zbyszek_33 Napisano 30 Grudzień 2010 Autor Share Napisano 30 Grudzień 2010 Prototyp TKS-D z działkiem ppanc 37 mm Bofors na wyposażeniu 10 Brygady Kawalerii plk Maczka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 30 Grudzień 2010 Share Napisano 30 Grudzień 2010 A co w tym sensacyjnego? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacek1962 Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 Nadwojciech ja o tym nie wiedziałem,więc jeśli Ty wiesz więcej to pisz a nie dziw się.Myślę że takich jak ja jest więcej.Pozdrawiam i dzięki za zdjęcie widzę go pierwszy raz,do tej pory widziałem tylko rysunek i zdjęcia z prób. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 Skoro tak to dodam że w tle masz króla Rumunii :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
acer Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 Szkoda, że nic nie wiadomo co się z nimi stało we wrześniu.zniszczone, ukryte, trafiło na Węgry ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 Ja do tej pory spotykałem się tylko z wersją że oba prototypy w składzie 10 BK zostały utracone we wrześniu.Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 2? Nie 4?Sam sobie odpowiem- 2...Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Czlowieksniegu 18:34 01-01-2011 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 O ile dobrze pamiętam TKS-D były wybudowane 2 sztuki.Może chodzi Ci o TK-D ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacek1962 Napisano 1 Styczeń 2011 Share Napisano 1 Styczeń 2011 Widzisz nadwojciech miało nie być sensacji a tu już zaraz ,na początku problem.Ja będę czekał na ciąg dalszy,bo ja nic w tym temacie nie wiem ale jeśli napiszecie to będę wiedział Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nirven Napisano 2 Styczeń 2011 Share Napisano 2 Styczeń 2011 tego co wiem, to TKD 4 a TKS-D 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
akagi_FWP Napisano 3 Styczeń 2011 Share Napisano 3 Styczeń 2011 Byście się koledzy nauczyli przez szacunek dla rodzimego sprzętu pisowni:TK-3TK-DTK-STK-SDTK-D został wyprodukowany w 4 egzemplarzach, a w 1939 roku prawdopodobnie były rozbrojone i użyte jako ciągniki w WBP-M płk. Roweckiego. Przynajmniej na to wskazuje dokumentacja fotograficzna , a mamy z Trufelhunterem kilkanaście zdjęć tych pojazdów z Września. TK-SD - zbudowano dwa pojazdy - jeden to przebudowany prototypowy czołg TK-SB (tankietka TK-S wyposażona w sprzęgła boczne), drugi to przebudowany seryjny ciągnik C2P.Jeden pojazd na pewno został zniszczony w czasie walk, ale z drugim są duże wątpliwości - najprawdopodobniej został ewakuowany na Węgry. Tyle, że nie wiadomo co się z nim dalej stało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
colias1 Napisano 3 Styczeń 2011 Share Napisano 3 Styczeń 2011 Akagi z tą pisownią TK-S, to się nie wygłupiaj. Widziałem dobrze ponad setkę dokumetów o TKS-ach i pisano to na wszelkie możliwe sposoby. Nie bądźmy bardziej papiescy od papieża. Skoro wtedy nikt sobie głowy tym nie zaprzątał, to dziś chyba też nie ma to sensu.Oba TKS-D alias TK-SD (obie pisonie stosowano) przebudowano z prototypów C2P. TKS-B miał tylko wypożyczone" sprzęgła boczne, które czasowo zdemontowano z jednego z tych prototypów. Zresztą początkowo sprzęgła boczne miał tylko jeden prototyp C2P, drugi męczył się z TKS-owym układem przeniesienia napędu. Wszystko to miało jednak miejsce przed ich przebudową na TKS-D. Z tego co pamiętam, z relacji wynikało, że obie sztuki stracono w Polsce, ale tu się nie upieram. Źródło powyższych informacji to Rembertów, ale sygnatur nie podam, bo nie pamiętam a szukać mi się nie chce. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
colias1 Napisano 3 Styczeń 2011 Share Napisano 3 Styczeń 2011 Komplet sprzęgieł dla drugiego prototypu C2P, został oczywiście po jakimś czasie dorobiony i jeśli mnie pamięć nie myli oba TK-SD były tak skonfigurowane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Martian Napisano 4 Styczeń 2011 Share Napisano 4 Styczeń 2011 W latach 1937-1938 dwa zbudowane prototypy TKS-D (różniące się konstrukcją; jeden zbudowany na podwoziu TKS nr 8897, drugi na TKS nr 1510) poddano licznym, próbom trakcyjnym i ogniowym w Centrum Wyszkolenia Broni Pancernych w Modlinie. W 1938 r. jako sprzęt modelowo-doświadczalny przestano je do 10. Brygady Kawalerii Zmotoryzowanej (razem z wcześniejszymi TKD), gdzie utworzono samodzielny pluton. Pojazdy te użyte zostały podczas ćwiczeń brygady jesienią tegoż roku, a potem w akcji zajmowania Zaolzia. Oba wozy wzięły udział w walkach w 1939r. w składzie plutonu ppanc. Dywizjonu rozpoznawczego 10 BKPanc.-Mot. Jeden z nich został uszkodzony 5.09 i dostał się w ręce Niemców, a drugi zniszczono pod Albigową 10.09. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
colias1 Napisano 4 Styczeń 2011 Share Napisano 4 Styczeń 2011 Oba wozy TK-SD zbudowano na podwoziach dwóch prototypów ciągników TKS (później znanych jako C2P) o numerach 8897 i 8898. TKS-B nie miał z tym nic wspólnego (niestety to nieprawdziwe stwierdzenie od lat pokutuje w literaturze i nie ma ona żadnego potwierdzenia w dokumentach - mogę jedynie przypuszczać, że pana Janusza Magnuskiego, który chyba jako pierwszy przytoczył tę informację zmylił numer silnika). Tu muszę przyznać się do błędu (pamięć już nie ta - musiałem zerknąć do notatek). Do TKS-B z wozu numer 8897 (tego bez sprzęgieł) przełożono tylko silnik, a sprzęgła były najprawdopodobnie nowe. Nie można jednak wykluczyć, że po przywróceniu wozu 1510 spowrotem do standardu zwykłego TKS-a to właśnie jego sprzęgła boczne trafiły do wozu 8897. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.