Skocz do zawartości

Pytanie o Garfordy


Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie o raczej mało znany pojazd w WP. Wiadomo że były 3 sztuki Garford - Putilov w latach 1919/20. Jeden to Dziadek" z Plutonu Pancernego Dziadek" i agłoba" z Plutonu Pancernego agłoba". Gdzie walczył agłoba"? W Żytomierzu? Według relacji były tam dwa Garfordy.

Czy ktos wie jak się nazywał trzeci i gdzie służył?
Mam zdjęcie Garforda z 1 Plutonu Samochodowo - Pancernego. Czy może to być ten trzeci???

Gdzie samochody służyły po wojnie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Najprawdopodobniej chodzi o GARFORDA zdobytego przez 56pp 14DP pod Bobrujskiem 4 czerwca 1920. Podczas wypadu naszej piechoty na Stołopiszcze na trasie Bobrujsk - Mohylew stwierdzono działanie kilku samochodów pancernych. W toku walki zniszczono dwa z nich (Fiat i Lanchester), trzeci wycofał się a czwarty Garford podczas zawracania wjechał do rowu i nie mógł się wydostac o własnych siłach i został zdobyty. Był to pojazd noszący nazwę URALEC. Samochód ściągnięto do Bobrujska i włączono w skład Wielkopolskiego plutonu samochodów pancernych, nosił tam nazwę GENERAŁ SZEPTYCKI.
Po zakończeniu wojny były na stanie trzy pojazdy tego typu, pod koniec lat dwudziestych spisano je ze stanu uzbrojenia WP.
źródło - J. Magnuski Samochody pancerne WP 1918-1939 str75-76.
Pozdrawiam!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziadka zdobyto podczas walk o Hołoby w rejonie Włodzimierza Wołyńskiego i Kowla prawdopodobnie przez jazdę rtm. Feliksa Jaworskiego w lutym 1919. Prawdopodobnie był to pierwszy samochód pancerny zdobyty na froncie wschodnim.
W 1921 jeden Garford służył w 3 dywizjonie samochodów pancernych w Warszawie, później w składzie kolumny szkolnej IIIDyonu samochodowego w Grodnie a w końcu w 2 szwadronie samochodów pancernych - był to prawdopodobnie Generał Szeptycki - jedyny w wersji morskiej (na podwoziu ciężarówki 5 t)
Pozostałe dwa służyły: Dziadek w plutonie samochodów pancernych Dziadek w Krakowie drugi w plutonie samochodów pancernych we Lwowie.
Po kolejnych zmianach reorganizacyjnych Dziadek trafił do kolumny szkolnej samochodów pancernych V Dyonu samochodowego w Krakowie.
W 1925 r wszystkie trzy Garfordy wykazane były na stanie DOK V Kraków - źródło op. cit.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego na forum nie widziałem i mam z nim największy problem. Podpisany jest 1 pluton samochodowo - pancerny w 1920 roku". Zdjęcie ciekawe. Prócz Garforda-Putilova, ckm Maxim i Chauchat. Na głowach hełmy rosyjsko-fińskie.
CO mi jednak nie daje spokoju - który to jest z tych trzech? Może był czwarty, który wojny nie przetrwał?

Źródło: Hełmy wojska polskiego 1917-2000" J.Kijak, Bellona 2004

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tezy że były 4 szt raczej nie spotkałem nigdzie z takim stwierdzeniem. Co do tego czy przedstawione pojazdy to wersja 4 czy 5 tonowa trudno powiedziec, różniły się przede wszystkim zwiększonym rozstawem osi, dłuższą rama, masą i zapasem amunicji.Napewno zdjęcie Gadforda II serii jest u Magnuskiego ale fotka bardzo słabej jakości. Dodatkowo podobno Gadfordy widac na zachowanej kronice uwidaczniającej wejście WP i defiladę w Katowicach w dniu 16 lipiec 1922, widać je obok Peugeotów, czołgów Renault z 1pcz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prócz rozstawu osi, większego pancerza i ilości amunicji, to jak zauważyłem różniły się też...reflektorami w przedniej, dolnej cześci :) Nasze ich nie mają, a na starszych wersjach się nie pojawiają (chyba, że obok wizjera kierowcy)...

To Garford-Putilov z II serii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Samochody pancerne Wojska Polskiego w okresie 1920-1937 posiadały numery rejestracyjne, malowane białą farbą na kadłubie. Numery malowano na przodzie i tyle pojazdu a takze na bokach kadłuba.Jest to widoczne na zdjeciu - Dziadek"
(Karta 2005).Prosiłbym o zblizenie tego numeru.
Proszę zauwazyć, że agłoba" posiada jako jedyny z polskich Garfordów nadbudówkę. Moze jedyny taki egzemplarz ?.
Prawdopodobnie agłoba " został zdobyty dopiero na poczatku wrzesnia 1920 roku. Stąd mało jest pewnych informacji.
Wozy przeciwnika posiadały takze numery ewidencyjne trzycyfrowe (Garford) ,malowane na przodzie i tyle pojazdu na czerwono.
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do nr rejestracyjnych, takie były przepisy jednakże na zdjęciach widac że nie zawsze stosowano się do tego przepisu widać wyraźnie że nie wszystkie pojazdy maja nr z boków kadłuba oraz z tyłu pojazdu, widnieją przeważnie nazwy własne. Wiadomo że jeden z Garford nosił w 1919 r nr rej10144 prawdopodobnie DZIADEK, wg wykazu sprzętu V DOK z 1925r jeden z GARFORDÓW nosił nr 3692.Jakie były nr pozostalych?
Zdjęcie Widdowmakera przedstawiające Garforda II serji morskiej z widoczną nazwą URALEC przedstawia wóż zdobyty przez 56pp i nazwany Generał Szeptycki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istniała podczas wojny cenzura wojskowa.Duża część zdjęć była objęta cenzurą wojskową.Pewne istotne detale były zamazywane przez cenzora - tajemnica wojskowa. Stąd nepełna informacja.
Dziadek" nosił nummer rej 10144. Jest to pewna informacja, poparta materiałem ikonograficznym.
Niestety nie mamy nr rej Gen.Szeptycki" . A jaki miał numer jako Uralec" ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak powiesz jak się pisze to po rusku, to może znajdę gdzieś tu. Poza tym to znalazłem taki spis znanych numerów Garfordów w Rosji oraz ich nazw.

5 ... “Бессмертный”
6 ... “Сибиряк”
12 ... “Святогор”
14 ... “Добрыня”
15 ... “Грозный”
16 ... “Забайкалец”
17 ... “Колыванец”
18 ... “Рокот”
19 ... “Пушкарь”
20 ... “Громобой”
24 ... “Граф Румянцев”
26 ... “Чудовище”
28 ... “Решительный”
32 ... “Забавный”
34 ... “Дракон”
36 ... “Баян”
? ... “Михайловец”
? ... “Лев”

Ktoś czyta po rusku???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To żeby podsumować historię dla nieznających tematu, to zamieszczam fragment artykułu z mojej strony. Zebrałem to co o nim znalazłem:

Samochód pancerny Garford-Putilov był jednym z najciężej uzbrojonych samochodów pancernych I wojny światowej. Rosjanie byli zresztą pionierami jeśli chodzi o samochody pancerne I wojny światowej. Już od 1914 roku prowadzono równolegle prace nad kilkoma różnymi konstrukcjami.
Został zaprojektowany na jesieni 1914 roku przez zespół z Zakładów Putilov'a w Petrogradzie. Projekt wykonał gen.maj.N.M.Filatov, a pierwszy pojazd oddano do użytku 03.05.1915 roku.
Podwozie, wraz z układem napędowym i silnikiem (35 KM) oparto na amerykańskiej ciężarówce czterotonowej z zakładów Garford Motor Truck Company w Ohio. Na podwozie nałożono pancerz. Pojazd posiadał wieżę obrotową z tyłu pojazdu z 1 karabinem maszynowych Maxim oraz krótkolufowym działem 75 mm. Po każdej ze stron dodatkowe stanowiska karabinów maszynowych.
Ze względu na masę pojazdu można było używać jedynie na drogach. Nie nadawał się do walk w terenie. Patrząc na ilość i stan dróg w owym czasie na froncie wschodnim była to jego podstawowa wada. Zarzucano mu także małą zwrotność (ale to nie było domeną ówczesnych pojazdów), złe rozmieszczenie uzbrojenia oraz ciężkie prowadzenie. Jednak jako całość oceniano go jako udaną konstrukcję, uzbrojoną tak, że dodatkowo wywierała na nieprzyjacielu psychiczną presję.
Początkowo zamówiono 30 pojazdów, ale zwiększono zamówienie do 78. Ostatecznie w latach 1915 - 16 zbudowano 48 sztuk. Produkowano je w dwóch wersjach. Wersja późniejsza miała grubszy pancerz oraz zabierała więcej amunicji, przez co była cięższa. Podobno różniły się też nieco konstrukcją pancerza, ale nie udało się tego ustalić. Prawdopodobnie seria II miała dolne reflektory przednie, czego nie miała seria I. Pierwsze użycie bojowe to zajęcie Teheranu w połowie 1915 roku.
Był to prawdopodobnie jedyny samochód pancerny I wojny, który był zdolny walczyć z czołgami. Objawiła się ta umiejętność podczas Rewolucji, gdy Garford-Putilov ścierał się z czołgami dostarczonymi Białym" przez Wlk. Brytanię. Używany był zarówno przez Czerwonych", jak i Białych". Kilka sztuk znalazło się też w armii Litwy, która wywalczyła sobie niepodległość. Kilka sztuk trafić miało do Niemiec, gdzie co najmniej jeden użyto bojowo w ramach tzw. wojny domowej w 1918 roku.
W ZSRR samochody Garford - Putilov przerobiono na drezyny kolejowe poprzez dostosowanie podwozia do trakcji kolejowej. Ostatni samochód zniszczyli Niemcy w 1941 roku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie