Tropem lotniskowca

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

W sierpniu 1947 roku dowódca radzieckiego niszczyciela “Sawnyj” otrzyma rozkaz storpedowania unoszącego się na falach, mocno uszkodzonego okrętu. Z niewiadomych przyczyn pozycja zatopionej jednostki nie została dokładnie zanotowana. Bałtyk do dzisiaj skrywa tajemnice wraku.

28 grudnia 1936 r. w kilońskiej stoczni rozpoczęto budowę pierwszego niemieckiego lotniskowca. Szeroko zakrojone plany Kriegsmarine przewidywały powstanie do 1948 roku czterech okrętów tego typu. Do wybuchu wojny zdołano zwodować tylko jeden. Nazwano go “Graf Zeppelin”, na cześć twórcy monstrualnych sterowców. W chwili wybuchu wojny prace wykończeniowe zostały przerwane. W 1942 roku próbowano je kontynuować, ale brak środków i nacisk na rozbudowę innych klas okrętów, przede wszystkim U-bottów, spowodowały, że zrezygnowano z koncepcji wielkich jednostek. Część wyposażenia, w tym dwie katapulty służące do szybkiego startu samolotów zdemontowano i przesłano włoskiej marynarce. Sam okręt z obawy przed bombardowaniami kilkakrotnie przenoszono pomiędzy portami na Bałtyku, Kilonią, Gdynią i Szczecinem, gdzie pozostał do zajęcia miasta przez Rosjan. W ostatniej chwili Niemcy zniszczyli maszynownię i 24 kwietnia 1945 roku zatopili okręt, używając zaworów dennych.

Marynarka radziecka była bardzo zainteresowana zaadoptowaniem lotniskowca do własnych potrzeb. Kilka miesięcy później podniesiono kadłub i przeholowano do Leningradu. Wcielono go do Floty Bałtyckiej jako pływającą bazę pod nową nazwą PB-10. Nie na długo jednak, bowiem pod naciskiem przedstawicieli Stanów Zjednoczonych i Anglii w Komisji Trójstronnej, dzielącej pozostałości niemieckich sił zbrojnych, zdecydowano się zatopić okręt.

16 sierpnia 1947 roku po otrzymaniu 24 trafień bombami i pociskami oraz uderzeniu kilku torped “Graf Zeppelin” zatonął. Jednak z nieznanych przyczyn miejsce spoczynku lotniskowca okryte jest tajemnicą. W dodatku badacze historii morskiej podają zupełnie różne teorie dotyczące ostatniego rejsu. W wątpliwość jest poddawana data 16 sierpnia i to, że “Graf Zeppelin” przed zatopieniem został kompletnie rozładowany.

Międzynarodowa grupa badaczy, pod egidą Jerzego Janczukowicza, postanowiła przerwać te spekulacje. Być może w czerwcu 2004 roku lokalizacja wraku zostanie poznana. “Odkrywca” będzie uczestniczył w rozwikłaniu kolejnej zagadki, którą kryje morze.


Szef „GEMO”
Public Email  Facebook 

Historyk, szef działu badań terenowych i archiwalnych IBHiK, Założyciel i kierownik Grupy Eksploracyjnej Miesięcznika Odkrywca „GEMO". ...więcej →

A może jeszcze...

  • Nieznany lot – Śladem katastrofy sprzed 60 latNieznany lot – Śladem katastrofy sprzed 60 lat Dwie faliste, nitowane aluminiowe blachy. Jedna ze śladem szarego kamuflażu. Oprócz tego, mnóstwo skorodowanych łusek od pocisków o kalibrze 13,1 mm oraz 20 mm. To obecnie największe […]
  • Badania klasztornej studni na Jasnej GórzeBadania klasztornej studni na Jasnej Górze To była jedna z najbardziej niezwykłych akcji eksploracyjnych w 2000 roku. Poszukiwacze uzyskali zgodę na penetrację studni znajdującej się przed kaplicą Cudownego Obrazu na Jasnej […]
  • Skarb SS? Poszukujemy świadków!Skarb SS? Poszukujemy świadków! Zmyślona historia o niemieckim napadzie na konwój SS koło Jarocina prowadzi do pazernego esesmana, który w tym rejonie Kraju Warty łupił i Polaków, i Niemców. Duży tytuł, kilka zdań […]
  • Nazistowskie archiwum XNazistowskie archiwum X Himmler, jeden z największych zbrodniarzy III Rzeszy i w historii ludzkości. Ulegał wpływowi różnym, często zaskakującym pseudonaukowym trendom i mitom, takim jak: astrologia czy […]
  • Poszukiwacz to nie przestępca -projekt zmiany prawaPoszukiwacz to nie przestępca -projekt zmiany prawa Drogie Koleżanki i Koledzy poszukiwacze! Minęły kolejne wakacje podczas, których wielu z was przemierzało szlaki bitew, umocnień, bunkrów, podziemnych fabryk czy zapomnianych pałaców i […]
  • Desant na panienki – tajnie na drugą stronę kanału La MancheDesant na panienki – tajnie na drugą stronę kanału La Manche Projekt najbardziej zdumiewającego tajnego desantu na drugą stronę kanału La Manche, w czasie II wojny światowej, zrodził się w czasie biesiadnej rozmowy w kwaterze dowódczej Winstona […]
  • Depozyty z zamku Książ. Cz.1 – raporty do ministerstwaDepozyty z zamku Książ. Cz.1 – raporty do ministerstwa Tajemniczy depozyt potomka Napoleona I, cenny księgozbiór, nieznane średniowieczne rękopisy i archiwum z klasztoru Monte Cassino. Te skarby, jak wynika z raportów kierowanych do polskiego […]

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

css.php