Sokół 600 – legenda motoryzacji II RP

Udostępnij:

Motocykl Sokół 600 RT M211 wyjechał na remont do Szczecina z Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Specjaliści zajmą się wskrzeszeniem maszyny, a muzealnicy postarają się ustalić jej dokładną historię.


Znajdujący się w kolekcji MOP od lat siedemdziesiątych, motocykl Sokół 600 RT M211 przejdzie kapitalny remont. Docelowo ma zostać uruchomiony, stając się kolejnym, wskrzeszonym przez muzealników świadectwem historii rodzimej wojskowości. Do tej pory udało się to zrobić m.in. w przypadku działa samobieżnego SU-57 oraz czołgu T-34/85.

Naprawą muzealnego Sokoła, w ramach mecenatu, zajmie się duży, profesjonalny, szczeciński warsztat – Papke Bosch Service. Całość prac prowadzona będzie pod stałym nadzorem MOP.

– Skupiamy się przede wszystkim na kwestiach mechanicznych. W drugiej kolejności planujemy zająć się malowaniem naszego motocykla. Póki co wiemy, że aktualna, zielona farba została naniesiona wtórnie. Nie można wykluczyć, że kryją się pod nią właściwe, przedwojenne barwy. Gdyby udało się je przywrócić, mielibyśmy prawdziwy, kolekcjonerski rarytas – informuje dyrektor Muzeum Oręża Polskiego, Aleksander Ostasz.

Jednocześnie do prac remontowych rusza muzealne śledztwo, dotyczące historii „kołobrzeskiego” Sokoła. – Dysponujemy numerami silnika, a to już bardzo dużo. Wiadomo, że w chwili, gdy maszyna trafiła do naszych zbiorów, Polski Związek Motorowy gromadził jak najbardziej szczegółowe informacje dotyczące zabytkowych jednośladów, które przetrwały II wojnę światową i znajdowały się wówczas w kraju. Nie można wykluczyć, że i ten egzemplarz w nim figuruje. Czeka nas żmudna, ale niezwykle wartościowa praca archiwalna – uzupełnia dyrektor MOP.

Docelowo pojazd ma być gotowy wczesną jesienią tak, by jego powrót wpisał się w obchody 81. rocznicy wybuchu II wojny światowej i bohaterskiej obrony ojczyzny przez Wojsko Polskie.

Motocykl Sokół 600 RT M211 został zaprezentowany po raz pierwszy w 1935 r., ale prototyp powstał prawdopodobnie już na przełomie jesieni i zimy trzy lata wcześniej. Była to konstrukcja całkowicie Polska, stworzył ją znany w dwudziestoleciu międzywojennym inżynier Tadeusz Rudawski. Do 1939 r. ok. 1,4 tys. egzemplarzy jednośladu, w wersji turystycznej i sportowej, powstało w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. Część produkowano bezpośrednio dla armii. Zgodnie z planem, od 1940 r. miał to być podstawowy motocykl Wojska Polskiego. Podczas wojny obronnej Sokoły 600 wykorzystywano przede wszystkim do roli łącznikowej. Co najmniej jeden, ukryty podczas okupacji w stolicy, uczestniczył w Powstaniu Warszawskim.

Sokół 600 RT M211 zasłynął również z istotnych wyników sportowych. W 1936 i 1937 r. zwyciężył w kategorii motocykli solo w liczącym 1,5 tys. km Rajdzie Szlakiem Marszałka Piłsudskiego. Przyznano mu także liczne nagrody związane z technologią oraz estetyką wykonania (w drugiej połowie lat trzydziestych uchodził za jeden z najpiękniejszych jednośladów w Europie). Nietypowym osiągiem był także wjazd trzech Sokołów 600 oraz jednego Sokoła 200 szlakiem pieszym na Kasprowy Wierch 17 sierpnia 1939 r.

Sokół 600 RT M211 – podstawowe dane techniczne:

 Masa własna:170 kg
 Rozstaw osi:1430 mm
 Pojemność silnika:579 cm3
 Moc silnika:16 KM (3800 obr./min.)
 Prędkość maksymalna:110 km/h (solo)
 Zużycie paliwa:4 l/100 km (solo)

APEL

Misją Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu jest gromadzenie, zabezpieczanie oraz udostępnianie zabytków związanych z historią Wojska Polskiego. Zwracamy się z propozycją współpracy do wszystkich, którym bliskie sercu są losy rodzimego żołnierza, a którzy zawodowo lub hobbystycznie zajmują się powszechnianiem historii militarnej Polski i Europy. Zapraszamy także do współtworzenia projektu renowacji Sokoła 600 RT M211 i w ten sposób uczczenia pamięci Polaków, którzy służyli Ojczyźnie nie tylko z bronią w ręku, w pierwszej połowie XX w.

Kontakt: Muzeum Oręża Polskiego
ul. Armii Krajowej 13,
70-100 Kołobrzeg
email muzeum@muzeum.kolobrzeg.pl
tel. (94) 35 252 53 lub 601 402 400

Udostępnij:

Dodaj komentarz

css.php