PMW Napisano 11 Listopad 2015 Autor Share Napisano 11 Listopad 2015 Wóz pogotowia technicznego WPT-34 zabezpieczony !!! Zbiory Pilskiego Muzeum Wojskowego (w organizacji) powiększyliśmy o pancerny ciągnik ewakuacyjny WPT-34, który cudem przetrwał do dnia dzisiejszego. Wóz znajdował się na terenie obiektu szkoleniowego strzelnicy JW 1879 pod Trzebiatowem. Udało się go pozyskać, dzięki przychylności Dowódcy 7 Brygady Obrony Wybrzeża ze Słupska, Dowódcy JW 1879 z Trzebiatowa oraz wsparciu Departamentu Wychowania i Promocji Obronności Ministerstwa Obrony Narodowej. Z pomocą przyszli nam również nasi Przyjaciele: Pan Paweł Dobrański z Piły, Firma transportowa NAFTA-TRANS Sp. z o.o. oraz Spółka „GWDA” Sp. z o.o. Pozyskany przez nas WPT-34 to jeden z 4 zachowanych wozów tego typu w Polsce, to zabytek polskiej myśli technicznej, dlatego uznaliśmy, że warto go zachować i za wszelką cenę uratować przed złomowaniem. Konstrukcja została opracowana w połowie lat 60 w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Nasz wóz zbudowano w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Siemianowicach Śląskich ( obecnie ROSOMAK S.A.) na bazie produkowanego w kraju na licencji radzieckiej podwozia czołgu średniego T-34/85M. Zadaniem WPT-34 było ewakuowanie uszkodzonych oraz wyciąganie ugrzęźniętych czołgów, dokonywanie napraw i remontów czołgów w warunkach polowych w tym celu został bogato wyposażony w narzędzia w i oprzyrządowanie specjalistyczne. Dźwig umożliwiał podnoszenie ciężarów o wadze do 1 tony, co wystarczało w zupełności do wymiany uszkodzonego silnika czołgu. Skrzynia ładunkowa pozwalała przewozić ponad dwie tony części zamiennych. W jego wnętrzu można było bezpiecznie udzielić pomocy rannemu, wstawiając do środka nosze po otwarciu bocznego włazu, to rozwiązanie zastosowano w późniejszej konstrukcji WZT-2. WPT-34 wszedł na uzbrojenie WP prawdopodobnie w 1967 roku i był produkowany do końca lat 60. Od 1972 roku produkowano w kraju na licencji wóz pogotowia technicznego WZT-1, który zastąpił konstrukcje pancernych ciągników ewakuacyjnych z lat 60 takie jak: CW-34, WPT i WPT-34. W dostępnej literaturze jest bardzo mało informacji na temat WPT-34, pojazd nie doczekał się jeszcze konkretnego opracowania, raczej wspomina się o nim w kilku zdaniach, przy okazji w monografiach czołgu T-34/85. Nie udało się nam jeszcze zdobyć instrukcji obsługi wydanej przez MON. Oryginalne fotografie z okresu służby w WP dostępne w Internecie można policzyć na palcach jednej ręki. Naszym celem jest pozyskanie dokumentacji oraz informacji o użytkowaniu wozu w okresie służby. Nasz egzemplarz jest mocno zdekompletowany, ale już zaczęliśmy poszukiwać brakujących detali, dlatego zwracamy się z prośbą o pomoc w kompletowaniu naszego WPT-34. Jak widać na fotografiach z 10 kół nośnych zostały tylko 3, brakuje wahacza, kół napędowych, napinających i gąsienic oraz wyposażenia specjalistycznego. Niektóre części można jeszcze zdobyć, kupić, a te, które są już nieosiągalne spróbujemy dorobić na podstawie oryginału. Wszystkich miłośników polskich konstrukcji pancernych prosimy o wsparcie w postaci przekazania informacji lub brakujących części. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fuks_ag Napisano 14 Listopad 2015 Share Napisano 14 Listopad 2015 fotki mile widziane, a czy tego typu wozy nie stanowiły wyposażenia kolejowych składów ratunkowych? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PMW Napisano 15 Listopad 2015 Autor Share Napisano 15 Listopad 2015 Prawdopodobnie w składach pociągów ratunkowych PKP był używany tylko wcześniejszy model pancernego ciągnika ewakuacyjnego, czyli CW-34 oraz późniejsze WZT-1 i WZT-2, które zastąpiły WPT-34. Może ktoś ma wiedzę lub fotografie, które potwierdzą, że WPT-34 był używany w PKP?Przy okazji nagrania materiału dla stacji radiowej o pozyskaniu WPT-34, nagraliśmy nasz materiał i po dodaniu kilku fotografii powstał krótki film. Zapraszamy do obejrzenia. http://www.youtube.com/watch?v=WK-W9C_zd1kPost został zmieniony ostatnio przez moderatora Hebda 21:44 15-11-2015 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sahara47 Napisano 16 Listopad 2015 Share Napisano 16 Listopad 2015 Pamiętam bardzo podobny pojazd stał na zapleczu przy dworcu kolejowym w Częstochowie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woytas Napisano 16 Listopad 2015 Share Napisano 16 Listopad 2015 Widziałem podobny na Brochowie we Wrocławiu - ale milion lat temu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fuks_ag Napisano 18 Listopad 2015 Share Napisano 18 Listopad 2015 http://forum.ioh.pl/graficzki2/1284991110_cw-34_1.jpg coś takiego?? troszke nizszą ma wieżyczke w porównaniuj do tego http://groundforces.pl/wpt-34/ ale na platformie kolejowej:)Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Hebda 23:08 18-11-2015 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fuks_ag Napisano 18 Listopad 2015 Share Napisano 18 Listopad 2015 szkoda ze to nie to ale miło opatrzec Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PMW Napisano 22 Listopad 2015 Autor Share Napisano 22 Listopad 2015 Na nasz apel w sprawie przekazywania części do WPT-34 odpowiedział Bartek Kowalik, miłośnik techniki wojskowej z Poznania, który przekazał nam dwa zapasowe zbiorniki paliwa. Dla przypomnienia, trzy zbiorniki o pojemności 90 litrów każdy były montowane w tylnej części wozu na kadłubie, w dwóch przewożono zapas paliwa, a w trzecim olej silnikowy. Zbiorniki są w bardzo dobrym stanie. Dziękujemy!!! Pytamy i szukamy kolejnych detali, a kto szuka ten znajduje. Zachęcamy do wsparcia naszych działań. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lew_1988 Napisano 23 Listopad 2015 Share Napisano 23 Listopad 2015 W Poznaniu mają Wpt 34 i to w dużo lepszym stanie może tez go uruchomić kiedyś zdolaja wiec moze może warto zastanowić się nad tym żeby było w Polsce jedno muzeum gdzie byłoby chociaż po jednym sprawnym egzelarzu każdego wozu z okresu lwp orax niemieckich pojazdow zamiast się znowu rozdrabniac i kleic po całym kraju wraki na tzw. sztuke" żeby tylko bylo na wystawe tak jak np w MWP w Warszawie. Części nie ma zbyt wiele już chyba... Czy ktoś wie gdzie można obejrzeć ciagnik w samej wersji WPT ( a nie wpt34) ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lew_1988 Napisano 23 Listopad 2015 Share Napisano 23 Listopad 2015 Pisałem z telefonu wiec przepraszam za składnik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PMW Napisano 25 Listopad 2015 Autor Share Napisano 25 Listopad 2015 WPT posiada w swoich zbiorach Muzeum im. Orła Białego" w Skarżysku - Kamiennej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fuks_ag Napisano 20 Luty 2017 Share Napisano 20 Luty 2017 http://www.dziennikwschodni.pl/galeria.html?gal=999676155&art=1000194495&f=5 w tym art. jest zdjęcie takiego wozu technicznego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.