratownicę kadłuba RWD-8R.

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:26:40

Zestaw okuć do RWD-8R

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:27:37

Okucia, z lewej wzierniki...

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:28:13

Po lewej - konsola zawieszenia dźwigni pośredniej napędu lotki. W prawym, górnym rogu - okucia główne dźwigara przedniego i tylnego.

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:28:54

Żebra...

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:29:23

Dźwigary

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:30:01

Statecznik poziomy

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:31:42

Zapraszamy, wszystko znajdziecie na www.fligry.eu w zakładce "dołącz do nas"...

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 04:39:03

Strona Fundacji Fligry na FB https://www.facebook.com/FundacjaFligry

RE: Replika RWD-8
2013-07-01 20:39:39

Woodhaven wyjasnij prosze co oznaczaja litery R i M...Znam dotychczas oznaczenia dla RWD-8 jako DWL i PWS.Pozdrawiam

RE: Replika RWD-8
2013-07-02 14:18:20

Jeden samolot buduje MLP (RWD-8R), drugi Fundacja Fligry (RWD-8M)... .R to replika ...a M oznacza silnik z rodziny M ....



http://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum26/65599_369613473150189_208665889_n.jpg
Tak w skrócie, lewa kratownica ma być usztywniona przy pomocy stalowych linek (oryginalna kratownica taka była), w prawej usztywnienie kratownicy stanowią rurki stalowe (jak widać na zdjęciu).

RE: Replika RWD-8
2013-07-10 14:02:47

Baldachim

RE: Replika RWD-8
2013-07-10 15:43:15

Czy w związku z różnicami w budowie obu samolotów (kratownice kadłubów) oba będą lotne? Czy ten z MLP będzie statycznym eksponatem? Bodajże w replice RWD 5 w kratownicy kadłuba również zastosowano inne usztywnienia jak w oryginale a powodem chyba była certyfikacja do lotów - dopuszczenie do lotów - zastosowano również tylne kółko ogonowe zamiast płozy.

RE: Replika RWD-8
2013-07-11 04:20:07

Samolot budowany przez MLP (RWD-8R).. to replika stateczna

RE: Replika RWD-8
2013-07-12 23:58:57

kratownice RWD-8R

RE: Replika RWD-8
2013-07-12 23:59:31

kratownica RWD-8R

RE: Replika RWD-8
2013-07-13 19:32:07

Replika stateczna? Znaczy nie bedzie latać jak zapowiadano? Czemu mają służyć te dwie konstrukcje na górze kadłuba? Czy wiadomo, którego ma być replika - DWL czy PWS?

RE: Replika RWD-8
2013-07-13 19:58:33

Te dwie konstrukcje to nie są przypadkiem osłony załogi w przypadku kapotażu?

RE: Replika RWD-8
2013-07-13 20:22:34

Samoloty RWD-8 nie miały takich zabezpieczeń. Owszem była podobna konstrukcja na kadłubie,w jednym lub dwóch egzemplarzach. Służyła do holowania szybowców, ale była tylko z tyłu i, z tego co wiem, można ją było zdemontować.

RE: Replika RWD-8
2013-10-09 03:29:56

Skrzydełka

RE: Replika RWD-8
2013-10-09 03:33:00

A tak wygląda "uskrzydlenie" wg Opisu płatowca R.W.D. 8 , M.S.Wojsk. 1935

RE: Replika RWD-8
2013-12-08 15:47:09

Kokpit...

RE: Replika RWD-8
2013-12-10 02:00:48

Ster wysokości, 2 komplet

RE: Replika RWD-8
2013-12-10 09:46:37

Widać praca wre..aż miło popatrzeć. Woddy-czy można do Gliwic tak po prostu zajrzeć i osobiście wszystko zobaczyć? O,ile taka forma odwiedzin jest możliwa...Pzdr.Hornet

RE: Replika RWD-8
2013-12-10 17:09:55

Fotografia kokpitu ktora zamiescil Woodhaven powyzej nie pochodzi z budowanej repliki RWD-8, jest to kokpit RWD-13 ze zbiorow muzeum w Krakowie. Prosze nie wprowadzac czytelnikow w blad. Panowie z fundacji Fligry nie sa pewnie tak daleko z postepem prac ale trzymam kciuki za powodzenie projektu. W zalaczeniu foto kokpitu RWD-13 z innej perspektywy. Pozdrawiam

RE: Replika RWD-8
2013-12-20 02:22:00

W sprawie odwiedzin proszę kontaktować się bezpośrednio z Fundacją Fligry

Usterzenie poziome - pokrycie sklejką.

RE: Replika RWD-8
2013-12-28 02:55:00

Usterzenie poziome - po prawej do wersji RWD-8R (Muzeum Lotnictwa Polskiego).

RE: Replika RWD-8
2014-01-19 15:01:13

Kolejne detale

Od lewej dźwigar steru kierunku podczas robienia przyrządu do klejenia, w środku 2 dźwigary klapy, a na zdjęciu z prawej 2 dźwigary statecznika pionowego

RE: Replika RWD-8
2014-03-01 12:55:27

Dopasowanie okuć tylnych skrzydeł do baldachimu w egzemplarzu MLP.

RE: Replika RWD-8
2014-04-16 23:47:56

"JOTOSKLEJA"

RE: Replika RWD-8
2014-05-15 12:21:53

Montaż wzierników, keson skrzydła.

RE: Replika RWD-8
2014-05-27 00:58:21

Prawe skrzydło egzemplarza MLP "erwude" gotowe

RE: Replika RWD-8
2014-06-03 16:55:14

Kolego Woodhaven mógłbyś zerknąć na to
http://www.odkrywca.pl/aluminiowy-dekiel,732192.html#732192

RE: Replika RWD-8
2014-07-07 04:56:10

" Z pomocą wolontariuszy Fundacji udało się dostarczyć do MLP w Krakowie w ubiegły piątek (27.06), czyli na dzień przed pokazami lotniczymi, elementy repliki RWD-8. Jeszcze w czwartek wykonawca skrzydeł usiłował skończyć lewe skrzydło.
Elementy drewniane: skrzydła, lotki, klapa, baldachim i usterzenie poziome należą do MLP, nasza jest kratownica. Nie udało się niestety przymocować skrzydeł do baldachimu, zabrakło czasu.
Na razie brak jest usterzenia pionowego, ale niebawem zostanie dostarczone przez nas do MLP w Krakowie.
fot. wojwoz "

RE: Replika RWD-8
2015-09-04 10:12:38

Minąłjuż rok od ostatniego posta......czyżby nic się nie działo-na Fejsie też cisza....Aż trudno uwierzyć-prosimy o fotki.

RE: Replika RWD-8
2015-09-24 17:06:06

RWD 8 z "cyckami"

RE: Replika RWD-8
2016-02-21 00:56:56

`

RE: Replika RWD-8
2016-02-21 00:57:12

`

RE: Replika RWD-8
2016-02-21 00:57:26

`

RE: Replika RWD-8
2016-09-20 09:08:28

Cyt. "Minął już rok od ostatniego posta......czyżby nic się nie działo-na Fejsie też cisza..."

RE: Replika RWD-8
2017-04-05 08:17:43

Hmmm...

RE: Replika RWD-8
2017-04-05 09:27:30

Ach te dutki, dutki...

Źródło: Gapa nr 17 Luty 2016

RE: Replika RWD-8
2017-05-19 00:19:06

Wymiana kratownic w MLP

RE: Replika RWD-8
2017-05-19 21:15:59

A coś bliżej....czemu ma służyć ta wymiana??? ponoć te kratownice różnią się....ponoć jedna RWD-8 ma latać..a druga ma być w MLP w Krakowie...

RE: Replika RWD-8
2018-01-11 09:35:38

Ciekawostka:
„...Marcin Ziółek:
- Kolejnym ciekawym projektem ma być budowa „latającego kabrioletu” na bazie samolotu RWD-8, który ma stać się ofertą dla osób chcących latać sprawdzoną konstrukcją, z otwartą kabiną i współczesnym wyposażeniem…

Henryk Wicki:
- Przy okazji budowania tych Fokkerów naszła mnie ciekawa myśl. Otóż największym problemem w mojej działalności jest to, że prowadzę prace nietypowe i jednostkowe i dlatego ich opłacalność jest bardzo niska. Ciężko skalkulować roboczogodziny i ciągle napotyka się jakieś trudności. Już od dłuższego czasu myślałem, żeby stworzyć jakiś wyrób powtarzalny czyli budować swój samolot. Problem wszak polegał na tym że tworzenie kolejnego typu ultralajta czy innego klasycznego lekkiego samolotu nie ma sensu bo jest tego na rynku dziesiątki. Po długich rozważaniach wydaje mi się że odkryłem lukę na rynku, bowiem nie ma na nim bezpiecznego, niedrogiego, o ciekawych właściwościach lotnych, latającego kabrioletu. Taki był w Polsce przed wojną i mam tutaj na myśli RWD-8, którego właściwości lotne były wręcz legendarne. Świadczy o tym też wielkość jego produkcji, mała prędkość startu i lądowania, prostota konstrukcji. Wszystko to sprawia, że postanowiłem tego RWD przerobić na technologię współczesną z zachowaniem jego właściwości lotnych i geometrii.
Natomiast zrobimy go z wykorzystaniem nowych materiałów i możliwości technologicznych. Przykładowo, podwozie było skomplikowane bo podparte trzema zastrzałami, z amortyzatorami olejowo-powietrznymi, więc zastąpimy go podwoziem z RV 7, które jest po prostu prętem sprężystym sprawdzonym na wielu tysiącach egzemplarzy. Oczywiście utracimy trochę z oryginalnego wyglądu, ale naszym celem nie jest budowanie wiernej repliki, ale samolotu o właściwościach lotnych RWD-8.

Marcin Ziółek:
- Projekt będzie możliwy do zrealizowania dzięki pomocy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie...

Henryk Wicki:
- Tak, ponieważ wyremontowałem silnik do P-11 dla Muzeum Lotnictwa w Krakowie, w związku z czym Muzeum zrewanżowało mi się udostępnieniem dokumentacji historycznej (której jest niewiele), jak również dokumentacji repliki, którą oni budują. Krakowska replika ma zachować wszystkie szczegóły oryginału, do celów muzealnych, dla nas najważniejsze są dane geometryczne samolotu ponieważ, w związku z całkowitą rezygnacją z drewna w konstrukcji samolotu, całość konstrukcji i tak musi być obliczona pod względem wytrzymałościowym od nowa.

Marcin Ziółek:
- Taka budowa to wielka niewiadoma w kwestii postępu prac i potencjalnych trudności. Kiedy ma się pojawić pierwszy zarys prototypu?

Henryk Wicki:
- Odświeżyłem ostatnio trochę literaturę o RWD-8 i tam właśnie przeczytałem, że Doświadczalne Warsztaty Lotnicze wypuszczały średnio jeden prototyp rocznie. Stwierdziłem, że skoro oni byli w stanie zrobić prototyp w takim czasie to byłby to wstyd gdyby nam zajęło to więcej czasu, przy współczesnych możliwościach technologicznych. Mam nadzieję rozpocząć spawanie kratownicy jeszcze w zimę, a prototyp, przynajmniej w wersji do prób statycznych, powinien być gotowy do końca bieżącego roku.
Samolot będzie rejestrowany w kategorii specjalnej i będzie miał masę startową ok. 750 kg. Jeśli nam się uda zmniejszyć masę własną, w stosunku do oryginału, to dzięki temu zyskamy większy udźwig. Dosyć długo rozważałem jaki wstawić napęd, bo w oryginale ten samolot miał silnik PZInż. Junior na licencji czeskiego Waltera, czyli czterocylindrową jednostkę w układzie rzędowym i smukły nos. Silniki rzędowe w tym układzie obecnie są trudno dostępne i w związku z tym stwierdziłem że trzeba zrezygnować z zachowania oryginalnego wyglądu przodu samolotu na rzecz dobrego i dostępnego silnika w innym układzie. Ponieważ jeden egzemplarz RWD-8 zbudowano z silnikiem gwiazdowym, na ten wybór się zdecydowałem. Silniki takie produkuje się obecnie z myślą właśnie o replikach dawnych samolotów.

Marcin Ziółek:
- Czyli podsumowując będzie to dosyć nowatorski projekt masowej produkcji repliki zabytkowego samolotu, jakiej w Polsce jeszcze nie było…

Henryk Wicki:
- Jeżeli chodzi o przyciągnięcie do nas klienta historycznością tego samolotu to jestem tutaj lekko sceptyczny. U nas samoloty historyczne nie są jeszcze zbyt popularne bo lotnictwo sportowe dopiero się rozwija i największe zapotrzebowanie jest na samoloty kategorii użytkowej. Ludzie się jeszcze nie nalatali. Ten samolot ma mieć przede wszystkim walory użytkowe i to jest główny cel, ale jeżeli będzie miał historyczny wygląd to będzie to jego dodatkową zaletą. Najważniejsze, żeby miał dobre właściwości pilotażowe, był bezpieczny i względnie niedrogi. To ma być samolot do tzw. niedzielnego latania przy ładnej pogodzie. Z dotychczasowych rozmów ze znajomymi z branży (i nie tylko) wynika że odzew na ten mój pomysł jest bardzo pozytywny. Są nawet klienci, którzy deklarują, że jeśli konstrukcja pojawi się w sprzedaży to ją kupią. Z doświadczenia wiem, że jeśli chodzi o lotnictwo to nie ma w tym środowisku skuteczniejszej reklamy niż latający produkt.

Marcin Ziółek:
- W Pana przypadku może to być łatwiejsze zadanie bowiem od wielu lat zajmuje się Pan składaniem zestawów samolotów firmy VAN’s….

Henryk Wicki:
- Składanie różnych modeli kitów Vans Aircraft, i nie tylko, dało mi sporo doświadczenia, które mam nadzieję wykorzystać przy przerabianiu drewnianych elementów konstrukcji RWD-8 na duralowe. Richard VanGrunsven, konstruktor samolotów RV, stworzył genialne pod względem wytrzymałości, prostoty rozwiązań konstrukcyjnych i właściwości lotnych samoloty, ponieważ, tak naprawdę, niczego w nich nie wymyślił, tylko zebrał najlepsze rozwiązania, dotyczące konstrukcji półskorupowej, w jedną całość. Przerabiając RWD również, na ile to tylko będzie możliwe, chcę zastosować istniejące i sprawdzone rozwiązania w konstrukcji duralowych skrzydeł, elementów usterzenia itp...”

http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/tzl

RE: Replika RWD-8
2018-01-11 16:54:58

@ "stwierdziłem że trzeba zrezygnować z zachowania oryginalnego wyglądu przodu samolotu na rzecz dobrego i dostępnego silnika w innym układzie. Ponieważ jeden egzemplarz RWD-8 zbudowano z silnikiem gwiazdowym, na ten wybór się zdecydowałem".
___________________________________



RWD-8 z gwiazdowym silnikiem Nowkuńskiego G-594 „Czarny Piotruś” wyglądał czerstwo. Ten erwudziak to śliczny, delikatny, subtelny i smukły samolocik niczym stworzony do silnika rzędowego. No ale cóż, taki teraz rynek. Ciekawe, jak z napędem poradzą sobie budowniczowie repliki drugiego RWD-8?

Trochę niekonsekwencji jest w powyższym wywiadzie. Z jednej strony mówi się „to ma być samolot do tzw. niedzielnego latania przy ładnej pogodzie” - z drugiej strony mówi się „naszym celem nie jest budowanie wiernej repliki, ale samolotu o właściwościach lotnych RWD-8”.

Te dwa stwierdzenia nie przystają do siebie.

Przed wojną minimum 200 RWD-8 działało w wojskowym szkolnictwie lotniczym, a wojskowy samolot szkolny tamtych czasów (jak i obecnych) nie był samolotem do „niedzielnego latania”. Większość cywilizowanych (w sensie szkoleniowym) sił powietrznych świata (a polskie takie były) miało rygorystyczne przepisy co do tego, co musi zrobić szkolny samolot wojskowy. Miał to być pełny zakres sytuacji niebezpiecznych do przerobienia z uczniem-pilotem i akrobacja przynajmniej średnia. Już samoloty klasy RWD-8 musiały być zdolne do bezpiecznego wykonania tego, co uczniom-pilotom zawsze nastręcza największych problemów - odwróconego korkociągu. A to nie jest „niedzielne latanie” :-)

Jest też pytanie o sformułowanie „replika RWD-8”. Widać już, że nie do końca jest to prawdziwe. Będzie to coś a la RWD-8. Mowa jest już o odstępstwach w wyglądzie podwozia, a również płatowiec RWD-8 nie miał nic wspólnego z konstrukcją półskorupową, tymczasem budowniczowie tego samolotu wydają się być zafascynowani osiągnięciami Richarda VanGrunsvena przerabiającego dawne konstrukcje płatowcowe na współczesną wersję półskorupową.

A to się tak nie da, jeśli ten samolot miałby być rzeczywiście repliką RWD-8. Kadłub kratownicowy kryty płótnem ma swoją specyfikę i przyporządkowany do niej równie specyficzny wygląd i konstrukcja półskorupowa nie jest w stanie oddać tego wyglądu.

Niemniej oczywiście bardzo miło, że będzie latało coś zbliżonego wyglądem do RWD-8.

RE: Replika RWD-8
2018-01-11 18:34:37

100/100!

Aby odpowiedzieć musisz się zalogować.








0.011
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.