Skocz do zawartości

Część od pojazdu z radzieckiej ziemianki.


danieloff

Rekomendowane odpowiedzi

Do kolegi ,,danieloff,,
Na zdjęciach widoczny jest docisk sprzęgła z samochodu /rodziny Gaz / Gaz 51 /Gaz 63/. Pojazdy te zaczęto produkować seryjnie od 1946r. w mieście Gorki i później w Irkucku. Pojazd miał silnik Gaz 51 o pojemności 3480 cm i mocy 70 KM i sprzęgło / nasz dzisiejszy bohater /,modernizacja pojazdu w 1955r. o oznaczeniu Gaz51A.,koniec produkcji w 1975r. -wykonano ok. 3,5 mln sztuk. Przypomnę że na licencji w Polsce w Lublinie był produkowany - Lublin Gaz51.
Jak pisze kolega, docisk został znaleziony / odkopany / z ziemiance z 1944r., ja uważam, że w jakimś rowie, gdyż stan zewnętrzny jest dość dobry, po regeneracji może służyć jeszcze przez wiele lat, być może posiadacz Gaza 51 lub Gaza 63 miałby z niego użytek.
Jestem w posiadaniu takiego samego docisku jak na zdjęciu, rozpoznaję je po budowie i szerokości pierścienia dociskowego. Docisk ten posiada 9 sprężyn dociskowych /były 2 grupy selekcyjne sprężyn - koloru czerwonego i białego - rosjanie, natomiast nasi /Lublin/ koloru szarego i niebieskiego. Docisk mocowany był z tarczą sprzęgła do koła zamachowego za pomocą 6 śrub M8x45. Średnica pierścienia dociskowego to 255mm, natomiast jest podobne sprzęgło / taki sam wygląd i 6 lub 9 sprężyn dociskowych/ w samochodzie Gaz69 i naszych - Warszawa, Żuk ,Nysa - starsze modele, bo od roku 1994 było sprzęgło ze sprężyną centralną /słoneczko/, ale tarcza sprzęgła ta sama. Docisk sprzęgła samochodu Gaz69 miał średnicę 225mm, a więc jest mniejsze. Dodam tylko, że w swojej amfibii Maw Gaz46 przez krótki okres czasu stosowałem docisk sprzęgła ze sprężyną centralną, ale po kilku rajdach samochodów terenowych wymieniłem docisk sprzęgła na starszy o 9 sprężynach.
Przedstawiony przez kolegę docisk sprzęgła jest bardzo łatwy do zdemontowania, oprawa docisku jest wykonana z blachy tłoczonej, przymocowana do dźwigienek wyłączających 3 śrubami M8x1 z podkładką specjalną ząbkowaną, w dźwigienkach są wkręcone śruby regulacyjne odpowiednio zabezpieczone lub nieraz po prosu zaspawane, co wiązało się z ich wymianą przy naprawie głównej.
Jestem posiadaczem 2 silników od Gaza51 /pamiątka od kolegów oficerów z PGWAR z Legnicy, są kompletne ze sprzęgłami - miały być zamontowane do BRT 40, który z Muzeum w Szkole w Lubinie, miał być przekazany do Technikum Samochodowego, ale niestety uprzedzili mnie inni, ale o tym przy okazji.
Dociski sprzęgła przez lata nie ulegały zmianom, natomiast tarcze sprzęgła w pierwszych modelach Gaza były pełne tzn.była tarcza nośna do której za pomocą nitów ,,Fi-4 - rurkowe i pełne, aluminiowe i mosiężne, była mocowana okładzina, ale nie miała tłumików drgań skrętnych /sprężyn/, dopiero po modernizacji, po 1955r. dodano je, i już każdy pojazd miał tarczę z tłumikami drgań. Posiadam tarcze starego typu jak i nowego.
15.09.2012 - jako emerytowany nauczyciel, z okazji 60-lecia Technikum Samochdowego w Legnicy byłem zaproszony do Szkoły, zwiedzaliśmy pracownie i na półkach obok nowych pomocy naukowych / mam na myśli sprzęgła/, są jeszcze przekroje i modele z pojazdów starszych, aby młodzież mogła zobaczyć jak konstrukcja tych ważnych w samochodzie podzespołów zmieniła się w ciągu ostatnich lat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oryginalna tarcza sprzęgła produkcji do 1955r. bez tłumików drgań skrętnych.
Będąc w 1992r. w Niemczech w Jednostce ,,Legnickiej,, PGWAR zaprowadzono mnie do starych magazynów, a w niej - co tam było sprzętu, silniki, podzespoły, wybrałem sobie kilkanaście tych tarcz, nowe opony do mojego ,,DODGE,, /900-16/, któr do dziś mi służą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I na koniec zdjęcie z roku 1965 - widoczne pojazdy, które były naprawiane prze uczniów i nauczycieli w ramach praktyki:
widoczny samochód ciężarowy Studebaker z Rejonu Dróg w Jaworze, 2 Stary, Samochód Gaz51 / bohater dzisiejszego wątku/, dodge sanitarka i Żuk z pierwszych modeli
Pozdrawiam
Dodge52

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zainteresowaniem przeczytałem wpisy kolegi Dodge52, ale nie jestem przekonany, że to jest docisk sprzęgła GAZ.
Wydaje mi się że to element sprzęgła półodśrodkowego - bo na zewnętrznych końcach dżwigienek wyłączających dostrzegam ciężarki. Jeśli nie są to bryły błota, a rzeczywiście ciężarki, to nie może być sprzęgło z sam. GAZ.
Podobne jest moim zdaniem do sprzęgła silnika Star S-47 i pochodnych. Szkoda że autor tematu nie podał wymiarów.
Sprzęgło Stara miało średnicę zewn. tarczy dociskowej 303 mm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowny Kolego Lupo55
Jeśli odpisze nam kolega ,,danieloff,, podając średnicę zewnętrzną pierścienia dociskowego, wszystko będzie jasne.
Przypomnę średnicę pierścienia docisku Gaz51 - 255mm.
Silniki S-47 znam, były naprawiane u nas w szkole i Zakładzie Mechanizacji Rolnictwa /tak to nazywało się w latach 50 i 60/
w Legnicy.
Dziękuję Koledze Lupo55 za wpis.
Czekamy na odpowiedź autora wpisu
DODGE52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam i dziękuję za zainteresowanie pokazanym przeze mnie znaleziskiem".
Owa część nie była znaleziona w rowie, tylko w ziemiance w lesie. W tej samej ziemiance i okolicach znajdowały się radzieckie guziki mundurowe, radzieckie monety i amunicja kal. 7,62mm z czasu II wojny św. Oczywiście nie można wykluczyć, że ktoś udał się z tym dociskiem w latach powojennych do lasu i zakopał go na ok. 1 m głębokości w ziemiance, ludzie mają różne pomysły.
Co do wymiarów - bardzo chętnie je podam, ale rzeczony docisk" pozostał w miejscu znalezienia i trudno powiedzieć, kiedy tam znów powrócę. Jeżeli w międzyczasie nie zainteresuje się nim jakiś grzybiarz-złomiarz, na pewno zmierzę przedmiot i dam znać w tym temacie. Na razie mogę tylko wstawić większe zdjęcia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie