Skocz do zawartości

Aircobra z uczelni warszawskiej


Landszaft

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w swoich zbiorach starego" Młodego technika w którym są zdjęcia pewnego fligra który był pomocą naukową , jak widzimy na zdjęciu jest to kadłub myśliwskiej aircobry . Pytanie czy ktoś wie od kiedy do kiedy była pomocą naukową, czy to była jedna z naszych używanych przez WP aircobr czy padarok od sojuznika. Czy wiadomo kiedy ją skasowano bo że jej nie ma to wiadomo" . Z tego co kiedyś mni przekazał znajomy na WAT-cie w podziemiach był kiedyś mogilnik zegarowy" czyli stare różne zeagry lotnicze z uwagi że były pokrywane farbami fosforyzującymi z jakimiś radioaktywnymi pierwiastkami które wzbudzały fosfor do dłuższego świecenia ale efektem ubocznym było to że wydzielały promieniowanie nie wiem czy to prawda ??" zostały zdjęte jako pomoce naukowe i wrzucone do piwnic z uwagi że szkoda było wyrzucić a nie wiedziano co z nimi zrobić. czy wie ktoś czy jeszcze na uczelniach WAT-u i innych o podobnej orientacji czy coś takiego jeszcze nie istnieje ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, to była Politechnika Warszawska.
Dokładnie budynek dawnej Wyższej Szkoły Inżynierskiej im. H. Wawelberga i S. Rotwanda przy ul. Narbutta 86 (Stara Technologia)Dawniej mieścił się tam wydział lotniczy PW.
W latach 90 gdy wydawany był miesięcznik Lotnictwo - Aviation International" w jednym z numerów był artykuł na temat tej kobry ze znacznie lepszymi zdjęciami niż te z MT.
Mało tego - w latach 90 można było dokładnie określić w którym miejscu te zdjęcia były robione.
Dziś nowe lamperie i i wystrój wnętrza mógłby to znacznie utrudnić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz po wojnie na lotnisku w Krakowie-Rakowicach były wraki dwóch amerykańskich samolotów: B-17 i właśnie P-39.

Fortecę przywieźli Niemcy [prawdopodobnie była to ta z Borku Fałęckiego?]. P-39 prawdopodobnie pozostawili sowieci, jak i kilkadziesiąt samolotów IŁ-2, z których wymontowali wcześniej silniki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lotnictwo Aviation International

Bell P-39Q-20 nr 01 wyprodukowany w 1944 r. Przydzielony do 2 Samodzielnej Eskadry Sztabowej obsługującej Sztab Dowództwa Lotnictwa WP, stacjonował kolejno Giza, Mokre, Parzniew k. Pruszkowa. Po wojnie Mokotow – Forty i na Okęciu. Od lipca 45 przydzielony do II eskadry 17 Samodzielnego Pułku Lotnictwa Łącznikowego ( Przemianowanego w wrześniu 45 na 2 Mieszany Specjalny Pułk Lotniczy ). W 1948 spisany ze stanu latającego ( uzasadniając decyzje ..... brakiem silników ) ..... w sprawozdaniu z września 1949 r wykazano trzy silniki Allison V-1710-85 .!!!! .....

Następnie Airacobre przetransportowano do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w Boernerowie gdzie ulęgała stopniowej dewastacji. W szkole pozostawała do chwili przeniesienia szkoły do Zamościa gdzie została przekazana na złom.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jesienią 1945 nie opodal Radomia znaleziono bezpański wagon z kompletnym P-39. ( Na kadłubie namalowane były czerwone gwiazdy z białymi obwódkami a na skrzydłach były namalowane znaki USAAF co sugerowało iż samolot nie był używany ) Airacobra został zakupiona przez Wyższą Szkolę Inżynierską im. H. Wawelberga i S. Rotwanda. Kadłub został umieszczony w hali warsztatów mechanicznych i eksponatów a po połączeniu z Politechniką Warszawską Airacobre przeniesiono do zabudowań politechniki ......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie