Logo
   ODKRYWCA - Strona główna
Login: Hasło:
Jeżeli zapomniałeś hasła kliknij tutaj  
Forum: IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939
 
[*] Powrót do głównej strony tego forum

- ikonki przy nicku oznaczają ilość ostrzeżeń które otrzymał użytkownik (czerwona oznacza blokadę logowania w serwisie)
Temat: Kto napisał: Dodano: 
Lance w WP do 1939 r.
2006-10-30 18:27:00

Witam!

Mam pytania dotyczące lanc uzywanych w WP do 1939 r. Ostatnio zdobyłem coś ,co przyniesiono z lasu "po naszych żołnierzach" we Wrześniu 1939 r.
Jest to rurka z bambusa długości ok 90 cm, niestety pocięta.
Coś mi się obiło o uszy że w WP używano lanc bambusowych ,o ile pamiętam angielskich albo francuskich. Może to coś takiego? Las z którego to przyniesiono zapełniły pozostałości po jednym z pułków ułanów Wileńskiej BK...
I teraz pytania :

- wszelkie informacje o lancach bambusowych

- jakich wzorów lanc uzywano w WP do 1939 r. (może są nformacje które pułki jakie wzory miały?)

- czy szable pojechały w pole w 1939 r.?

- czy wiadomo coś o ich uzyciu?

Proszę o pomoc i pozdrawiam!

bjar_1

 Linki sponsorowane
RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 04:33:00

Może sam coś bliżej powiesz na temat tego lasu, bo bambus jest ostatnio bardzo łatwo dostepny w sklepach, a wiadomości o lancach i szablach z wrzesnia 39 to rarytas!!!!

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 07:59:00

Las... szabli wykopano w nim już kilkanaście, widziałem także lancę stalową (pruska?) przeciętą na pół i używaną jako słupek w płocie w jednej z okolicznych wiosek. W lesie trafiają się także karabiny i inne rzeczy ukryte przez naszych żołnierzy.
Oczywiście czekam na odpowiedzi na nurtujące mnie pytania :]

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:07:00

opisy 2 wzorów lanc masz na http://www.iirp.prv.pl/kawaleria/Dep_kawal_lance.htm

pozdr
p.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:22:00

z powyższego linku...
...W KOP było na stanie w 1936 roku 345 lanc francuskich, jednak jak się okazuje były to stare lance bambusowe...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:27:00

Czyli bambusowe teoretycznie do 1939 r. były.
Trop lancy bambusowej w 1939 r. jest może zbyt fantastyczny, ale trzeba sprawdzać każdy sygnał.
Spróbuję zrobić zdjęcia bambusa.
I czy ktoś ma może taką lancę w swoich zbiorach? Chodzi mi o to, jaka była średnica bambusa...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:30:00

Może to fragment anteny do radiostacji? One były wykonane z bambusa.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:33:00

myślę, że jak w powyższym linku, czyli standartowa ...
wytrzymałościowo był mocniejszy - a średnica winna być jak w "zwykłych"...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:39:00

W linku widać, że średnica pruskiej lancy wynosiła 28 mm, mój bambus ma 37 mm.

Fiku - może napiszesz coś więcej o bambusowych antenach od radiostacji?
Wiem jedno - ów fragment tyczki przywędrował w połowie września 1939 r. z lasu w którym rozbrajało się Wojsko Polskie.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:44:00

pomyśl - w przypadku bambusa te "lancowate" 28 mm, to miałoby być na górze, w środku, czy na dole...
Jednym słowem - na 300 cm bambus będzie stożkiem...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:51:00

Racja - tak czy owak moja część ma średnicę 37 mm, na kolankach-zgrubieniach ok. 40 mm.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:56:00

czy są jakieś wykończenia?
czy jest spękany?
czy widać powłoki lakiernicze?

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 08:57:00

Była to bambusowa tyczka z przewodem w środku. Poszukaj jakiś jego śladów.
W skład zestawu wchodziły dwie tyczki, krótsza do pracy w marszu, na postoju łaczylo się obie, wiec na kończach musiały miec jakiś patent do ich łączenia (są jego niezbyt wyraźne fotki). Ta krótsza miała na "dole" płaskie zaczepy do jej mocowania podczas pracy i wyprowadzony przewód do radiostacji.
Nie udało mi sie niestety nigdzie znaleźć średnicy tych anten (długości mam). Ale mam w domu tornister bateryjny do N2-ki z uchwytem do takiej anteny. Sprawdzę czy 37 mm by tam weszło.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:06:00

Kopijnik - bambus jest ogólnie wysuszony, ma podłużne pęknięcia i są tam ślady czegoś co wygląda jak powłoka lakieru bezbarwnego.

Fiku - przewodu w środku niestety nie ma, ot taka zwykła bambusowa rurka. Średnica - 37/40 mm.

I sprostowanie - mój kawałek ma 180 cm długości ,a nie 90 jak pisałem wcześniej, sorry za błąd.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:18:00

Przewód mógł się komuś przydać albo się utlenic przez te lata. Zobacz czy banus nie był w środku wiercony, czy nie ma przelotów na kabel. Do lancy czegos takiego by nie robili a babus sam w sobie "przelotowy" nie jest.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:22:00

Tyczki antenowe do N2-ki miały długości 3,5 m i 2,5 m.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:34:00

gdyby to miała być lanca, to miałbyś ponad połowę, więc jest b. prawdopodobne, że jeden (grubszy) koniec będzie fachowo zakończony (pod okucie stopy), na 1,30~40 ślady po oplocie, od podstawy...
tak sobie to wyobrażam...
oczywiście możesz mieć "górną" część...
oczywiście możesz mieć "fragment środka"...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:36:00

Z dwóch końców wygląda na to, że jest przelot tylko rurka jest czymś w środku zapchana. Później spróbuję to przepchać.
Więc chyba było puste w środku.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:39:00

Właśnie problem w tym, że śladów po oplocie czy jakimś okuciu nie ma.
Jutro porobię dokładniejsze zdjęcia.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:53:00

Pamiętajcie też,że ostanie jednostki kawalerii złożyły lance do 5-go września w taborach.

Houk.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:55:00

A niektóre w ogóle nie zabrały lanc z magazynów.

Houk.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:56:00

Przecież mogła to być lanca wyciągnięta z wozu taborowego, albo też jak pisze Fiku jest to maszt antenowy...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 09:56:00

ale tabory jeszcze nie wiedziały, co z tymi lancami zrobić...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 10:04:00

baju baju baju -bajeczka dla głupkow - poczytaj historię kolego

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 10:20:00

może trochę precyzyjniej wyrazisz swoje stanowisko...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 10:37:00

A ja bym proponował panu Parowozowi, że jak nie ma nic do powiedzenia konkretnego w temacie lancy bambusowej to niech nie pisze...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 20:33:00

Fiku - a nie masz może w twoich przepastnych łącznościowych archiwach fotki tego masztu bambusowego?

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 21:12:00

Zdjęć masztów jest sporo, zajrzyj do mnie na stronę. Niestety niewiele na nich widać szczegółów konstrukcji.
http://www.radioam.net/sq7hgp/n2-2.jpg
http://www.radioam.net/sq7hgp/n2-9.jpg
http://www.radioam.net/sq7hgp/n2-11.jpg
http://www.radioam.net/sq7hgp/508I-1.jpg
http://www.radioam.net/sq7hgp/rod-6.jpg
http://www.radioam.net/sq7hgp/rod-5.jpg
http://www.radioam.net/sq7hgp/rod-4.jpg

Niestety nie udało mi się wepchnąć kołka 37 mm w uchwyt w skrzynce bateryjnej N2-ki więc te maszty musiały być ciensze. Ale maszty RKD i ROD-a wyglądają na grubsze.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 21:34:00

Hm... coraz bardziej skłaniam się do twierdzenia, że ta tyczka to maszt od radiostacji. Wygląda na podobną średnicę.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-10-31 21:41:00

czy mogłby mi ktos wyjasnic w jaki sposób ten bambus przetrwał tyle lat w lesie

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 09:04:00

Pisałem na początku - nie został znaleziony w lesie ,tylko w gospodarstwie (jeśli chcesz dokładniej to w szopie).
A do gospodarstwa przywędrował podobno w drugiej połowie września 1939 r. (według relacji właściciela posesji).

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 09:18:00

Jeśli rzeczywiście jest w środku przewiercony to raczej jest to antena. Chętnie bym go kiedyś zobaczył, bo antena to jeden z następnych tematów do rekonstrukcji jaki mnie czeka.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 09:24:00

Słabo trochę bo narazie nie mam aparatu - obfocił bym go.
A zobaczysz go na pewno - wezmę go kiedyś do Kielc.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 16:14:00

Spoko, pośpiechu nie ma. Może kiedyś mnie zawieje w Twoje okolice, W sumie to niedaleko.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 18:01:00

Nie chce babci uczyc etc, ale bambus jest prozny w srodku poza kolankami. W kolanku jest blona ktora powinna byc pelna. To te blony musza byc przewiercone zeby zrobic przelot na drut. Ergo musisz bambus oczyscic wenetrznie do pierwszego kolanka zeby sprawdzic stan.

Anteny bambusowe byly dosc uniwersalne wiec sadze ze ich wymiary sie roznily zaleznie od radiostacji. Fiku - nie wyrobie sie przed nastepnym tygodniem, ale w WT pojazdow radiowych sa dokladnie obrysowane uchwyty do masztow N1 i N2, oraz (zdaje sie) RKD. To powinno dac maksymalne mozliwe wymiary masztu, jakbys mial czas zajrzec.

Lance bambusowe byly w British Army (moze za przykladem Bombay Lancers) i sa do dzis. Francuzkie raczej stalowe ale sie nie upieram bo to nie moja specjalizacja. Z pamieci to po unifikacjach w WP pozostaly w uzyciu tylko lance stalowe Francuzkie i Pruskie - ale moze jednak zachowaly sie jakies inne??? Panowie kawalerzysci???

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 20:22:00

lance bambusowe, francuskie, były w niektorych pułkach około roku 30-tego. Czy je kiedykolwiek zmieniono na jakiś wzor stalowych - nie wiem, ale pewnie nie, bo po co. Zrezygnowano +- w tym czasie ze stalowych lanc rosyjskich, zostawiając stalowe francuskie i pruskie.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-01 22:36:00

Niestety rysunki uchwytów mam pomniejszone a nie są zwymiarowane, więc nie jestem pewien moich pomiarów-szacunków (na podstawie wymiarów śrub). Ale wygląda na to że uchwyt antenowy samochodu N2/S miał maksymalną średnicę 30 mm, tyle też na siłę pewnie wejdzie w uchwyt antenowy w skrzynce bateryjnej.
Radiostacja RKD miała maszt rurowy. Antena babusowa była chyba używana tylko do odbiornika dodatkowego ROD więc tam wymiarów uchwytu nie ma co szukać. Ale właśnie te bamusy wyglądają na grubsze.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-07 19:34:00

miszka7-1 - np w 25 pułku ułanów używali lanc do końca działań. są przekazy o paru nadzianych niemcach jeszcze po 20 września. 26 pułk ułanów też używał ich w linii do końca.
pozdr
p.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-11-09 20:21:00

Jutro postaram się wstawić zdjęcia "tyczki"...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2006-12-08 16:47:00

Minął miesiąc a ja nadal nie mam aparatu...

W tamtym tygodniu przy dokładniejszym przeszukaniu obejścia trafiła się jeszcze torba na maskę wz.32 oraz piękny zapiaszczacz do kb od "Kranca i Łempickiego", Są pozatym szanse na jeszcze coś po WP.

pozdrawiam!

RE: Lance w WP do 1939 r.
2007-08-06 19:20:00

Czy mozecie cos powiedziec o tychze 2 sztukach?
Czy to francuskie? Maja daty 1915.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2007-08-06 19:22:00

Na 99.9% oryginaly.
Ile warto dac za 2 sztuki?

RE: Lance w WP do 1939 r.
2007-08-06 22:17:00

a co powiecie Panowie na temat tych lanc????!

RE: Lance w WP do 1939 r.
2007-08-08 12:35:00

Sam sobie odpowiadam, bo miglem lance dokladniej obejrzec. Poza data 1915 maja tez i brytyjskie znaki odbioru, czyli produkcja UK. Ciekawe czy byly takie w Polsce.
Przy okazji, poszly one za ok 2500zl/2sztuki.
Jednak przy ogledzinach okazalo sie ze sznurek (oplot) jest ewidentnie pozniej dodany.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-01-30 17:47:00

Te dolne, to mogą być austriackie starego typu...

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-01-31 18:12:00

Ostatnie zdjęcie - Lanca po prawej to lanca typu rosyjskiego używana w WP;

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-01-31 21:43:00

NIESTETY ZDJĘCIE KIEPSKIE ALE Z LANCAMI

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-02-01 01:23:00

Lance niemieckie wz.1893/a.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-02-01 11:29:00

Druga z powyższych lanc astka26, ta po lewej to jedna z lanc pruskich ułanów z XIX wieku.

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-02-02 08:56:00

Witam. Odpowiedź w sprawie 2 lanc . Lewa to lanca francuska wz 1816. Prawa to lanca rosyjska wz 1901.
Natomiast jeśli chodzi o zdjęcie 2 lanc z proporczykami biało - czerwonymi to są lance brytyjskie najprawdopodobniej wz 1886 ( może 1889 ), różniły się okuciem dolnym ( tylcem ) i długością grotu.
Proporczyki nie są oryginalne ? a już na pewno nie angielskie.
Pozdrawiam

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-02-02 13:37:00

Kazukbuk, Lance wz.01 u nas były, ale już te francuskie troch starawe jak na WP. Czy masz coś więcej o lancach, prócz standardowej nieieckiej i francuskiej?

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-02-02 18:27:00

Mam 15 różnych lanc . Oczywiście każda inna.
Poza tym nie twierdziłem , że wz. 1812 i 1816 służyły w WP.
Ja tylko określiłem wzór.
( były 2 rodzaje 1816 : z półkolistym wejściem do wąsów i z prostokątnym )
Pozdrawiam

RE: Lance w WP do 1939 r.
2008-02-07 17:07:00

Odnośnie tych dwóch lanc bez proporczyków dodaję : lewa to lanca wz 1812 a nie 1816.Pozdrawiam

RE: Lance w WP do 1939 r.
2009-09-16 14:54:20

Przed chwila wrocilem z Muzeum WP w W-wie, jest tam na wystawie lanca brytyjska zdobyta przez WP 1920 roku na Rosjanach.
Czy to jakas jednorazowa zdobycz czy wiecej ich bylo, tak ze uzyto je w WP?

RE: Lance w WP do 1939 r.
2011-03-26 12:30:01

W temacie lanc bambusowych - takie są na ebayu: http://cgi.ebay.co.uk/...o-tips-buts-handles-/300538962041?pt=UK_Collectables_Militaria_LE&hash=item45f984a079

Używane w Polsce czy brytyjskie?

Aby odpowiedzieć musisz się zalogować.








0.010
Ta witryna korzysta z plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie i zarządzaniu ich ustawieniami.