Odkrywca 9-10 (310) WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2025

W tym numerze piszemy o fenomenalnym odkryciu zdjęć i kroniki z czasów lat 40. XX wieku z Dusznik-Zdroju, które właśnie przestawały być niemieckim Bad Reinerz. To trzeba było wydrukować i zachować w pamięci. Z tego kręgu rzekomo „nie naszych spraw” mamy dla Was historię szpitala psychiatrycznego w Kortowie.

Henschel na celowniku!

Mieszkańcy niewielkiej miejscowości Radziechowice w pow. radomszczańskim, oczekiwali z niepokojem i strachem nadejścia Niemców. Do granicy skąd nacierały pancerne kolumny wroga było jedynie 50-60 km. Jednak pierwsi z agresorów, których ujrzeli z bliska, nie należeli do Wehrmachtu. Były to ciała niemieckich lotników zestrzelonych w zagadkowej walce powietrznej.

Odkrywca 7-8 (309) LIPIEC-SIERPIEŃ 2025

O ostatnim epizodzie w dziejach „100-letniej” Rzeszy krąży wiele ekscytujących opowieści wraz z kanonicznym mitem majowej wycieczki samego Hitlera do dalekiej Argentyny. Co tak naprawdę działo się w bombardowanym Berlinie i Führerbunker? Kto zdążył się spakować i znaleźć lotniczy transport? Mamy dla Was ucztę przyrządzoną z samych faktów, co nie wyklucza westernowości i dramaturgii tamtych wydarzeń.

XX Konferencja Popularnonaukowa Magazynu „ODKRYWCA” „Lwy historii w Kłodzku” [galeria zdjęć]

Jeszcze niedawno zapraszałam do udziału w naszej kolejnej konferencji, a już jest po wydarzeniu. Po kilkunastu latach wróciliśmy na Dolny Śląsk – konkretnie do Kłodzka i okolic. Chcieliśmy pokazać nie tylko wyjątkowy urok, zabytki i charakter ziemi kłodzkiej, ale także – a może nawet przede wszystkim – że po trudnych chwilach, jakie zgotowała tu natura we wrześniu ubiegłego roku, warto tu przyjechać i wspierać mieszkańców w trudzie odbudowy.

Granica polsko-czeska i Autostrada Sudecka w Górach Bystrzyckich i Orlickich

Lata 30. XX wieku przyniosły w Europie wiele zmian, które dotarły także do zagubionych osad górskich. Właśnie wtedy powstała koncepcja Drogi Sudeckiej – Śródsudeckiej (Sudetenstraße). Od wielu lat na terenie Niemiec rozwijała się nowa gałąź przemysłu, czyli turystyka. Wśród wielu inwestycji, które zmieniały Niemcy w nowoczesny i dynamiczny kraj, zaplanowano także budowę drogi wzorowanej na drogach alpejskich. Miała przebiegać przez wszystkie sudeckie pasma górskie – od Żytawy (Zittau), przez Bogatynię, Frýdlant, Świeradów-Zdrój, Szklarską Porębę, Lubawkę, Broumov, Radków, Karłów, Kudowę-Zdrój, Zieleniec, Lasówkę, Przełęcz Spaloną, Gniewoszów, Różankę, Międzylesie, Boboszów, Hanušovice, Bruntál – aż do Opavy.

css.php