Skocz do zawartości

Silnik FSC STAR V4 Diesel


Mirass

Rekomendowane odpowiedzi

To,że ma napisane FSC wcale nie znaczy,że silnik pochodzi ze Stara.pierwszy Star 28 diesel popularnie zwany Rechem" miał rzędową szóstkę o ile dobrze pamiętam.San H 100,Star 660 i 244,266 również.Widlasty silnik po prostu by mu się nie zmieścił pod maską.Wydaje mi się,że raczej jest to silnik do jakiegoś agregatu na przyczepie.Podobne silniki produkowała Wola,ale tam oznaczenia były inne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze to byc prototyp v8 do napedu Stara 300, ktore miano produkowac we wspolpracy Magirus/Saviem lub Volvo-ktoras z tych kabin ma prezentowany prototyp.Naped mial byc od rodziny silnikow benzynowych i diesla w ukladzie V8 .Jesli to ten silnik to znalazles skarb .Ciekawe co sie stalo z prototypem Stara 300-moze gdzies stoi w krzakach lub stodole?Krazy tez plotka ,ze prototypy silnikow V8 zostaly zabrane przez Sowietow i posluzyly za podstawe do opracowania silnika do Kamaza.Wszystko to dzialo sie w latach siedziemdziesiatych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku lat 70-tych powstało zlecenie na opracowanie polskiego wysokoprężnego silnika V8 o mocy 300-350 KM. Przedstawione zostały dwa projekty: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu, zaproponował silnik SWM 156 V8 oparty o rozwiązania konstrukcyjne produkowanego w kraju 6-cylindrowego silnika SW 680. Instytut Lotnictwa w Warszawie opracował własną konstrukcję oznaczoną S-V8-00.IL. W czerwcu 1972 zaakceptowano dalszą pracę nad oboma projektami. Dla każdego projektu zalecono zbudować 1-cylindrowy silnik badawczy i po trzy 8-cylindrowe silniki prototypowe.

Niewiele wiem na temat silnika z Mielca, poza tym że miał on problemy z uzyskaniem wymaganej mocy.

Silnik Instytutu Lotnictwa okazał się konstrukcją udaną i rokującą duże nadzieje. Przewidywano osiągnięcie 300 KM w wersji bez doładowania, 360 KM w wersji z doładowaniem oraz 450 KM w wersji z chłodzeniem doładowującego powietrza. Pierwszy prototyp silnika dostarczony został z Zakładów Mechanicznych im. Nowotki we wrześniu 1975 r., a nieco później dwa następne. Jak w każdej prototypowej konstrukcji ujawniły się pewne wady, nad których usunięciem podjęto prace.

Niestety, pod koniec roku 1976 odgórne zarządzenie nakazało przerwanie prac nad silnikiem V8 zarówno w Warszawie jak i w Mielcu.


Oznaczenie FSC niekoniecznie musi oznaczać Starachowice – może to być również FSC w Lublinie, który poza Żuczkami produkował wiele komponentów (odlewów, odkuwek itp.) dla innych wytwórców.


Zaryzykuję twierdzenie (niczym nie poparte poza intuicją), że może to być jeden z mieleckich SWM 156 V8.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w kwestii samochodowego silnika V8 rzecz jest dość prosta: z wyjątkiem prototypowych SWM 156 V8 i S-V8-00.IL nic innego nie wyszło z polskich fabryk.

W pierwszej połowie lat 70-tych były co prawda prowadzone negocjacje w sprawie uruchomienia licencyjnej produkcji w ZM im. Nowotki silnika V8 firmy Steyr, ale do realizacji nie doszło.

Jak pisałem wcześniej prototypy S-V8-00.IL zbudował ZM im. Nowotki. Kto zbudował prototypy SWM 156 V8 nie wiem... Nie można wykluczyć, że uczestniczyła w tym FSC Starachowice.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie silnika skonstruowanego w Instytucie Lotnictwa, z książki Aleksandra Rummla Wśród zmian i przemian". Jak widać nie jest to ten znaleziony. Jeśli chodzi o silnik SWM 156 V8 to o ile był oparty na SW 680, mógł powstać od początku do końca w Mielcu, bo tam te silniki produkowano. Mirass, podeślij mi większe zdjęcia (jeśli takie masz) na maila mieczyslaw.plocica@mikrus.net.pl , w ciągu miesiąca postaram się spotkać z inż. Ryszardem Grzebykiem - byłym głównym inżynierem WSK Mielec (później był dyrektorem Zakładu Silników, produkcję zna na wylot), pokażę mu fotografie do identyfikacji.
Do produkcji mieleckiej nie pasuje mi to FSC".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze to byc silnik oparty na bloku i glowicach np. Volvo albo Magirus a tylko pokrywy zaworow i osprzet sa polskie?
Project Star 300 i miejcse znalezienia silnika moga na to wskazywac.Wydaje mi sie tez ,ze Star nie potrzebowal silnikow w zakresie mocy 300-450 KM , ten znaleziony wyglada na troche mniejszy niz ten na zdjeciu na hamowni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej jest to konstrukcja ze Starachowic, wiele elementów jest wprost od silnika 359, podobno była nawet wersja benzynowa.

W poniedziałek sprawdzę czy jest jakaś tabliczka znamionowa, jak ktoś jest zainteresowany mogę zrobić inne zdjęcia,

Mirass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może jakieś numery ma? Jakby chłopaki chcieli sprzedać a nie było zainteresowanych to jestem chętny, ze względów poznawczych jest to na pewno jakaś ciekawostka. Czy to prototyp czy nie, to myślę, że wyjaśnimy, może po prostu w FSC zapytać zamiast się zastanawiać?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podesłałem linka koledze, który dość dobrze siedzi w silnikach od ciężarówek, może zidentyfikuje. Przez telefon i nie widząc jeszcze zdjęć zastanawiał się czy np. nie zamontowano elementów od silnika 359 do bloku obcego pochodzenia (tak było np. z dieslem DX do Poloneza, nasi dorobili głowicę do silnika Fiata 132 i badali na hamowni). Jeśli sprawa nie miała dalszego ciągu, tzn. nie wdrożono silnika do produkcji, to trudno będzie znaleźć jakąś dokumentację.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Prawdopodobnie natrafiłeś na prototyp silnika S 538. Wykorzystany w prototypowych autobusach SFA 3 i ODRA 042. V8, moc 170 KM/2700 obr/min, moment obrotowy 490 Nm/1300 obr/min. Blok odlewany ze stopów lekkich, żeliwne głowice, wał korbowy podparty na siedmiu łozyskach. Konstrukcja BKPMot z Warszawy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety mojemu koledze nie udało się zidentyfikować tego silnika. Wychodzi na to, że dopóki ktoś nie odgrzebie archiwalnych zdjęć silników V8 wymienionych w wątku (tj. SWM 156 V8 i S 538) to dalej nie pójdziemy. Na razie można tylko wykluczyć silnik S-V8-00.IL.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Silnik został jednoznacznie zidentyfikowany jako egzemplarz z prototypowej serii do Stara 300, wykonano zarówno wersję benzynową jak i diesla. Dwie sztuki tych prototypów (tj. diesla i benzynową) posiada Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach, są na wystawie. Rozmawiałem z dobrze zorientowaną osobą z muzeum, nie ma bliższych danych o parametrach silnika ani o liczbie wyprodukowanych sztuk. Załączam zdjęcie z sieci, niestety bardzo słabe. W każdym razie jest to artefakt który z historycznego punktu widzenia warto uratować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie