Skocz do zawartości

Star 52 poszukiwany


pająk

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli odkrywcy z tego forum nie pomogą to znaczy, że takie auto nie istnieje. A do rzeczy:
Miłośnicy zabytkowej motoryzacji, działający przy krakowskim MPK poszukują pozostałości Stara N52. Załączone zdjęcie autobusu pochodzi z http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?f=16&t=4619
Star N52 był pierwszym polskim autobusem produkowanym po wojnie. Aktualnie nie jest znany żaden zachowany egzemplarz ani jego pozostałości. Niewykluczone, że gdzieś jednak stoi na działce lub w innym miejscu wrak takiego pojazdu albo zachowały się jego istotne elementy. Od siebie stawiam SKRZYNKĘ WÓDKI (12 butelek) za potwierdzoną zdjęciem informację o takim wraku. Jeśli trafi na abstynenta to oczywiście równowartość w innych napojach.

Ekipa z Krakowa działa dokładnie tak jak ludzie z MBP w Poznaniu. Bezinteresownie poszukują i restaurują zabytki naszej techniki, w swoim dorobku mają m.in. odrestaurowanie amerykańskiego Rugby (pierwszy krakowski autobus, użytkowany przed wojną), samonośnego Sana H01 (jedyny zachowany w wersji miejskiej) i zaprezentowanego parę dni temu unikatowego przegubowego Jelcza 021 (odbudowany ze spalonego wraku). Tu jest aktualna informacja o tym ostatnim http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=560&start=1830

Jeśli w swoich poszukiwaniach militarnych artefaktów trafiliście ns niezidentyfikowane pozostałości autobusowe to dajcie znać albo wrzućcie do wątku. Być może są to właśnie szczątki ostatniego Stara N52.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Witam,
Do tematu o Starze 52 pragnę przekazać kilka informacji.
W latach 1958-1963 autobusy Star 52 były używane w Miejskiej Komunikacji w Legnicy. Jedna z linii była z Dworca Kolejowego, poprzez ul. Wrocławską, Sądową /obecnie II Armii WP/ ul. Długą /Świerczewskiego, obecnie Al.Rzeczypospolitej/ było kilka przystanków - koło SO KBW, dalej do lotniska PGWAR, tam była pętla i z powrotem do Dworca Kolejowego. W każdym autobusie był konduktor / konduktorka /, jako młodzieńcy dojeżdżaliśmy do Szkoły Podstawowej nr.6
W roku 1963 zastąpiono Stary 52 nowym Sanami H01-A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem absolwentem Technikum Samochodowego, i podręczniki używane przez nas w Szkole w latach 60-tych opisują w/w pojazdy. Pozwolę sobie o troszkę historii.
Pierwszy podręcznik, to Budowa Samochodów - Konstrukcja i Badanie , autorów Ignatowicza i Jaśkiewicza z 1958r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wróćmy do początku autobusów z rodziny Star
W lutym 1948r. - po połączeniu Zakładu Doświadczalnego w Ursusie, Centralnego Biura Badań i Konstrukcji w Łodzi, Biura Konstrukcyjnego Części Zamiennych w Warszawie - powstało Centralne Biuro Techniczne Przemysłu Motoryzacyjnego. Po zakończeniu konstrukcji i badań samochodu Star 20 przystąpiono w Łódzkim Oddziale CBTPMot do opracowania pojazdów pochodnych. Pierwszym z nich był 30-miejscowy autobus międzymiastowy. W konstrukcji podwozia autobusu typu A50 wykorzystano podstawowe zespoły samochodu STAR 20 łącznie z silnikiem. Budowę prototypu ukończono w 1951r. W grudniu tegoż roku odbył się rajd kwalifikacyjny prototypu autobusu nazwanego STAR 50, ale produkcji nie podjęto.
Na zdjęciu autobus STAR 50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powołane 1 1952r. Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu koło Oławy opracowały konstrukcję nadwozia do przewozu 25 osób, pojazd był przeznaczony głównie do przewozów pracowniczych i był nazywany ,,Stonką,,
Produkcję uruchomiono w 1954r.
Na zdjęciu STAR 20 ,,Stonka,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego, po zakończeniu prac nad autobusem STAR 50, opracowano i wykonano prototyp nowego autobusu, któremu nadano oznaczenie STAR 51.
Nadwozie tego pojazdu miało 18 miejsc siedzących, oraz obszerne pomieszczenie na bagaż w tylnej części autobusu.
W budowie tego autobusu wykorzystano podwozie A50, zawierające podstawowe zespoły napędowe i jezdne z samochodu STAR 20.
Na zdjęciu schemat mechanizmów podwozia STAR 51

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dochodzimy do bohatera naszego wątku - STARA 52
Autobus STAR 52, którego konstrukcję opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie, został zatwierdzony do produkcji. Była to zmodernizowana wersja autobusu STAR 51, we wnętrzu były fotele dla 31 pasażerów / przypomnę w STARZE 51 było ich 18/. Seria informacyjna 20 sztuk autobusów została wykonana w Sanockiej Fabryce Wagonów w 1952r., a od początku 1953r. rozpoczęto produkcję seryjną.
Autobus STAR 52 był produkowany do 1957r. - łącznie wykonano 3300 sztuk tych pojazdów / na dzień dzisiejszy nie ma żadnego egzemplarza tego pojazdu, można go zobaczyć tylko w filmach z lat 50 i 60-tych, chyba że gdzieś stoi zapomniany w jakimś ogródku/
Na zdjęciu STAR 52 - widok z przodu i z tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako ciekawostkę - przedstawię prototyp nowego / na owe czasy/ autobusu międzymiastowego o nazwie STAR Jot55. Prototyp zbudowano w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu. Podstawowe zespoły podwoziowe oraz silnik wykorzystano z autobusu STAR 51. Nadwozie o konstrukcji Szkieletowej pozwalało na wygodny przewóz 37 pasażerów.
Produkcji seryjnej STARA Jot55 nie podjęto
Na zdjęciu STAR Jot55

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie