Kilka lat temu rozpoczęliśmy projekt badawczy dotyczący jednego z ciekawszych wątków II wojny światowej – działalności zespołu inżyniera Hellmutha Waltera – niemieckiego wynalazcy i przemysłowca, który stworzył specjalną turbinę i nowy napęd wykorzystujący jako paliwo nadtlenek wodoru. Jego pomysły i projekty znalazły zastosowanie w dwóch gałęziach niemieckich sił zbrojnych: w lotnictwie, gdzie wykorzystywano silnik rakietowy HWK 109–509 w konstrukcji myśliwca Me 163, w marynarce wojennej, gdzie zastosowano rewolucyjny typ opływowego kadłuba i wdrożono nowy napęd dla okrętów podwodnych zastosowany pod koniec wojny w U-Bootach typu XVII. Dr Walter i jego inżynierowie stoczniowi testowali, modyfikowali i prezentowali zalety nowego podwodnego napędu zastosowanego w prototypowej łodzi podwodnej V-80. Łódź ta napędzana turbiną Waltera miała osiągnąć w 1940 roku podczas jednego z testów rekordową prędkość podwodną 28 węzłów (około 50 km/h), co otworzyło drogę dla powstania U-bootów typu XVII. Po zakończonych sukcesem próbach jednostka V-80 do końca wojny znajdowała się w porcie wojennym Hel i została zatopiona w maju 1945 roku przez jednego z niemieckich inżynierów pracujących dla HWK.
Odnalezienie wraku niewielkiej stosunkowo jednostki (około 22 metrów długości i 2 szerokości) na obszarze kilkuset kilometrów kwadratowych, bez żadnych wskazówek, jest bardzo trudne, niemalże niemożliwe. Postanowiliśmy jednak spróbować. Jeśli nie odnajdziemy śladów V-80, to może przy tej okazji uda się nam rozwiązać którąś z innych podmorskich zagadek?
28 lipca 2022 roku wyruszyliśmy z zamiarem spenetrowania wybranych sektorów znajdujących się w zachodniej części Zatoki Gdańskiej (na granicy Zatoki Puckiej)… Pozostała część artykułu w numerze wrześniowym 2022 “Odkrywcy”, a tutaj w internecie publikujemy obszerną galerię zdjęć. Zapraszamy do oglądania!